Detail předmětu

Ekonomické praktikum

FP-KeprPAk. rok: 2026/2027

Předmět Ekonomické praktikum je zaměřen na aplikaci znalostí z předchozího studia do praxe formou týmové práce na komplexním ekonomickém projektu. Cílem je propojit poznatky z oblastí managementu, ekonomie, podnikových financí a marketingu s využitím podpůrných softwarových nástrojů, a to v souladu s profilem absolventa a dlouhodobou koncepcí FP a VUT, která podporuje podnikavost a inovativní přístupy. Významným prvkem předmětu je rozvoj schopnosti samostatného rozhodování a týmové spolupráce, což jsou klíčové kompetence v moderním podnikatelském a veřejném sektoru.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Předpokládají se znalosti z předmětů, získané dosavadním studiem v průběhu předchozích dvou let.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Výsledná známka předmětu Ekonomické praktikum bude určena na základě kombinovaného hodnocení několika klíčových složek, které reflektují různé aspekty studijní výkonnosti a přístupu studentů k projektovému řešení.

  1. Průběžné hodnocení projektu (40 %): Pravidelná hodnocení dílčích výsledků, diskuse a zpětná vazba od vyučujícího a spolužáků. Hodnotí se schopnost aplikovat teoretické znalosti, analytické dovednosti, kreativitu v řešení problémů a schopnost reagovat na kritiku.

  2. Závěrečná prezentace projektu (30 %): Prezentace finálních výsledků projektu, hodnocena z hlediska kvality analýzy, srozumitelnosti, struktury a originality návrhů. Dále se hodnotí schopnost reagovat na dotazy a obhájit navržené řešení.

  3. Písemná zpráva o projektu (30 %): Písemná zpráva, která detailně shrnuje metodiku, analýzu, řešení a výsledky. Zde se hodnotí schopnost formulovat ekonomické analýzy, použité metody a prezentaci výsledků v písemné formě, včetně správnosti použití odborné terminologie a struktury textu.

Klasifikační stupnice:

  • A (Výborně, 90–100 %): Vynikající projekt, zcela splněné všechny požadavky na analýzu, řešení a prezentaci. Vysoce kvalitní zpráva a prezentace s kreativitou a hlubokým porozuměním problematice.

  • B (Chvalitebně, 80–89 %): Velmi dobrý projekt, vyžadující malá vylepšen. Výborná analýza a dobré navržené řešení. Zpráva a prezentace jsou na vysoké úrovni, ale nepostrádají drobné nedostatky.

  • C (Dobře, 70–79 %): Dobře zpracovaný projekt s několika drobnými nedostatky v analýze nebo prezentaci. Zpráva je srozumitelná, ale může postrádat detailní rozbor některých aspektů.

  • D (Dostatečně, 60–69 %): Projekt splňuje základní požadavky, ale chybí hloubka analýzy, originalita nebo struktura. Zpráva má významné mezery v argumentaci nebo organizaci.

  • E (Nezbytné minimum, 50–59 %): Projekt je splněn pouze na základní úrovni, s mnoha nedostatky v analýze, návrzích nebo prezentaci. Zpráva má zásadní nedostatky v metodice a argumentaci.

  • F (Nedostatečně, 0–49 %): Projekt neplní minimální požadavky. Chybí klíčové části analýzy, prezentace nebo písemné zprávy. Práce neprokázala adekvátní znalosti a dovednosti.

  • Pro ISP jsou podmínky identické, vyjma případné povinné účasti ve výuce. Termíny pro zakončení předmětu se domlouvají individuálně dle podmínek schválených v ISP.

Učební cíle

Cílem předmětu je prohloubit schopnost studentů třídit, analyzovat a prezentovat informace v návaznosti na konkrétně zadané rozhodovací úlohy. Předmět bezprostředně navazuje na znalosti, které student získal v ekonomicky zaměřených předmětech (Ekonomika podniku, Řízení nákladů, aj.) v rámci studia. Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti schopni využívat MS Excel pro manažerské výpočty a ekonomické analýzy.

Student aplikuje teoretické znalosti získané předchozím studiem ekonomických předmětů v bakalářském studiu a je za použití výpočetní techniky schopen prakticky řešit vybrané ekonomické a manažerské úlohy.

Základní literatura

BROŽ, M. Microsoft Excel 2007 pro manažery a ekonomy. 1.vyd. Praha: CP Books, 2009. 435 s. ISBN 978-80-251-2116-0.
KOCMANOVÁ, A. Ekonomické řízení podniku. Praha: Linde Praha, 2013, 358 s. ISBN 978-80-7201-932-8. (CS)
SYNEK, M.; KOPKÁNĚ, H.; KUBÁLKOVÁ, M. Manažerské výpočty a ekonomická analýza. V Praze: C.H. Beck, 2009, xviii, 301 s. : il. 1 CD-ROM. ISBN 978-80-7400-154-3.
SYNEK, M. Manažerská ekonomika. 5.vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 471 s. ISBN 978-80-247-3494-1.

Doporučená literatura

BÁRTA, Z. Finanční gramotnost: výpočty v Excelu. Praha: Wolters Kluwer, 2014, 370 s. ISBN 978-80-7478-483-5.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK-EAM bakalářský

    specializace BAK-EAM-EP , 3 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Úvod do předmětu. Představení koncepce týmového projektu, vysvětlení struktury, cílů a kritérií hodnocení. Rozdělení studentů do týmů.
  2. Konzultace 1: Formulace problému, výběr tématu projektu, identifikace klíčových prvků.
  3. Samostatná práce týmů: Sběr dat a analýza prostředí.
  4. Samostatná práce týmů: Práce s kvantitativními i kvalitativními nástroji.
  5. Konzultace 2: Ověření směřování projektu, zpětná vazba k definici problému, cílové skupině a hodnotové nabídce. Doporučení k další analytické fázi.
  6. Samostatná práce týmů: Datová analýza.
  7. Samostatná práce týmů: Value proposition.
  8. Konzultace 3: Diskuze nad výsledky analýz, posouzení metod a dat, průběžné ověření proveditelnosti záměru.
  9. Samostatná práce týmů: Finanční a ekonomická stránka projektu. 
  10. Samostatná práce týmů: Finalizace doporučení, revize struktury prezentace.
  11. Prezentace projektů
  12. Prezentace projektů
  13. Prezentace projektů

Výstupy učení:

Student po absolvování předmětu prokazuje schopnost samostatně a odpovědně řešit praktické ekonomické úkoly, využívat ekonomické analýzy k podpoře rozhodování, navrhovat a řídit menší projekty a efektivně komunikovat jejich výsledky. Rozvíjí dovednosti potřebné pro práci v profesním prostředí, včetně týmové spolupráce, projektového plánování, kritického myšlení a schopnosti reflektovat odborné i etické aspekty ekonomické praxe.

Samostudium

42 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Individuální příprava na ukončení

10 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor