Detail předmětu

Základy psychologie a vedení týmů

FAST-CZV-ZVPAk. rok: 2024/2025

V rámci předmětu budou studenti seznámeni s tématy týkajícími se psychologie práce ve skupinách a týmech. Je zřejmé, že vést tým k úspěchu vyžaduje více než jen přidělování úkolů jeho jednotlivým členům – důležité je propojení mezilidských, technických a organizačních dovedností. Jednotlivá témata o základních teoriích a modelech různých skupinových jevů a o jejich dokumentaci výsledky aktuálních empirických výzkumů budou prezentována v podobě praktických aplikací a zážitkového učení. Kromě osvojení si základních znalostí v oblasti řízení týmu se studenti naučí hlavním dovednostem nezbytným k efektivnímu vedení vysoce výkonných týmů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Zajišťuje ústav

Ústav společenských věd (SPV)

Vstupní znalosti

Předpokládá se všeobecná společenskovědní orientace ve světě kolem nás, celkový přehled, znalost základů psychologie, sociologie, aplikované psychologie a sociologie, základů ekonomie, základů etiky a filozofie na úrovni předešlého středoškolského či vysokoškolského studia. Vhodný a plně dostačující je všeobecný společenský přehled odpovídající znalostem z předmětu Základy společenských věd.

Není vyžadována přímá spojitost společenskovědní problematiky s technickými předměty na úrovni absolutoria předešlých studijních programů. Vítán je především zájem o společenskovědní problematiku, psychologii a propojení techniky, společenských věd na úrovni teorie a praktické aplikace ve firmách a v pracovním prostředí.

Zejména se jedná o snahu prakticky aplikovat teoretické základy psychologie, sociologie a společenských věd do oblasti firemní praxe s cílem zlepšení řízení týmů, mezilidské komunikace, etické dimenze podnikání, rozšíření poznání teorie osobnosti, efektivnějšího, modernějšího a účinnějšího řízení týmů na úrovni jednotlivce a týmových kolektivů jako společenské a etické firemní strategie.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Workbased assignment (semestrální práce) v rozsahu 1000 slov, kolokvium.

Student se účastní úvodní přednášky a konzultuje on-line zpracování semestrální práce. Zakončení kurzu bude provedeno ústní a písemnou formou ověření prostřednictvím kolokvia konaného v rámci zakončení modulu. 

Učební cíle

Cílem předmětu je poskytnout studentům znalosti, dovednosti a porozumění tomu, co je potřebné pro úspěšné vedení, týmovou práci a budování týmu. Týmová práce je v dnešní době klíčovou kompetencí na trhu práce, bez ohledu na odvětví nebo organizaci. Týmové dovednosti jsou nezbytné pro koordinaci jednotlivců a přizpůsobení organizace nepředvídatelným požadavkům nové ekonomiky. I velké zavedené společnosti se restrukturalizují do týmů kolem projektů, produktových řad, zákazníků atd. Nové technologie a konkurenční tlaky rozbíjejí tradiční hierarchie a nižší úrovně organizací mají větší odpovědnost, jednají pružněji. Příkazy a řízení ustupují síťování a vyjednávání.

Studijní opory

Studijní opory budou formou Power-pointových prezentací zahrnujících základní studijní požadavky.

Základní literatura

BEDRNOVÁ, Eva a Ivan NOVÝ. Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management Press, 2002. 586 s. ISBN 80-7261-064-3. 

(CS)
BĚLOHLÁVEK, František. Jak vést svůj tým. Vedení lidí v praxi. Praha: Grada, 2008. 142 s. ISBN 978-80-247-1975-7. (CS)
HAYES, Nicky. Psychologie týmové práce: strategie efektivního vedení týmů. Praha: Portál, 2005. 189 s. ISBN 80-7178-983-6. (CS)
KRÜGER, Wolfgang. Vedení týmů: jak sestavit, organizovat a povzbuzovat pracovní tým. Praha: Grada, 2004. 108 s. ISBN 80-247-0780-2. (CS)

MEYER Bertolt. Team Diversity. In: SALAS, Eduardo; RICO, Ramon a PASSMORE, Jonathan (Eds.). The Wiley Blackwell handbook of the psychology of team working and collaborative processes. 1st ed. Hoboken: Wiley-Blackwell, 2017. 640 pages. Chapter 7, pp. 151-175. ISBN-13: 978-1-118-90326-1. 

