Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail oboru
FSIZkratka: D-KPIAk. rok: 2012/2013Zaměření: Stroje a zařízení
Program: Stroje a zařízení
Délka studia: 4 roky
Akreditace od: Akreditace do: 1.3.2016
Profil
Tento obor připravuje studenty na samostanou tvůrčí práci v konstrukční praxi a klade důraz na komplexní znalosti, integrování poznatků vědy, techniky a také umění v procesu projektování. Studenti , kteří se soustředí na problémy oblasti procesního inženýrství, jsou vedeni k samostatnosti při řešení vývoje, optimálního vedení, efektivního navrhování a projekce procesů v různých průmyslových oblastech.
Garant
prof. Ing. Václav Píštěk, DrSc.
Vypsaná témata doktorského studijního programu
Bionika je interdisciplinární obor propojující znalosti biologie, matematiky (obecně přírodních věd) s technickým řešením daného problému (obecně inženýrský přístup). Úkolem bioniky je vyhledávat ty biologické struktury a procesy, které by mohly mít význam jako podnět pro realizaci technických a technologických zařízení, bez ohledu na to, zda je daný biologický systém již dostatečně znám a prozkoumán. Navrhovaná vědecká práce je zaměřená na rozpracování metodologií a nových bionických přístupů v oblasti robotiky a obecně i mechatroniky. Jedná se o bionický přístup v oblasti článkových robotů a manipulátorů a také v oblasti robotiky ve specifickém prostředí (podvodní roboty, létající roboty, apod.). Cíl vědecké práce spočívá v aplikaci bionického přístupu pro tento druh robotů, jejich modelování za použití speciálních SW nástrojů (Matlab, Simulink, apod.) a realizace funkčních prototypů.
Školitel: Simeonov Simeon, doc. Ing., CSc.
Disertační práce bude zaměřena primárně na výzkum a vývoj obecně využitelného systému pro online korekci dráhy průmyslových robotů na základě senzorických dat, který bude určen pro aplikace či technologické procesy, kde objekty vykazují v rámci výrobní série tvarové či rozměrové odchylky, nebo se mění poloha objektů v prostoru. Cílem je korekce dráhy robotu v reálném čase neboli online na základě zjištění dané odchylky. Pro detekci odchylek se předpokládá využití tzv. silo-momentového snímače, který bude poskytovat informace o kontaktních sílách (Fx, Fy, Fz) a momentech (Mx, My, Mz). Tyto informace budou vyžity v polohové smyčce pro online korekci dráhy robotu .
Školitel: Singule Vladislav, doc. Ing., CSc.
V souvislosti s požadavky na ecodesign strojních zařízení a vzhledem k cíli EU do roku 2020 dosáhnout nízkouhlíkové ekonomiky, se stává stále aktuálnější poptávka po dokumentaci procesu zjišťování míry vlivu různých vývojových variant výrobků ( v našem případě výrobních strojů) na životní prostředí. Cílem disertační práce bude vývoj metodologického postupu predikování míry ekologické zátěže při hodnocení různých konstrukčních variant nově vyvýjeného stroje.
Školitel: Blecha Petr, doc. Ing., Ph.D., FEng.
Téma je zaměřeno na provozní spolehlivost vybraných technických systémů, které nachází uplatnění ve strojírenském nebo energetickém provozu. Předpokládá se podrobný teoretický rozbor problematiky a dále systémové a koncepční zaměření na sledování, hodnocení a řízení provozní spolehlivosti zkoumaných technických systémů.
Školitel: Hammer Miloš, doc. Ing., CSc.
Plánovaným cílem disertační práce je zvýšení kvality a efektivity procesu nabídky technických výrobních systémů v rámci obchodně technické činnosti společnosti/firmy. Teoretickým východiskem práce bude systém poznatků vědního oboru Engineering Design Science (EDS). Prakticky bude práce směřována do projektu FSI NETME s výstupem pro TOSHULIN
Školitel: Kolíbal Zdeněk, prof. Ing., CSc.
Redundantní systémy se využívají především v kritických aplikacích, kde selhání jedné části systému nesmí mít za následek katastrofu. V těchto systémech je proto nutné realizovat takové přístupy, které budou schopny zajistit potřebnou spolehlivost a bezpečnost celé aplikace. Přístupy jsou řešené jak na hardwarové tak i na softwarové úrovni. Cílem řešení disertační práce je vytvoření a ověření algoritmu, který by umožňoval detekci chyb či chybného chování jednotlivých částí redundantních systémů a následně by realizoval potřebná nápravná opatření.
Disertační práce bude zaměřena na návrh a optimalizaci univerzální řídicí jednotky BLDC motory. Důraz bude kladen na oblast kritických aplikací, především na jejich spolehlivost a funkčnost v širokém rozmezí pracovních podmínek. Důraz bude kladen na maximální využití a ověření možnosti použití komerčně dostupných komponent. Výzkum a vývoj bude zaměřen na využití hradlových polí (FPGA) v letectví. Součástí práce bude komponentová spolehlivostní analýza (FMECA) a řešení bude ověřeno moderními a testovacími metodikami.(HALT, HASS, AAT).
Studijní plán oboru není zatím pro tento rok vygenerován.