diplomová práce

Mobilní aplikace pro správu servisních požadavků chytrých měst

Text práce 3.44 MB

Autor práce: Ing. Klára Formánková

Ak. rok: 2022/2023

Vedoucí: Ing. Jiří Hynek, Ph.D.

Oponent: doc. Ing. Radek Burget, Ph.D.

Abstrakt:

Cílem této práce je ve spolupráci s firmou Logimic vytvořit mobilní aplikaci pro správu servisních požadavků v chytrých městech. Servisní požadavky reprezentují činnosti, které je ve městě třeba provést, přičemž za jejich správu jsou zodpovědní manažeři, kteří požadavky vytváří a řídí, a techničtí pracovníci, kteří požadované činnosti provádí. Záměrem této práce je zanalyzovat současný stav podpory pro správu servisních požadavků na platformě pro chytrá města a navrhnout a implementovat řešení pro efektivní správu servisních požadavků ve formě mobilní aplikace pro platformy Android i iOS. Výsledkem práce je multiplatformní aplikace vytvořená pomocí nástrojů Ionic a Capacitor, která je současně integrována jako modul platformy pro chytrá města. Pro efektivnější práci se servisními požadavky bylo umožněno např. jejich řazení do grafové struktury, slučování duplicitních požadavků a v mobilní aplikaci byly zavedeny některé typické mobilní prvky. Důležitým přínosem této práce je ověření toho, že pomocí nástrojů Ionic a Capacitor lze webovou aplikaci snadno transformovat do multiplatformní.

Klíčová slova:

multiplatformní vývoj aplikací, mobilní aplikace, hybridní aplikace, Ionic, Flutter, React Native, Angular, iOS, Android, IoT, chytrá města, Logimic

Termín obhajoby

24.08.2023

Výsledek obhajoby

obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)

znamkaAznamka

Klasifikace

A

Průběh obhajoby

Studentka nejprve prezentovala výsledky, kterých dosáhla v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Studentka následně odpověděla na otázky oponenta a na další otázky přítomných. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studentky na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm A.

Otázky k obhajobě

  1. Postup zpracování požadavků vyobrazený na obr. 6.1 (str. 36) se poněkud liší od obecného postupu na obr. 3.1 (str. 15). Jaký je vztah mezi těmito obrázky a proč se postupy liší?
  2. Jakou máte z nasazení zpětnou vazbu od společnosti Logimic?
  3. Jakým způsobem byla aplikace formálně otestována?

Jazyk práce

čeština

Fakulta

Ústav

Studijní program

Informační technologie a umělá inteligence (MITAI)

Specializace

Softwarové inženýrství (NSEN)

Složení komise

prof. Ing. Tomáš Hruška, CSc. (předseda)
doc. Ing. Petr Matoušek, Ph.D., M.A. (člen)
doc. Mgr. Kamil Malinka, Ph.D. (člen)
Ing. Vojtěch Havlena, Ph.D. (člen)
doc. RNDr. Jitka Kreslíková, CSc. (člen)
Ing. Šárka Květoňová, Ph.D. (člen)

Posudek vedoucího
Ing. Jiří Hynek, Ph.D.

Studentka ke své práci přistupovala svědomitě, dokázala pracovat samostatně a vytvořila použitelné řešení, díky kterému výrazně přispěla k rozšíření produktu firmy Logimic. Navrhuji hodnocení stupněm A.

Kritérium hodnocení Slovní hodnocení
Informace k zadání

Zadání vzniklo ve spolupráci s firmou Logimic. Cílem bylo implementovat modul pro tvorbu a správu servisních požadavků v informačním systému firmy Logimic určeném pro správu chytrých měst. Studentka dále prozkoumala možnosti multiplatformních řešení, které by jednak zachovaly současný webový charakter řešení, ale zároveň umožnily dané řešení kompilovat do nativní mobilní aplikace. Pro tyto účely zvolila knihovnu Ionic. Dále nastudovala platformu Angular. Zadání hodnotím jako obtížnější.

Práce s literaturou

Studentka prostudovala doporučenou literaturu a aktivně si vyhledávala další zdroje týkající se zejména oblasti vývoje mobilních aplikací.

Aktivita během řešení, konzultace, komunikace

Studentka komunikovala během celého akademického roku. Konzultace probíhaly online s vedoucím práce a zaměstnanci firmy Logimic. Studentka řádně plnila zadané úkoly a práce postupovala velmi dobrým tempem.

Aktivita při dokončování

Práce byla dokončena v předstihu, a mohla tak být řádně konzultována s vedoucím práce a vývojáři firmy Logimic.

Publikační činnost, ocenění

Práce byla integrována do platformy firmy Logimic.

Výsledný počet bodů navržený vedoucím: 92

Známka navržená vedoucím: A

Studentka detailně prostudovala související problematiku, provedla kvalitní analýzu současného stavu a požadavků na výsledné řešení a navrhla a implementovala kvalitní aplikaci. Vše detailně zdokumentovala v pěkně zpracované technické zprávě. Navrhuji proto hodnotit práci jako výbornou.

Kritérium hodnocení Slovní hodnocení Body
Náročnost zadání

Stupeň hodnocení: průměrně obtížné zadání

Zadání vyžadovalo studium a srovnání většího množství pokročilých implementačních technologií a rozsáhlejší analýzu požadavků a existujících řešení. To považuji u diplomové práce za standardní.

Rozsah splnění požadavků zadání

Stupeň hodnocení: zadání splněno

Zadání považuji za splněné bez výhrad.

Rozsah technické zprávy

Stupeň hodnocení: je v obvyklém rozmezí

Rozsah technické zprávy je v rozmezí obvyklém pro diplomovou práci.

Prezentační úroveň technické zprávy

Technická zpráva velmi podrobně pokrývá všechný body zadání od obecných východisek přes pečlivě zpracovanou analýzu požadavků a návrh architektury řešení až po popis implementace a testování. Studentka srozumitelně vysvětluje jak vlastní řešení, tak i postup, jakým k němu dospěla a zvažované alternativy.

95
Formální úprava technické zprávy

Po jazykové i typografické stránce je práce nadprůměrně pečlivě zpracována.

95
Práce s literaturou

Seznam použité literatury je poměrně rozsáhlý a pokrývá jak problematiku chytrých měst a sledování požadavků obecně, tak i množství konkrétních technologií využitelných pro implementaci. Jednotlivé zdroje jsou v textu řádně citovány.

90
Realizační výstup

Implementačním výstupem je vytvořená nová klientská aplikace pro správu požadavků integrovaná do existujícího řešení firmy Logimic. Aplikace je vytvořena jako multiplatformní, implementovaná pomocí vhodně zvolených moderních technologií a je plně funkční. Dále studentka navrhla nezbytné úpravy na serverové straně a ověřila aplikovatelnost navržených postupů na jiné existující klientské aplikaci.

90
Využitelnost výsledků

Vytvořená aplikace ilustruje technické možnosti tvorby multiplatformních klientských aplikací. Výsledná aplikace je integrována do existujícího řešení firmy Logimic a je bez úprav použitelná v praxi.

Otázky k obhajobě:
  1. Postup zpracování požadavků vyobrazený na obr. 6.1 (str. 36) se poněkud liší od obecného postupu na obr. 3.1 (str. 15). Jaký je vztah mezi těmito obrázky a proč se postupy liší?
Výsledný počet bodů navržený oponentem: 92

Známka navržená oponentem: A

Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová