Detail předmětu

Documents of Presence and Experience

FaVU-1PMA-LAk. rok: 2023/2024

Dokumenty o přítomnosti a zkušenostech jsou série přednášek doprovázených audiovizuálními projekcemi. V celém průběhu kurzu jsou zobrazeny umělecké filmy, videozáznamy a dokumenty a výňatky z přednášek mezinárodních umělců a kolektivů od počátku 20. století až po současnost, které ilustrují teoretické úvahy o daných tématech a uměleckých hnutích. Databáze uměleckých děl a umělců, institucionální zdroje, alternativní komunity a rezidence umělců jsou také prezentovány v rámci vyuky. V rámci učebních osnov jsou zahrnuty koncepční texty a úvahy. Hlavním cílem kurzu je přiblížit studenta manifestu jako transdisciplinární nástroj.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

3

Nabízen zahradničním studentům

Všech fakult

Vstupní znalosti

Schopnost uživatelské práce s PC (interaktivní multimediální dílo). Základní orientace v dějinách kultury 20. století.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Závěrečné hodnocení bude vycházet z účasti na semináři (75%), aktivní účasti ve třídě, prezentace projektu nebo tématu dle výběru studenta doprovázeného teoretickým textem (srovnávací studie, kurátorský projekt, osobní manifest (cca 2 n / s) ) na základě daného tématu semestru. Semestrální projekty budou posouzeny na základě relevantnosti tématu a kvality výzkumu a přednesu (prezentace, text).
Projekce jsou nepovinné, nahrazení zameškané výuky vyžadováno prostřednictvím referátu (dostudování probírané látky), písemné recenze na vybrané dílo, reflexe aktuálního dění atp.

Učební cíle

Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti schopni: - identifikovat a shrnout hlavní koncepty důležitých avantgardních hnutí - poznat koncepční tendence v rámci současného uměleckého praxe - napsat teoretický text, který podrobně popisuje nebo přijme mechanismy manifesta - analyzovat společenské-politické kontext, který dává / vede k posunům v estetických paradigmech. Studenti by měli být schopni identifikovat a popsat společensko-politické kontexty, které vedly ke vzniku avantgardních kulturních hnutí, diskutovat o klíčových pracích a porozumět mechanismům písemného manifesto a participativního praxe.
Po úspěšném absolvování předmětu budou studující schopni*y: 

- identifikovat a shrnout hlavní koncepty důležitých avantgardních hnutí

- poznat koncepční tendence v rámci současného uměleckého praxe 

- napsat teoretický text, který podrobně popisuje nebo přijme mechanismy manifestace 

- analyzovat společenské a politické kontexty vedoucí k posunům v estetických paradigmech.

Studující by měly*i být schopny*i identifikovat a popsat společensko-politické kontexty, které vedly ke vzniku avantgardních kulturních hnutí, diskutovat o klíčových pracích a porozumět mechanismům písemné manifestace a participativní praxe.

Základní literatura

Alex Danchev, 100 Artists Manifestos, From the Futurists to the Stuckists, Peguin Modern Classics (EN)
Serpentine Gallery Manifesto Marathon, Koenig Books (EN)
Hakim Bey, TAZ: The Temporary Autonomous Zone, Ontological Anarchy, Poetic Terrorism (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program ZST-BX bakalářský

    obor ZST , 1. ročník, letní semestr, volitelný

  • Program VUM_B bakalářský, 3. ročník, letní semestr, volitelný

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-IDT , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, letní semestr, volitelný

  • Program VUM_B bakalářský, 4. ročník, letní semestr, volitelný

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-IDT , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, letní semestr, volitelný

  • Program FAAD magisterský navazující, 1. ročník, letní semestr, povinně volitelný

  • Program ZST-NX magisterský navazující

    obor ZST , 1. ročník, letní semestr, volitelný

  • Program FAAD magisterský navazující, 2. ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Klíčová témata: underground, manifest, deklarace, participace, dohled, sociální angažovanost, identita.

Manifest je filozofický a teoretický rámec, v němž mohou a jsou prováděny skutky na podporu jeho proklamací. Poskytuje platformu, radikální v tom, jak se v okamžiku její prezentace, distribuce nebo publikace sama stává; jeho inkubace probíhá před jeho formulací. Co je charakteristické pro avantgardní umělecký manifest, je jeho záměrem sloužit jako nástroj k zahájení paradigmatického posunu v přístupu k tvorbě a spotřebě umění, zatímco v okamžiku jeho vzniku už má svědectví o jeho založení jako hnutí. Když je napsáno avantgardní manifest, existuje již dílo, které představuje to, co je prohlášeno. To, co je prohlášeno, je poselstvím vlastní, nebo přinejmenším neseno skrze díla, která jsou vyrobena v jejím jménu, včetně těch, které předcházejí jeho skutečnému projevu. Manifest dále slouží jako výzva k akci, výzva k připojení k hnutí s potenciálem iniciovat změny. Kde, nebo zda dochází k posunu paradigmatu podél této osy a do jaké míry se liší od manifesto k manifestu. Podobně jako v politickém manifestu má umělecký manifest způsobit zlomeninu nebo prasknutí prostřednictvím reprezentace společného orgánu, který mluví v množině prvního člověka, "my".