Detail předmětu

Innovation management

FP-KimPAk. rok: 2022/2023

1. Úvod. Význam inovací pro podnik a národní hospodářství. Typy inovací.
2. Inovace a podpora inovací v EU. Případová studie.
3. Inovace a podpora inovací v ČR. Spolupráce soukromého a veřejného sektoru. Případová studie.
4. Inovační proces; bariéry inovačního procesu. Případová studie.
5. Management inovací, základní pojmy. Systémový přístup v managementu inovací. Případová studie.
6. Financování inovačního procesu. Financování z vlastních zdrojů. Financování z veřejných a komerčních zdrojů. Nefinanční podpora inovací. Případová studie.
7. Inovační strategie. Inovační organizace a kultura. Klasifikace strategií. Vybrané nástroje inovačních strategií (TOWS, Innovation Experience, Co working)
8. Fáze inovačního procesu. Inovační marketing. Tržní realizace inovací.
9. Inovační funkce. Organizace vnitropodnikové struktury. Inovační sítě.
10. Ochrana duševního a průmyslového vlastnictví
11. Efektivnost inovací. Externí a interní faktory úspěšnosti inovace. Ekonomické a mimoekonomické dimenze měření úspěchu inovace
12. Měření inovační výkonnosti. Stanovení výkonnostních cílů. Finanční ukazatele měření inovační výkonnosti.
13. Nefinanční ukazatele měření inovační výkonnosti. Nedostatky měření inovační výkonnosti.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti získají přehled o základních typech inovací, možnostech financování inovací a porozumnění moderním inovačním trendům.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Teorie, příklady praktického využití - exkurze, návštěvy odborníků z praxe
Kurz New Generation of Founders.

Způsob a kritéria hodnocení

Docházka povinná 15 bodů
Reflexe na odborníky z praxe 5 bodů
Reflexe z přečtené knihy 5 bodů
Seminární práce 15 bodů
Prezentace seminární práce 5 bodů
Závěrečný test 5 bodů
Celkem 50 bodů; minimum pro úspěšné absolvování 60%
Hodnocení 30-33 bodů E; 34-37 bodů D; 38-41 C, 42-45 B, 46-50 A

Osnovy výuky

Hlavním cílem předmětu je seznámit studenty se základy životního cyklu inovací, vývojem a legislativními podmínkami pro zavádění inovací. Studenti získají poznatky, co je potřebné, aby podnik zahájil a aktivně realizoval inovace. Cílem předmětu je představit studentům inovační proces, včetně zkušeností z praxe, se zaměřením na možnosti financování inovací a hodnocení inovační výkonnosti podniku.
1. Význam inovací pro podnik a národní hospodářství. Typy inovací.
2. Inovace a podpora inovací v EU.
3. Inovace a podpora inovací v ČR. Spolupráce soukromého a veřejného sektoru.
4. Inovační proces; bariéry inovačního procesu.
5. Management inovací, základní pojmy. Systémový přístup v managementu inovací.
6. Financování inovačního procesu. Financování z vlastních zdrojů. Financování z veřejných a komerčních zdrojů. Nefinanční podpora inovací. Desing Thinking.
7. Inovační strategie. Inovační organizace a kultura. Klasifikace strategií. Vybrané nástroje inovačních strategií (TOWS, Innovation Experience, Co working). Desing Thinking.
8. Fáze inovačního procesu. Inovační marketing. Tržní realizace inovací. Desing Thinking.
9. Inovační funkce. Organizace vnitropodnikové struktury. Inovační sítě. Sharing experiences
10. Ochrana duševního a průmyslového vlastnictví. Sharing experiences
11. Efektivnost inovací. Externí a interní faktory úspěšnosti inovace. Sharing experiences
12. Měření inovační výkonnosti. Stanovení výkonnostních cílů. Finanční ukazatele měření inovační výkonnosti. Sharing experiences
13. Nefinanční ukazatele měření inovační výkonnosti. Nedostatky měření inovační výkonnosti. Sharing experiences. Test.

Učební cíle

Cílem předmětu "Innovation Management" je seznámit studenty se základy inovací, vývojem a legislativními podmínkami pro zavádění inovací. Studenti získají poznatky, co je potřebné, aby podnik zahájil a aktivně realizoval inovace. Úkolem je představit studentům inovační proces, včetně zkušeností z praxe, se zaměřením na možnosti financování inovací a hodnocení inovační výkonnosti podniku.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Evidence docházky

Základní literatura

BAPORIKAR, N.; BERBER, A.; BRÁS, F. et al. 2015. Innovation Management: In Research and Industry. Walter De Gruyter. (EN)
VON HIPPEL, Eric. Free Innovation. Cambridge: The MIT Press, 2016. ISBN 0262035219. (EN)
TROTT, P. Innovation Management & New Product Development, 6th ed. Pearson Education, Inc., 2017. 648 s. ISBN 978-1-29213342-3 (EN)
GOFFIN, K.; MITCHELL, R. Innovation Management: Effective strategy and implementation. 3rd ed. Palgrave, 2017. 440 s. ISBN 978-1137373434.
ŠPAČEK, Miroslav a Karel ČERVENÝ. Kreativní metody v inovacích. Praha: Oeconomica, nakladatelství VŠE, 2020, 349 stran : ilustrace (převážně barevné) ; 25 cm. ISBN 978-80-245-2322-4. (CS)

Doporučená literatura

Inovační aktivity podniků v České republice v letech 201-2012. Praha: Český statistický úřad. Ročník 2014. ISBN 978-80-250-2706-6.
EUROPEAN, Commission. European Innovation Scoreboard 2017 [online]. Dostupné z: http://ec.europa.eu/growth/industry/innovation/facts-figures/scoreboards_cs

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK-EP bakalářský, 3. ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor