Detail předmětu

Počítače a programování 1

FEKT-BPC-PC1MAk. rok: 2026/2027

Základní pojmy z oblasti výpočetní techniky, architektura počítačů, periferie osobního počítače, počítačové sběrnice, sítě, komunikační protokoly, služby Internetu, informační výchova. Specifika operačních systémů, vývoj procesoru, jeho vnitřní struktura a druhy architektur, instrukční soubor. Číselné soustavy a převody mezi nimi, interpretace čísla. Algoritmizace, zápis algoritmu, optimalizace algoritmu s ohledem na výpočetní jednotku. Větvení programu, cyklus, podmínky, skoky.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Vstupní znalosti

Jsou požadovány znalosti na úrovni středoškolského studia.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Celkově je možné získat až 56 bodů za počítačová cvičení a 44 bodů za závěrečný semestrální test. Zisk bodů za počítačová cvičení je rozdělen na sérii domácích úkolů (22 bodů) a kontrolních testů přípravy na cvičení (22 bodů), které bude nutné absolvovat v průběhu semestru. Splnění všech domácích úkolů i testů je povinné. Nezapočatý domácí úkol je považován za splněný s nulovým bodovým ziskem. Za vlastní programování tzn. splnění funkčnosti kódu, systematičnosti programování a vhodného formátování (12 bodů). 

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty s výpočetní technikou včetně jejího praktického využití a s programováním od úrovně mikrokontroleru až po aplikace využívající výpočetní výkon grafickýh karet osobního počítače. Student tak získá představu o strukturě osobního počítače, jeho komponentech a jejich vzájemných propojeních. Získá přehled o používaných sběrnicích, datových úložištích, současně o vnitřní strukturě procesoru a rozdílech mezi pojmy procesor a kontroler. Dále je cílem studenty naučit převádět mezi číselnými soustavami a vysvětlit způsoby digitální prezentace čísel. Vysvětlit, jak větvit program, obecně tvořit cykly, podmínky a výpočetní algoritmy a jejich aplikace v programovacím jazyce, jak pracuje přerušovací systém procesoru, jaký je rozdíl mezi sériovou a paralelní, synchronní a asynchronní komunikací a jak funguje komunikace na nejrozšířenějších sběrnicích. Informovat o možnosti využití periferií mikrokontroleru k analogově-digitálnímu či digitálně-analogovému převodu. Nastínit možnosti jazyka UML při programování.

Základní literatura

KAČMÁŘ, Dalibor. Jazyk C. Praha: Computer Press, 2001. ISBN 9788072262953. (CS)
Kernighan B.W., Ritchie D. Programovací jazyk C, Computer Press, 2008, ISBN 80-251-0897-X (CS)
Ličev, L., Morkes, D. Procesory - architektura, funkce, použití. Computer Press, ISBN: 80-7226-172-X (CS)
PROKOP, Jiří. Algoritmy v jazyku C a C++: praktický průvodce. Průvodce (Grada). Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2751-6. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BPC-NCP bakalářský 1 ročník, zimní semestr, povinný
  • Program BPC-MET bakalářský 1 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do předmětu, informační systémy používané na FEKT/VUT a jim odpovídající uživatelské účty. Pravidla a směrnice počítačové sítě FEKT/VUT. 
2. Číselné soustavy, převody mezi číselnými soustavami. Reprezentace záporných čísel. Aritmetické operace v binární soustavě. Reprezentace desetinných čísel, standard IEEE 754. Zlomková reprezentace desetinných čísel, zaokrouhlování, reprezentace znaků, znakové sady.
3. Vývoj procesoru a jeho architektura, jádro procesoru, ALU, paměť, Von Neumannova a Harwardská architektura procesoru, strojová instrukce, instrukční soubor, přerušovací systém.
4. Algoritmus, zápis algoritmu, vývojové diagramy, větvení programu, cykly, podmínky, skoky, rekurzivní zápis
5. Programovací a značkovací jazyky. Rozdělení programovacích jazyků. Strukturované a objektově orientované programování.
6. Architektura PC, základní typy, periferie počítače, vývoj počítače
7. Operační systém I. - role OS, abstrakce poskytované OS,
8. Operační systém II - správa paměti, virtualizace prostředků, specifika operačních systémů
9. Počítačové sítě I. - historie, struktury, OSI ISO model, Ethernet IEEE 802.3,
10. Počítačové sítě II. - WiFi, VLAN, VPN
11. Modelování struktury programu prostřednictvím UML, Use Case diagram, diagram tříd, datových balíčků

Cvičení na počítači

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Seznámení s počítačovou učebnou a s výukovým kitem s mikrokontrolerem AVR
2. Hlubší seznámení se s mikrokontrolery AVR a vývojovým prostředím AVR Studio, založení projektu, vysvětlení zásad při psaní základní struktury programu 
3. Vytvoření jednoduchého programu v jazyce C, konfigurace V/V bran mikrokontroleru, rozsvícení LED
4. Rezerva (svátky)
5. Časové zpoždění pomocí cyklu, efekty s polem LED
6. Přerušovací systém mikrokontroleru, synchronizace události s časovým přerušením, efekty s polem LED
7. Algoritmus výběru hodnoty z tabulky - nepřímé adresování. Zobrazení čísla na sedmisegmentovém displeji.
8. Algoritmus výběru hodnoty z tabulky - nepřímé adresování. Zobrazení čísla na sedmisegmentovém displeji.
9. Zápis  informací do vestavěné paměti EEPROM - zálohování nastavení
10. Zobrazení čísla na čtyřmístném sedmisegmentovém displeji - časový multiplex
11. Zpracování stavu připojených tlačítek - program siréna
12. Přenos dat po sériovém kanálu do PC