Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
diplomová práce
Autor práce: Ing. Michal Ušiak
Ak. rok: 2019/2020
Vedoucí: Ing. Adam Vondrák, Ph.D.
Oponent: prof. Ing. Josef Štětina, Ph.D.
Diplomová práca sa zaoberá vytvorením simulačných modelov rôznych koncepcií hybridných pohonov pre tri veľkostné kategórie vozidiel v prostredí GT-SUITE a ich porovnaním v režime denného dochádzania do práce. Okrem samotných simulačných modelov hybridných vozidiel, boli pre každú z modelovaných koncepcií pohonu vytvorené tiež riadiace algoritmy, ktoré rozdeľujú tok energie medzi spaľovací motor a elektromotor. Pre simuláciu hybridných vozidiel v režime jázd do práce a z práce bol vytvorený ich záznam pomocou GPS. Zo získaných dát boli spracované profily rýchlosti a stúpania vozovky. Porovnanie jednotlivých koncepcií bolo vykonané na základe spotreby paliva a elektrickej energie podľa metodiky WLTP a v režime denného dochádzania do práce. Ekologickosť koncepcií bola porovnaná prostredníctvom vypočítaných „well-to-wheel“ emisií.
Hybridný pohon, hybridné vozidlo, spaľovací motor, pozdĺžna dynamika vozidiel, GPS, riadiaci algoritmus, elektromotor, P0 hybrid, P2 hybrid, sériový hybrid, „well-to-wheel“ emisie, GT-SUITE
Termín obhajoby
20.07.2020
Výsledek obhajoby
obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)
Klasifikace
A
Průběh obhajoby
Student seznámil zkušební komisi se svou diplomovou prací. V rámci obhajoby rovněž odpovídal na otázky oponenta, na něž navazovaly otázky zkušební komise. 1) Ze závěru práce vychází, že Plug-in hybridy jsou nejlepším řešením pro dosažení nejnižší spotřeby (emisí). V skutečnosti ovšem uživatelé ho spíše provozují jako Full hybrid, protože připojování na nabíječku považují jako nepohodlnou činnost. Máte nějaký nápad, jak uživatele Plug-in hybridů nutit k nabíjení z elektrické sítě. Zodpovězeno. 2) Víte jaký typ hybridů je dle české legislativy považován za elektromobil a může např. zdarma parkovat v modrých zónách a může mít SPZ začínající písmeny EL? Zodpovězeno. 3) Dalo, by se do optimalizačních algoritmů a pak i do řídícího algoritmu vozidla zahrnout informace, kam chci s vozidlem dojet. Tedy zvolit optimální trasu z hlediska hybridního pohonu včetně nabíjení a vybíjení baterie a aktuální dopravní situace a potřeby topit/klimatizovat, tak abych dosáhl nejnižší spotřeby? Zodpovězeno. 4) Jaký vliv na výsledky má volba profilu trasy? Zodpovězeno. 5) Jaký profil trati by pro dojíždění byl nejlepší z hlediska spotřeby paliva? Zodpovězeno. 6) Lze rekuperovat energii i u vozu s klasickou pohonnou jednotkou se spalovacím motorem? Zodpovězeno. 7) Jaká je dosažitelná přesnost měření nadmořské výšky u zvolené metody? Zodpovězeno. 8) Jaký vliv by mohlo mít časové období zvolené pro konání experimentu? Zodpovězeno. 9) Jaký je odhadovaný čas simulace pro případné parametrické studie v rámci vytvořené metodiky? Zodpovězeno. 10) Jaké optimalisační nástroje a možnosti dynamického programování nabízí v posledních versích platforma GT-Suite? Zodpovězeno.
Jazyk práce
slovenština
Fakulta
Fakulta strojního inženýrství
Ústav
Ústav automobilního a dopravního inženýrství
Studijní program
Strojní inženýrství (M2I-P)
Studijní obor
Automobilní a dopravní inženýrství (M-ADI)
Složení komise
prof. Ing. Josef Štětina, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Lubomír Klimeš, Ph.D. (místopředseda) Ing. Tomáš Heger (člen) Ing. Marek Bačovský (člen) Ing. Jan Klimeš (člen)
Posudek vedoucíhoIng. Adam Vondrák, Ph.D.
Známka navržená vedoucím: A
Posudek oponentaprof. Ing. Josef Štětina, Ph.D.
Známka navržená oponentem: A
Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová