Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FP-KobPAk. rok: 2026/2027
Předmět poskytuje přehled o činnostech obchodování. Seznamuje studenty s jeho základními operacemi - nákupem a prodejem, přepravou, udržováním zásob, výzkumem a ovlivňováním trhu a poskytováním obchodních služeb. Vymezuje pojem obchodní kategorie a její význam pro realizaci obchodních činností. Vysvětluje základní formy obchodu, význam maloobchodu, funkce maloobchodu, výkon maloobchodu, životní cyklus maloobchodu, hypotéza maloobchodního okruhu, stádium životního cyklu maloobchodních jednotek, druhy maloobchodníků, význam velkoobchodu, funkce velkoobchodu, a soubor podmínek, ve kterých se obchodování realizuje.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Při hodnocení předmětu je důraz kladený na systematickou, průběžnou práci studentů. Výsledné hodnocení je klasifikováno dle stupnice ECTS a bude závislé nejen na výsledcích písemného prověření znalostí, ale také na aktivní práci na zadaných úkolech a kontrolované účasti studentů na vybraných přednáškách. Cílem hodnocení je prověřit znalosti, schopnosti a dovednosti studentů formou zápočtu a písemné zkoušky. Pro získání zápočtu je podmínkou zpracování týmového semestrálního projektu. Výsledné hodnocení předmětu tvoří průměr bodů z cvičení a písemné zkoušky.
Požadavky na ukončení předmětu (procentní váha)
Zápočet (33,3 %):- Semestrální týmový projekt a aktivity spojené s ním 30,6 %- Přednášky (včetně přednášek odborníků z praxe) 2,7 %Zkouška (písemná) (66,7 %)
Je plně v kompetenci učitele. Aktivní účast ve výuce a průběžná kontrola vědomostí ve výuce.
Individuální studijní plán
Požadavky na ukončení předmětu (procentní váha)- Je třeba domluvit si na začátku semestru s cvičícím téma a termíny.
Individuál prijekt se bude zabývat anlýzou a návrhy oblasti obchodní činnosti konkrétní obchodní jednotky. Její vhodnost si studenti nechají schválit vyučujícím. Projekt musí obsahovat následující části: charakteristika OJ, vymezení cílové skupiny zákazníků, lokalizaci OJ, konkurence v dané lokalitě, členění prodejního prostoru, prodejní personál, doporučení na zlepšení.
Rozsah projektu - 12 - 17 stran
Zápočet (33,3 %):- Návrhový list projektu (2,7%)- Semestrální projekt (30,6%)
Zkouška (písemná) (66,7 %)
Učební cíle
Cílem předmětu je objasnit pojem obchod a činnosti spojené s obchodováním ve vztahu k ekonomice těchto činností. Studenti získají vědomosti týkající přehledu o obchodě a činnostech spojených s jeho realizaci s výrazným zaměřením na ekonomiku podniku. Budou schopni objasnit pojem obchod a obchodní činnosti, charakterizovat společenský a ekonomický význam obchodu, definovat pojem obchodní kategorie a jejich význam pro obchodní činností, vysvětlit soubor podmínek, ve kterých se obchodování realizuje, poukázat na požadavky obchodu v na evropském trhu.
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
specializace BAK-EAM-EP , 2 ročník, letní semestr, povinný
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Obchod a obchodní činnosti - charakteristika. Vymezení pojmů. Funkce obchodu. Obchod a marketing. 2. Obchod na trzích B2C, B2B a B2G. Specifika obchodu. Obchod v době internetu. Nezávislý obchod, nadnárodní sítě. Formy kooperace a integrace v obchodě.3. Charakteristické rysy současného obchodu. Struktura obchodu. Obchod v ČR. Právní a etické otázky obchodu.4. Systémy maloobchodu, velkoobchodu a zprostředkování zboží a služeb. Principy řešení, lokalizace a uspořádání maloobchodu a velkoobchodu.5. Nákup a jeho řízení. Charakteristika funkce nákupu. Vymezení pojmů. Objekty a formy nákupu.6. Modely nákupního procesu. Marketing nákupního procesu. Výzkum nákupního trhu. Nákupní marketingový mix. Podmínky fungování nákupního marketingu.7. Prodej a jeho řízení. Charakteristika prodeje, jeho postavení a úloha. Prodejní strategie. Osobní prodejní dovednosti. Prodejní techniky. 8. Organizace nákupu a prodeje. Význam a klasifikace obchodních vztahů. Vytváření dodavatelsko-odběratelských vztahů. 9. Spotřebitelské chování spotřebitelů a organizací. Ochrana spotřebitele.10. Technologie obchodního provozu. Obchodně provozní operace. Mechanizační zařízení a prostředky. Obchodní sortiment, nákupní prostředí.11. Obchodní a marketingové plánování. Marketingové zpravodajství pro úspěšné plánování obchodu.12. Ekonomika obchodu. Identifikace klíčových ukazatelů měření (KPI) v obchodě. Obchodní rozpětí.13. Osobní prodej a přímý marketing. Podstata osobního prodeje. Úloha prodejních týmů. Sestavení prodejních týmů. Výběr, výcvik a hodnocení prodejců. Základní prodejní techniky.
