Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
dizertační práce
Autor práce: Ing. Lubomír Drápal, Ph.D.
Ak. rok: 2021/2022
Vedoucí: prof. Ing. Václav Píštěk, DrSc.
Oponenti: prof. Ing. Jiří Tůma, CSc., doc.Ing. Karel Páv, Ph.D.
Dokument popisuje možnosti zvyšování mechanické účinnosti klikového mechanismu spalovacího motoru. Pro tento účel je zvolena koncepce se sníženým počtem hlavních ložisek a její přínos je ověřen experimentálně. Vlastní návrh spočívá v inovativní konstrukci klikového hřídele zážehového řadového čtyřválcového motoru s pouze třemi hlavními kluznými ložisky a laserem svařovanými plechovými rameny. Nová konstrukce je se sériovým provedením srovnávána z hlediska třecích ztrát, vibrací a namáhání částí motoru prostřednictvím simulací dynamiky klikového mechanismu v prostředí Multi-Body System. Zvýšení vibrací, doprovázející snížení třecích ztrát, je kompensováno tlumičem torsního kmitání a jeho vliv je experimentálně ověřen. Popsán je rovněž experimentální výzkum laserových svarů na klikovém hřídeli z hlediska únavové životnosti. V závěru je shrnut celkový potenciál a nastíněn další možný vývoj této inovativní patentované konstrukce.
klikový mechanismus, třecí ztráty, mechanická účinnost, vibrace, klikový hřídel, Multi-Body System, torsní tlumič, laserové svařování
Termín obhajoby
13.01.2022
Výsledek obhajoby
obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)
Průběh obhajoby
Hlavním přínosem DP je zásadní přínos k vytvoření nové koncepce klikového mechanismu umožňujícího významně snížit mechanické ztráty. Tato koncepce je ověřena dílčími technickými experimenty a rovněž podložena dvěma patenty. Doktorand v rámci své disertační práce prezentpval své schopnosti při výzkumu a vývoji nekonvenčního klikového mechanismu, předvedl analýzy aktuálního stavu dané problematiky a ukázal potenciální aplikaci výsledků. Komise požaduje úpravy tezí disertační práce, které zahrnují přidání cílů disertační práce a upřesnění popisů obrázků.
Jazyk práce
čeština
Fakulta
Fakulta strojního inženýrství
Ústav
Ústav automobilního a dopravního inženýrství
Studijní program
Stroje a zařízení (D4Z-K)
Studijní obor
Konstrukční a procesní inženýrství (D-KPI)
Složení komise
prof. Ing. Pavel Novotný, Ph.D. (předseda) prof. Ing. Jiří Tůma, CSc. (člen) doc. Ing. Karel Páv, Ph.D. (člen) prof. Ing. Josef Štětina, Ph.D. (člen) doc. Ing. Tomáš Návrat, Ph.D. (člen)
Posudek vedoucíhoprof. Ing. Václav Píštěk, DrSc.
Posudek oponentaprof. Ing. Jiří Tůma, CSc.
Posudek oponentadoc.Ing. Karel Páv, Ph.D.
Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová