Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FSI-YPMAk. rok: 2026/2027
V rámci předmětu jsou vyučovány metody 3D modelování NURBS a SubD a jejich využití při tvorbě digitálního modelu a statické vizualizace. V rámci výuky získají studenti znalosti potřebné k tvorbě 3D modelů, s důrazem na volnou tvorbu a tvorbu dle předlohy. Studenti budou schopni připravit své 3D modely na 3D tisk a vizualizaci pomocí vizualizačních nástrojů a seznámí se potřebnými postupy.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Předpokládají se elementární znalosti práce s PC v systému Windows. Výhodou jsou jakékoli zkušenosti s počítačovou 3D grafikou.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Učební cíle
Studenti získají přehled o současných 3D modelovacích nástrojích a jejich využití v praxi, zkušenosti s 3D NURBS a SubD modelováním a následným využitím modelů v něm vytvořených pro účely dalšího zpracování – vizualizace a Rapid Prototypingu. Studenti získají zkušenosti s tvorbou modelů v trojrozměrném prostoru a schopnost realizovat své skici a návrhy semestrálních ateliérových prací. Studenti se postupně učí zpracovat vlastní návrh s možností plného využití výpočetní techniky.
Student získá:- Získání praktických zkušeností pro tvorbu 3D NURBS a SubD modelů.- Získání základní představy o způsobu modelování složitých návrhů, tvorby ploch z křivek a spojování ploch do objemů, práci ve vrstvách a spojování částí do náročných celků. - Znalost nabízených funkcí programu pro realizaci vlastních návrhů a představ a pro prezentaci semestrálních úkolů pomocí dalších vizualizačních aplikací.
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Cvičení s počítačovou podporou
Vyučující / Lektor
Osnova
- Úvod do 3D modelovacích nástrojů, rozdělení softwaru podle účelu, uživatelské rozhraní, obecné základní nastavení.- Souřadný systém, způsoby zadávání souřadnic, vlastnosti objektů, vrstvy, základy vytváření objektů, nástroje pro viditelnost objektů, konstrukční historie.- Vytváření a editace základních křivkových objektů a nástroje pro jejich vzájemné úpravy.- Funkce pro vytváření ploch a nástroje pro jejich úpravy, principy práce s tělesy.- Nástroje pro pokročilé transformace objektů, obálkové transformace, rozbalování ploch, promítání.- Zásady topologie SubD a NURBS modelů.- Nástroje pro generování výkresové dokumentace, kótování, šrafování, tisk.- Export a přenos modelu mezi softwarovými nástroji, příprava modelu pro Rapid Prototyping, příprava modelu pro rendering.- Základy 3D vizualizace: nastavení kamery, kompozice, osvětlení scény, PBR a procedurální materiály.- Individuální projekt.