Detail předmětu

Řízení jakosti

FSI-XRJ-KAk. rok: 2009/2010

Předmět řízení jakosti má seznámit studenty se základními principy moderního řízení jakosti, zásadami systémového a statistického myšlení tak, aby byli schopni je aplikovat v rámci celého podniku i na dílčí procesy. Poskytuje základní vědomosti o evropské politice jakosti a systémech zajišťování jakosti v EU jako podmínky pro uvádění produktů na trh. Seznamuje se systémy technických standardů důležitých pro definování společných rozhraní systémů (organizací, produktů). Získané znalosti jsou předpokladem pro zvládnutí navazujících předmětů oboru a pochopení významu jakosti všech procesů pro jakost finálního produktu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Výsledky učení předmětu

Pochopení principů komplexního řízení jakosti (TQM), legálních rámců (ČR, EU) řízení jakosti. Pochopení podstaty postupů povinného a dobrovolného prokazování shody. Pochopení významu norem pro řízení jakosti (technických, systémových ISO 9000, ISO 14000, OHSAS 18001 aj.). Pochopení základních principů prostředků a nástrojů řízení jakosti.

Prerekvizity

Znalosti z oblasti technologií, managementu a ekonomiky podniků. Aplikovaná matematika, zejména statistika.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: Presence ve cvičení. Vypracování jedné seminární práce na téma vypsané na začátku semestru. Přednesení jednoho referátu a absolvování tří testů na témata vyhlašovaná učitelem během semestru. Při nesplnění těchto podmínek může učitel v odůvodněných případech stanovit náhradní podmínku. Pokud student získá za aktivity během semestru více, než 90 bodů, bude mu navržena známka a nemusí skládat zkoušku. Klasifikační hodnocení studenta: výborně (nad 120 bodů), velmi dobře (113-119 bodů), dobře (105-112 bodů), uspokojivě (97-104 bodů), dostatečně (90-97 bodů). Ostatní studenti se musí podrobit zkoušce (kombinovaná písemná a ústní). Klasifikační hodnocení studenta: výborně (90-100 bodů), velmi dobře (80-89 bodů), dobře (70-79 bodů), uspokojivě (60-69 bodů), dostatečně (50-59 bodů), nevyhovující (0-49 bodů).

Učební cíle

Vyložit základní principy a hlavní prostředky moderního řízení jakosti. Seznámit se základy komunitárního práva EU.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola přítomnosti se provádí ve cvičení. Účast je jednou z podmínek udělení zápočtu. Za omluvenou nepřítomnost může učitel stanovit náhradní program.

Základní literatura

Deming, W. E. : The New Economics for Industry, Government, Education. MIT Center for Advanced Engineering Study, Cambridge, MA., 1993
Fiala, A. a kol. : Management jakosti s podporou norem ISO 9000:2000. Verlag Dashöfer, Praha, 2000
Juran, J. M. ; Gryna F. M. : Juran´s Quality Control Handbook. McGraw-Hill, Inc., New York, 1988

Doporučená literatura

ČSN EN ISO 9000:2001: Systémy managementu jakosti – řada 3 svazků. ČSNI, Praha, 2001
Mizuno, S.: Řízení jakosti. Victoria Publishing, Praha, 1992
Nenadál, J. a kol.: Moderní systémy řízení jakosti (Quality Management). Management Press, Praha, 1998

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2A-K magisterský navazující

    obor M-MŘJ , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor M-MŘJ , 1 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Konzultace

17 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

• Základní pojmy. Definice jakosti. Dimenze jakosti. Orientace na zákazníka. Stanovení priorit. Orientace na procesy. Systém řízení jakosti. Vývoj přístupů k řízení jakosti.
• Prokazování shody. Povinné a dobrovolné posuzování shody. Právní akty EU. Právní prostředí pro jakost v ČR.
• Technické normy. Jakost jako shoda na rozhraní procesů. Výhody normovaného rozhraní. Soustavy technických norem. Normy řady ISO 9000. Posuzování shody podle norem ISO 9000 (certifikace systému managementu jakosti).
• Komplexní řízení jakosti (TQM). Řízení jakosti marketingem, marketingový informační systém, řízení personálu k jakostním výstupům, podpora informačním systémem podniku, úplné inženýrské řešení, plánování jakosti, předvýrobní procesy, povýrobní procesy, ekologické audity, řízení zdrojů k jakosti.
• Prostředky řízení jakosti. Technická kontrola. Operační analýza. Psychologické a sociologické studie. Ergonomické studie. Aplikovaná statistika.
• Nástroje řízení jakosti. Sběr dat, vývojové diagramy, histogramy, Ishikawův diagram, Paretova analýza, regulační diagramy, regresní a korelační analýza.