Cvičení
Ve cvičeních budou procvičována následující těmata:1. Obchod a obchodní činnosti - charakteristika. Vymezení pojmů. Funkce obchodu. Obchod a marketing. 2. Obchod na trzích B2C, B2B a B2G. Specifika obchodu. Obchod v době internetu. Nezávislý obchod, nadnárodní sítě. Formy kooperace a integrace v obchodě.3. Charakteristické rysy současného obchodu. Struktura obchodu. Obchod v ČR. Právní a etické otázky obchodu.4. Systémy maloobchodu, velkoobchodu a zprostředkování zboží a služeb. Principy řešení, lokalizace a uspořádání maloobchodu a velkoobchodu.5. Nákup a jeho řízení. Charakteristika funkce nákupu. Vymezení pojmů. Objekty a formy nákupu.6. Modely nákupního procesu. Marketing nákupního procesu. Výzkum nákupního trhu. Nákupní marketingový mix. Podmínky fungování nákupního marketingu.7. Prodej a jeho řízení. Charakteristika prodeje, jeho postavení a úloha. Prodejní strategie. Osobní prodejní dovednosti. Prodejní techniky. 8. Organizace nákupu a prodeje. Význam a klasifikace obchodních vztahů. Vytváření dodavatelsko-odběratelských vztahů. 9. Spotřebitelské chování spotřebitelů a organizací. Ochrana spotřebitele.10. Technologie obchodního provozu. Obchodně provozní operace. Mechanizační zařízení a prostředky. Obchodní sortiment, nákupní prostředí.11. Obchodní a marketingové plánování. Marketingové zpravodajství pro úspěšné plánování obchodu.12. Ekonomika obchodu. Identifikace klíčových ukazatelů měření (KPI) v obchodě. Obchodní rozpětí.13. Osobní prodej a přímý marketing. Podstata osobního prodeje. Úloha prodejních týmů. Sestavení prodejních týmů. Výběr, výcvik a hodnocení prodejců. Základní prodejní techniky.
Výstupy z učení:
Odborné znalosti: student bude rozumět základním teoriím a konceptům obchodních procesů, obchodních strategií a obchodního práva, znát zásady fungování obchodu, vysvětlit principy obchodního vyjednávání, cenotvorby a distribučních kanálů, popsat role jednotlivých aktérů v obchodním procesu (výrobci, distributoři, zákazníci) a rozumět legislativním, etickým a společenským aspektům obchodní činnností Odborné dovednosti: po absolvování předmětu bude student schopen: aplikovat obchodní strategie na praktické situace v různých tržních prostředích, vypracovat základní obchodní nabídku, smlouvu a cenovou kalkulaci, vést obchodní jednání a prezentovat obchodní návrh s využitím argumentačních technik, identifikovat příležitosti a rizika v obchodních vztazích a používat digitální nástroje a technologie podporující obchodní činnost (např. CRM systémy).
Odborné způsobilosti: po absolvování předmětu bude student způsobilý: navrhovat a realizovat obchodní aktivity v souladu s legislativními a etickými pravidly, samostatně rozhodovat v obchodních situacích na základě analýzy trhu a vnitřních firemních dat, koordinovat obchodní aktivity v rámci týmu i samostatně s cílem dosažení obchodních cílů, analyzovat a optimalizovat obchodní procesy na základě měřitelných ukazatelů výkonu (KPI) a aktivně rozvíjet své odborné a profesní kompetence v oblasti obchodu prostřednictvím dalšího vzdělávání a sebereflexe.
Samostudium
Individuální příprava na ukončení