bakalářská práce

Inovativní metody hodnocení podání barev LED světelných zdrojů

Text práce 3.56 MB

Autor práce: Ing. Filip Novák

Ak. rok: 2018/2019

Vedoucí: Ing. Martin Motyčka, Ph.D.

Oponent: Ing. Jan Škoda, Ph.D.

Abstrakt:

Tato bakalářská práce je zaměřena na porovnání metodiky výpočtu ukazatelů podání barev, jelikož pro moderní světelné zdroje, založené na technologii LED, je tradiční index podání barev CRI Ra nedostačující. Práce nejdříve přibližuje možné principy vzniku viditelného světla, jeho definici, a následně pokračuje popisem fotometrických jednotek a barevných prostorů CIE. Hlavní částí práce je popis spektroradiometrů, jakožto přístrojů používaných pro určení daných ukazatelů, a především postup výpočtu indexů podání barev, jak podle původní normy CIE 013.3-1995, tak podle novějších metodik CQS, IES TM-30-15 a CIE 224:2017. V další kapitole jsou pak tyto indexy vypočítány pro vybrané světelné zdroje a tyto výsledky následně zhodnoceny.

Klíčová slova:

barevný prostor; CRI; CQS; fotometrické veličiny; gamut; gamut index; index podání barev; index podání barev; index věrnosti barev; LED; náhradní teplota chromatičnosti; Ra; spektrum; spektroradiometr; světelné zdroje;

Termín obhajoby

12.06.2019

Výsledek obhajoby

obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)

znamkaAznamka

Klasifikace

A

Průběh obhajoby

Student prezentoval komisi řešení a výsledky své bakalářské práce Inovativní metody hodnocení podání barev LED světelných zdrojů. Vedoucí práce Ing. Motyčka a oponent Ing. Škoda seznámili komisi se zněním posudků. Otázky oponenta student správně zodpověděl. Doplňující dotaz na technologii RGBA položil doc. Baxant, student samostatně správně odpověděl.

Jazyk práce

čeština

Fakulta

Ústav

Studijní program

Elektrotechnika, elektronika, komunikační a řídicí technika (EEKR-B)

Studijní obor

Silnoproudá elektrotechnika a elektroenergetika (B-SEE)

Složení komise

prof. Ing. Petr Toman, Ph.D. (předseda)
doc. Ing. Petr Mastný, Ph.D. (místopředseda)
doc. Ing. Petr Baxant, Ph.D. (člen)
Ing. Branislav Bátora, Ph.D. (člen)
Ing. Michal Krbal, Ph.D. (člen)
Ing. Vladimír Kohout (člen)

Posudek vedoucího
Ing. Martin Motyčka, Ph.D.

Student Filip Novák měl za úkol vypracovat bakalářskou práci na téma Inovativní metody hodnocení podání barev LED světelných zdrojů. Toto téma je velice náročné kvůli vysoce komplikovaným výpočtům jednotlivých indexů věrnosti barev. Student přistoupil k dané práci velmi zodpovědně a splnil všechny body zadání jak po teoretické, tak praktické části, jejímž výstupem je univerzální excel dokument, který je schopný počítat všechny indexy věrnosti barev. Vzhledem k tomu, že se v průběhu řešení podařila získat obsáhlá databáze spekter, nebylo potřeba spektra získávat laboratorním měření a od toho bodů bylo upuštěno. Velice kladně hodnotím porovnání indexů věrnosti barev vybraných několik desítek spekter a jejich velice přehledným zpracování do tabulek. Tyto výsledky společně s výpočetním excel dokumentem budou velkým přínosem pro laboratoř světelné techniky. Po odborné stránce je práce na velice dobré úrovni. Jediné připomínky mám k použití znaku konvoluce ve vztazích pro násobení. Student čerpá ve velké míře jak z českých, tak zahraničních zdrojů. Po stylistické stránce je práce na velice dobré úrovni. Po jazykové stránce se v práci nevyskytují téměř žádné překlepy nebo pravopisné chyby. Nicméně se v práci vyskytují chyby v interpunkci. I přes tyto nedostatky práci hodnotím velice kladně a doporučuji k obhajobě. Výsledný počet bodů navržený vedoucím: 95

Známka navržená vedoucím: A

Posudek oponenta
Ing. Jan Škoda, Ph.D.

Hlavním cílem předkládané práce mělo být porovnání metod k hodnocení podání barev. Student se v prvních kapitolách zaměřil na popis základních fotometrických veličin a parametrů, na které plynule navázal popisem problematiky měření spektra. V posledních částech se student snažil popsat postup výpočtu ukazatelů věrnosti barev. Toto velmi oceňuji, neboť práce přináší čtenáři velmi hezký a ucelený přehled současných metodik hodnocení věrnosti podání barev. V závěru student aplikoval tyto metodiky k hodnocení spekter resp. světelných zdrojů. Navzdory tomu, že se měla práce dle názvu zabývat hodnocením především LED zdrojů, byly do tohoto porovnání zahrnuty i další druhy světelných zdrojů. Kapitoly jsou vcelku příjemně seřazeny, avšak bych u nich uvítal, zejména pro nezasvěcené čtenáře, větší vzájemné propojení a vysvětlení proč jsou vůbec v práci uváděny. Rovněž by bylo velkým přínosem, kdy se v kapitolách věnující se výpočtu ukazatelů věrnosti podání barev, postup výpočtu vyjádřil blokovým schématem. Toto by bylo mnohonásobně názornější než jen textový popis. Rovněž kapitola 6 by mohla obsahovat obsáhlejší úvod, aby čtenář pochopil co vůbec bylo smyslem autorova snažení a co může v kapitole očekávat.
Co se týká gramatické úrovně, tak tu musím hodnotit jako velmi špatnou, a to zejména v oblasti se interpunkce. Zde bych autorovi doporučil kurz české interpunkce, neboť takové množství chyb z této oblasti je v závěrečné studentské práci nevhodné.

Navzdory tomu, ale práci hodnotím jako přínosnou a doporučuji k obhajobě a hodnotím ji stupněm B (83 bodů). Otázky k obhajobě:
  1. Jaký ze zkoumaných světelných LED zdrojů je pro stránce všech kritérií nejlepší?
  2. Vyskytuje se v testovaných zdrojích některý, který u jedné metodiky vychází příjemně a u druhé špatně? Mohl byste případně vysvětlit příčinu rozdílu?
Výsledný počet bodů navržený oponentem: 83

Známka navržená oponentem: B

Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová