Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FaVU-2-D-OAN4Ak. rok: 2024/2025
Oborový ateliér navazující je po boku diplomních seminářů základním tvůrčím předmětem ve studijním programu. Jeho ústřední náplní je vlastní umělecká praxe studujících. Ateliér jim pro tuto praxi zajištuje materiální podmínky dané konkrétním prostorem a specifickým mediálním či technologickým zaměřením. Poskytuje jim vstřícné a podnětné prostředí pro reflexi a kontextualizaci vlastní tvůrčích záměrů v průběžné komunikaci s vyučujícími a ostatními studujícími.
Za chod ateliéru je odpovědná dvojice vedoucích pedagožek*gů. Student*ka pracuje individuálně na koncepci a realizaci vlastního magisterského projektu. Je rovněž motivován*a ke spolupráci s dalšími studujícími i s osobnostmi mimo ateliér, včetně žánrových, koncepčních a disciplinárních přesahů. Při práci respektuje skupinou dohodnutá etická pravidla vycházející ze základních principů rovnosti práv a příležitostí, respektu k druhým, solidarity a ekologické udržitelnosti. O sdílený prostor řádně pečuje.
Při realizaci dílčích i komplexnějších autorských výstupů spojených s magisterským projektem studující prohlubují koncepční uvažování o své tvorbě, technické dovednosti a znalost příslušných materiálových procesů či technologických postupů, schopnost verbálně artikulovat vlastní umělecký záměr, sebevědomí vyjednávat o své pozici umělkyně*ce, orientaci v relevantních teoretických přístupech a disciplínách, přehled o tématech současného umění i širší veřejné debaty, schopnost kriticky zhodnotit a kontextualizovat vlastní tvůrčí praxi.
Harmonogram a konkrétní náplň ateliérové praxe, metody výuky a kritéria a způsoby hodnocení jsou definovány v úvodních hodinách každého semestru. Reflektují tak složení studujících v ateliéru stejně jako aktuální umělecký, společenský a environmentální kontext.
Zadání nebo téma ateliérové praxe se stanovují osobní dohodou mezi studujícími a odpovědnými pedagožkami*gy. Tvůrčí proces je doprovázen průběžnými prezentacemi a konzultacemi. Konzultace mohou probíhat jak kolektivně formou periodických ateliérových schůzek, tak i individuálně. Studující jsou rovněž motivováni, aby konzultovali svou tvůrčí praxi s dalšími osobnostmi působícími v oboru. Technologická a teoretická podpora práce na ateliérových projektech je zajišťována vedoucími v spolupráci s kabinety a KTDU.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Teoretické a praktické zkušenosti z uzavřeného třetího semestru studia. Povinnou prerekvizitou je absolvování předmětu Oborový ateliér navazující 3.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Hodnocení studentské práce probíhá průběžně po celý semestr ve formě podávání slovní zpětné vazby. Fakultativně je možnost přizvat si jeden až několikrát za semestr k podávání hloubkové nebo dodatečné zpětné vazby externí odbornice*íky z oboru nebo další pedagožky*gy FaVU, případně jiné členky*ny akademické obce. Na konci semestru se práce hodnotí udělením zápočtu. Pro udělení zápočtu jsou stanoveny následující podmínky:
Výuka probíhá v prostoru ateliéru na půdě FaVU, případně na dalších místech podle aktuálního programu. Účast ve výuce je povinná (povinná přítomnost na pravidelných ateliérových schůzkách 75 %). Jsou-li součástí výuky cvičné prezentace s externími hostkami*ty, plenér, workshopy, přednášky, návštěvy výstav, exkurze, setkání v online prostoru apod., je účast na těchto aktivitách rovněž povinná. Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučujícími kompenzovat individuálně stanovenou formou.
Učební cíle
Cílem předmětu je zajistit studujícím materiální podmínky a vstřícné a podnětné prostředí k uměleckému rozvoji. Prostřednictvím průběžné realizace autorských výstupů a jejich konzultování studující mají prohloubit schopnost koncepčního uvažování o vlastní tvorbě, technické dovednosti a teoretický přehled, které jim dovolí dozrát v samostatné a kriticky uvažující tvůrčí osobnosti.
Studující si prohloubí znalosti a dovednosti, které jim umožní dozrát v samostatné a kriticky uvažující tvůrčí osobnosti, jako je koncepční uvažování o své tvorbě, technické dovednosti a znalost příslušných materiálových procesů či technologických postupů, schopnost verbálně artikulovat vlastní projekt, sebevědomí vyjednávat o své pozici designérky*ra, orientaci v relevantních teoretických přístupech a disciplínách, přehled o tématech současného oboru design, schopnost kriticky zhodnotit a kontextualizovat vlastní tvůrčí praxi.
Základní literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Ateliér
Vyučující / Lektor
Osnova
Na prvních hodinách se dohodou mezi vedoucími a studujícími stanoví:
Po celý semestr průběžně probíhá:
Program ateliéru může dále zahrnovat:
V závěru semestru je chod ateliéru uzpůsoben přípravám na Veřejnou prezentaci semestrálních prací.
Závěrečné hodiny jsou věnovány rekapitulaci uplynulého semestru a podání zpětné vazby na práci jednotlivých studujících v jeho průběhu.