Detail oboru

Konstrukční a procesní inženýrství

FSIZkratka: D-KPIAk. rok: 2012/2013Zaměření: Stavba letadel a provoz letadel

Program: Stroje a zařízení

Délka studia: 4 roky

Akreditace od: Akreditace do: 1.3.2016

Profil

Tento obor připravuje studenty na samostanou tvůrčí práci v konstrukční praxi a klade důraz na komplexní znalosti, integrování poznatků vědy, techniky a také umění v procesu projektování. Studenti , kteří se soustředí na problémy oblasti procesního inženýrství, jsou vedeni k samostatnosti při řešení vývoje, optimálního vedení, efektivního navrhování a projekce procesů v různých průmyslových oblastech.

Garant

Vypsaná témata doktorského studijního programu

  1. Ekologické aspekty provozu civilních letadel na letišti

    Ekologie provozu civilních letadel v poslední době nabývá na důležitosti. Vzhledem k neustále se zvyšujícímu objemu provozu je snaha snížit jeho negativní působení nejen na lidské zdraví, ale i na okolní prostředí a jeho faunu a flóru.. Toto je třeba především v okolí letišť, kde se střetávají požadavky na zajištění vzrůstající kapacity provozu s požadavky na snižování zátěže životního prostředí a s požadavky územního plánování nejvíce. Cílem práce bude zmapovat všechny možné aspekty vzájemného ovlivňování leteckého provozu a okolí a návrh metodiky snižování negativních důsledků provozu letadel na životní prostředí při zachování (nebo zvýšení) provozní bezpečnosti. Důraz by měl být kladen především na oblast hluku, který bývá nejvážnějším ekologickým problémem v provozu letišť.

    Školitel: Vosecký Slavomír, doc. Ing., CSc.

  2. Metody zvyšování výkonnosti globálního navigačního satelitního systému

    Primárním prostředkem globální letecké navigační infrastruktury pro podporu aplikací kritických z hlediska bezpečnosti bude Globální navigační satelitní systém, GNSS. Pokračující rozvoj technik pro dosažení požadované navigační výkonnosti určuje jeho využitelnost pro zabezpečení nový letových tratí. Výsledný navigační výkon a ostatní technické schopnostmi palubního segmentu pro navigaci a vedení letadla, proto představují jeden z hlavních vlivů efektivního využití vzdušného prostoru. Cílem práce je prohloubit v současnosti užívané metody rozšíření GNSS v civilním letectví a prozkoumat existující ke zvýšení výkonnosti služby GNSS, v souladu s požadavky příslušných navigačních aplikací, které mají být podporovány.

    Školitel: Kevický Dušan, prof. Ing., CSc.

  3. Návrh metodiky posuzování kvality řízení letového provozu regionálního mezinárodního letiště.

    Školitel: Vosecký Slavomír, doc. Ing., CSc.

  4. Návrh systému pro stanovení postupů a analýz při odborně technickém zjišťování příčin leteckých nehod

    Hlavním cílem doktorského studia je nalézt optimální způsob pro stanovení postupů, hodnocení a analýz letadla – jeho konstrukce, letadlových celků a systémů při zjišťování příčin leteckých nehod v podmínkách České republiky. V rámci řešení je třeba zhodnotit současný stav, posoudit možné varianty řešení stanoveného problému a navrhnout optimální způsob, aplikovatelný při stanovování příčin leteckých nehod. Výstupem by měla být zpracovaná metodika, stanovující jednotné postupy aplikovatelné při získávání, shromažďování a objektivním vyhodnocování analyzovaných skutečností, které vedly ke vzniku letecké nehody.

    Školitel: Jebáček Ivo, doc. Ing., Ph.D.

  5. Požadavky na kvalifikaci operátorů civilních bezpilotních prostředků pro pozorovací mise.

    Cílem práce je vytvoření souboru minimálních nároků na kvalifikaci operátorů, obsluhujících civilní UAS, jejichž hlavním cílem je provádění pozorovacích misí. V obsahu práce je třeba respektovat tyto aspekty:- požadavky letecké legislativy, - potřeby a limity provozní bezpečnosti, - problematiky provozní způsobilosti, - minimalizace pořizovacích a provozních nákladů.

    Školitel: Vosecký Slavomír, doc. Ing., CSc.


Struktura předmětů s uvedením ECTS kreditů (studijní plán)

Studijní plán oboru není zatím pro tento rok vygenerován.