Detail předmětu

Competitiveness and Branding of Small Company

FP-BCCSMEAk. rok: 2025/2026

Předmět je zaměřen rozvoj značky a konkurenceschopnosti malých a středních firem a podnikatelských projektů, v různých fázích vývoje. Prezentuje praktické přístupy k rozvoji konkurenceschopnost a značky v kontextu business modelu. Konkurenceschopnost vychází z modifikovaného konceptu Porterových konkurenčních strategií a koncepce úspěchuschopnosti. Základní přístup k rozvoji značky vychází z identity a positioningu. Ramce rozvoje značky zahrnují zejména prvky značky, budování povědomí a asociací se značkou, včetně celkového vnímání značky.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

6

Zajišťuje ústav

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Pro absolvování předmětu je rozhodující získání zápočtu a absolvování zkoušky. Konkrétní podmínky pro jednotlivé části jsou uvedeny dále.

Zápočet – hodnocení cvičení

Na cvičeních se postupně zpracovává pět úkolů, každý hodnocený až pěti body. Výstupy se odevzdávají v rámci daného cvičení, případně v definovaném. Pro udělení zápočtu je nutné získat alespoň 15 bodů. Hodnotí se primárně aktivita, práce v týmu, schopnost interpretovat a prezentovat výsledky, práce se zadanými přístupy a zdroji a forma zpracování. Zisk zápočtu je podmínkou pro připuštění ke zkoušce.

Dílčí úkoly se zpracovávají v týmech. Získané body se započítávají do celkové klasifikace a každý student / studentka si je přenáší ke zkoušce – viz podmínky hodnocení zkoušky.

Prezenční forma studia a ISP

Závěrečná zkouška a její hodnocení

Zkouška probíhá formou týmového workshopu. Zkouška se skládá z praktické zkoušky – až 60 bodů a zkoušky teoretických znalostí – až 40 bodů.

Praktická část zkoušky

Studenti jsou na zkoušce rozděleni do týmů. Praktická zkouška zahrnuje postupné zpracování čtyř úkolů, které tým prezentuje a obhajuje. V rámci zpracování, prezentace a obhajoby je třeba prokázat jak praktické dovednosti, tak schopnost pracovat se zadanými nástroji a jejich znalost. Každý úkol je hodnocen samostatně body 0 až 15 body. Tým je hodnocen jako celek.

Teoretická část zkoušky

Každý student dostane dvě teoretické otázky. Každá otázka je hodnocena 0 až 20 body. Tato část zkoušky je ústní.

Průběh zkoušky

  • Délka trvání zkoušky je 4–5 hodin. V průběhu jsou zařazeny minimálně dvě přestávky.
  • V průběhu zkoušky je možné pracovat pouze s povolenými materiály a pomůckami.
  • Ke zkoušce je vhodné mít k dispozici notebook nebo tablet, případně smartphone.

 

Výsledné hodnocení je dáno součtem bodů za obě části zkoušky a bodů ze cvičení. Výsledná známky je dána ECTS stupnicí. Body získané na cvičeních student / studentka může využít pro zlepšení svého hodnocení jednotlivých úkolů. Výsledná známka je pak dána průměrem hodnocení všech úkolů.

 

Opravné termíny zkoušek se řídí studijním a zkušebním řádem.

 

Hodnocení zahrnuje bodové srážky za absence ve výuce. Účast na cvičeních a přednáškách je povinná a kontrolovaná. Každá neúčast na předepsané formě výuky je hodnoceny srážkou 2 bodů z finálního hodnocení. Maximální počet absencí je 4.


Podmínky pro studenty s ISP

  • zpracování projektu rozvoje značky dle individuální zadání - max 100 bodů.

Učební cíle

Cílem předmětu je představit koncept strategického přístupu k rozvoji malého a středního podniku s důrazem na jeho vlastní konkurenceschopnost, komunikaci a rozvoj značky.

Studenti se seznámí s přístupy chápání strategie, konkurenceschopnosti a rozvoje značky. Naučí se aplikovat koncepci úspěchuschopnosti v podmínkách malých a středních firem. Budou schopni definovat a vyhodnotit strategické cíle rozvoje podniku na základě analýzy konkurenčního prostoru. Studenti budou umět zvolit adekvátní přístupy k rozvoji konkurenční výhody a konkurenceschopnosti malé a střední firmy. Seznámí se s principy rozvoje hodnoty, základních kompetencí, zdrojů a rozvoje značky v kontextu konkurenceschopnosti firmy. Budou umět vymezit teoretické postupy při hodnocení strategie, konkurenceschopnosti a značky firmy a naučí se jak je uplatňovat v praxi. Naučí se vnímat rozdíly mezi jednotlivými marketingově komunikačními nástroji v kontextu komunikace značky, produktu a firmy. Budou schopni rozhodovat, který přístup k rozvoji značky je vhodný vzhledem ke strategickým cílům podnikatele.

Základní literatura

HAWKINS, D.I., and D. L. MOTHERSBAUGH. Consumer Behavior: Building Marketing Strategy. 13. Boston: McGraw-Hill Higher Education, 2015. ISBN 978-1259232541.
HITT, M.A., IRELAND, R.D. and R.E. HOSKISSON. Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts and Cases. 12th ed. South-Western College Pub, 2017. 896 p. ISBN 978-1-305-50214-7.
KAPFERER, J.N. The New Strategic Brand Management: Advanced Insights and Strategic Thinking (New Strategic Brand Management: Creating & Sustaining Brand Equity). 5th ed. Kogan Page, 2012. 512 p. ISBN 0749465158.
PELSMACKER, P.D., GEUENS, M., and J.V.D. BERGH. Marketing communications: a European perspective. 4th ed. Harlow: Pearson, 2010, xxiii, 660 s. ISBN 978-0-273-72138-3.

Doporučená literatura

COLLIS, D.J. and C.A. MONTGOMERY. Corporate strategy - Resources and the Scope of the Firm. 2nd ed. McGraw-Hill, 2004. 204 p. ISBN 978-0072312867.
DOYLE, P. Value-Based Marketing: Marketing Strategies for Corporate Growth and Shareholder Value. 2. vydání. Chichester: Wiley, 2008. ISBN 978-0-470-77314-7.
FILL, C. Marketing Communications: Interactivity, Communities and Content. Harlow: Prentice Hall, 2009. ISBN 978-0-273-71722-5.
HOLLENSEN, A. and V. MAILA. Marketing management: a relationship approach. 2nd ed. Harlow: Financial Times Prentice Hall, 2010. ISBN 978-027-3706-830.
KELLER, K.L. Strategic brand management: building, measuring, and managing brand equity. 4th ed. Boston: Pearson, c2013, 562 p. ISBN 978-013-2664-257.
PORTER, M. E. Competitive Advantage. First Free Press Export Edition: Free Press 2004. 557 s. ISBN: 0-7432-6087-2.
STAHLBERG, M. and V. MAILA. Shopper marketing: how to increase purchase decisions at the point of sale. Philadelphia: Kogan Page, c2010. ISBN 978-074-9457-020.

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK-ESBD bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Elearning