Detail předmětu

Informace o konkurenci

FP-KikPAk. rok: 2025/2026

Předmět je zaměřen na problematiku získávání informací o konkurenci legální a eticky vhodnou cestou. Studenti si osvojí teoretické základy a metodické postupy potřebné pro získání a osvojení znalostí v oblasti přípravy a vlastního získávání informací o konkurenci. Důraz je kladen na osvojení postupů při analýze získané informace jako základního postupu získání přidané hodnoty tvořící novou znalost o konkurenčním subjektu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Znalost základů organizace a manažerských funkcí podniku, základy práce na PC a znalost práce s Internetem.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Zakončení předmětu:
Zápočet: vypracování semestrální práce.
Zkouška: písemná forma. Student obdrží dvě otázky, na jejichž odpovědi má vymezený časový prostor. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS.

Zakončení předmětu pro studenty s individuálním studiem:
Zápočet: vypracování semestrální práce, která bude zaslána přednášejícímu.
Zkouška: písemná forma. Student obdrží dvě otázky, na jejichž odpovědi má vymezený časový prostor. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS.

Zakončení předmětu v distanční formě:
Zápočet: vypracování semestrální práce.
Zkouška: test prostřednictvím e-learningu. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS.


Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech.

Učební cíle

Cílem je umožnit studentům pochopit problematiku informačních systémů, potřebných k získávání informací o konkurenci a vybavit studenty znalostmi pro legální získávání informací o konkurenci s jejich následným vyhodnocením.
Studenti budou znát moderní přístupy a metody získávání a vyhodnocení informací o konkurenční firmě, konkurenčním prostředí včetně tvorby přidané hodnoty nutné k získání zpravodajství (intelligence). Studenti se seznámí se softwarovými nástroji užívanými v Competitive Intelligence. Dále si osvojí ochranu obchodního tajemství firmy.

Základní literatura

BARTES, František. Konkurenční zpravodajství. Tvorba podkladů pro strategické rozhodování podniku. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-3504-2.   (CS)

Doporučená literatura

FULD, LEONARD, M. The New Competitor Intelligence. New York: 2005. (EN)
KAHANER, L., 1997: Competitive Intelligence. New York: Simon & Schuster, 1997. ISBN 978-0-684-84404-6. (EN)
LIEBOWITZ, J. Strategic Intelligence. New York: Auerbach Publications, 2006. 223p. ISBN 978-0-8493-9868-1.

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK-EP bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod. Důležitost informace v konkurenčním prostředí.

2. Stanovení potřebných informací pro vrcholové vedení organizace (stanovení KIT).
3. Zdroje dat a informací (Základní rozdělení zdrojů dat a informací).
4. Způsoby získávání dat a informací (Fáze sběru dat a informace).
5. Stanovení kvality informace a jejího zdroje.
6. Dezinformace. Vymezení pojmu dezinformace, Druhy dezinformací. Fáma.
7. Dezinformace - Detekce a identifikace dezinformace.
8. Dezinformace - zpravodajská analýza dezinformace.
9. Předpověď reakce konkurenta. 
10. Obchodní tajemství organizace. Vymezení pojmu. Zásady ochrany obchodního tajemství organizace.
11. Organizační formy procesu Competitive Intelligence v organizaci. 
12. Požadavky na personální zajištění procesu Competitive Intelligence.
13. Mezinárodní organizace Competitive Intelligence. 

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod, požadavky na získání zápočtu, rozdělení úkolů, etika

2. Stanovení potřebných informací pro vrcholové vedení organizace (Stanovení KIT).
3. Způsoby získávání dat a informací (Fáze sběru dat a informace, Klasické způsoby pro sběr dat a informací).
4. Dezinformace (Druhy dezinformací, Fáma).
5. Dezinformace (Detekce a Identifikace dezinformace).
6. Předpověď reakce konkurenta.
7. Požadavky na personální zajištění procesu Competitive Intelligence v organizaci (Obecné požadavky, Specifické požadavky).

Elearning