(EN)
THOMPSON, Leigh L. (2017). Making the Team: A Guide for Managers. 6th ed. Boston: Pearson Prentice Hall. 2017. 344 pages. ISBN-13: 978-0134484204. Kap. 2 Designing the team, 26-50, a kap. 4 Tem cohesion and trust, 82-108. (EN)

Doporučená literatura

BEDRNOVÁ, Eva a Ivo NOVÝ. Moc, vliv, autorita. Praha: Management Press, 2005. 126 s. ISBN 80-7261-053-8. (CS)
BELBIN, R. Meredith. Management Teams: Why They Succeed Or Fail. 3rd ed. Oxon: Routledge, 2010. 192 pages. ISBN: 978-1-85617-800-6. (EN)
ČAKRT, Michal. Typologie osobnosti pro manažery. Kdo jsem já, kdo jste Vy? Praha: Management Press, 1999. 257 s. ISBN 80-85943-12-3. (CS)
DIMAS, Isabel; REBELO, Teresa a LOURENCO, Paulo. Team coaching: One more clue for fostering team effectiveness. European review of applied psychology. 2016, 66(5), 233–242. (EN)
FISHER, Roger a kol. Jak dosáhnout souhlasu. Zásady úspěšného vyjednávání. Praha: Management Press, 2006. 173 s. ISBN 80-7261-100-3. (CS)
HERMOCHOVÁ, Soňa. Teambuilding. Praha: Grada, 2006. 113 s. ISBN 80-247-1155-9. (CS)
FORSYTH, Patrick. Jak motivovat svůj tým. Vedení lidí v praxi. Praha: Grada, 2009. 98 s. ISBN 978-80-247-2128-6. (CS)
KUBÁTOVÁ, Jaroslava a SEITLOVÁ, Klára. Řízení virtuálních týmů. Olomouc: Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 112 s. ISBN 978-80-244-4662-2 (online). (CS)
Van KNIPPENBERG, Daan. Team Leadership. In: SALAS, Eduardo; RICO, Ramon a PASSMORE, Jonathan (Eds.). The Wiley Blackwell handbook of the psychology of team working and collaborative processes. 1st ed. Hoboken: Wiley-Blackwell, 2017. 640 pages. Chapter 15, pp. 345-368. ISBN-13: 978-1-118-90326-1.  (EN)
McLAGANOVÁ, Patricia a Peter KREMBS. Komunikace na úrovni. Praha: Management Press, 1998. 192 s. ISBN 80-85943-75-1. (CS)
LIVIAN, Yves Fréderic a Lenka PRAŽSKÁ. Řízení lidských zdrojů. Praha: HZ Systém, 1997. 147 s. ISBN 80-86009-19-X. (CS)
MARLOW, Shannon L.; LACERENZA, Christina; PAOLETTI, Jensine; BURKE, Shawn a SALAS, Eduardo. Does team communication represent a one-size-fits-all approach?: A meta-analysis of team communication and performance. Organizational Behavior and Human Decision Processes. 2018, vol. 144(C), 145-170. (EN)

NOVÝ, Ivan a Sylvie SCHROLL-MACHL. Interkulturní komunikace v řízení a podnikání. Praha: Management Press, 2001. 184 s. ISBN 80-7261-042-2.

(CS)
ROSEN, Michael A. a DIETZ, Aaron S. Team Performance Measurement. In: SALAS, Eduardo; RICO, Ramon a PASSMORE, Jonathan (Eds.). The Wiley Blackwell handbook of the psychology of team working and collaborative processes. 1st ed. Hoboken: Wiley-Blackwell, 2017. 640 pages. Chapter 21, pp. 479-502. ISBN-13: 978-1-118-90326-1.  (EN)
WANG, Danni; WALDMAN, David a ZHANG, Zhen. A meta-analysis of shared leadership and team effectiveness. Journal of applied psychology. 2014, 99(2), 181-198. (EN)
ZAHRÁDKOVÁ, Eva. Teambuilding: cesta k efektivní spolupráci. Praha: Portál, 2005. 176 s. ISBN 80-7367-042-9. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program CZV3-MSCCE celoživotní vzdělávání - dlouhodobý kurz, 1. ročník, zimní semestr, povinný
  • Program CZV3-MSCEE celoživotní vzdělávání - dlouhodobý kurz, 1. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Tým a teambuilding. Tým jako subsystém. Budování týmu.
  2. Typy týmů, týmová práce. Dynamika týmu, hodnoty, vize, etika.
  3. Vývoj týmu a týmová identita, firemní kultura a identita.
  4. Komunikace a interakce v týmu, zlepšování dovedností.
  5. Týmové rozhodování, řešení poblémů a konfliktů.
  6. Týmové role, koncepce a systém práce s jednotlivci a skupinou.
  7. Styly vedení orientované na úkoly a vztahy.
  8. Motivace týmu, teorie založené na potřebách a očekáváních.
  9. Hodnocení efektivity týmu, standardy pro vyhodnocení.
  10. Intervenční postupy pro zvyšování výkonnosti.