Detail předmětu

Teorie architektury 2

FA-TA2-TAk. rok: 2022/2023

Předmět se zaměřuje na propojení teoretického myšlení s architektonickou tvorbou. Teorie je studentům přiblížena jako disciplína, která může definovat autorský přístup konkrétního architekta, ale také reagovat na aktuální kulturní, společenská nebo environmentální témata, s nimiž je architektura ve vzájemném propojení. Studenti si ujasní přínos teorie v tvůrčím procesu, její vztah k možným metodám a rámcům navrhování, posílí svou schopnost vyhodnotit hierarchii priorit, na které by měla architektura v konkrétním případě odkazovat. Seznámení se s vybranými teoretickými v texty současných praktikujících architektů – návaznosti na předmět Teorie architektury 1 – úvod – a analýzou toho, jakým způsobem se dané myšlenky mohou promítat do tvorby, přispívá k uvědomění si legitimity diferencovaných postojů, ale i potřeby jejich jasného zdůvodnění je podpořeno psaním vlastního textu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Výsledky učení předmětu

  • Student bude umět rozlišit různá teoretická východiska, identifikovat jejich přítomnost v konkrétním návrhu a kriticky je posoudit.
  • Student si uvědomí vlastní způsob přemýšlení o architektuře, zdokonalí se ve schopnosti vyhodnotit to, co je podstatné.
  • Student bude připraven jasně zformulovat a teoreticky zdůvodnit své postoje nejen jako tvůrčí architekt, ale také s ohledem na společnost, kterou ovlivní a na prostředí do kterého vstupuje.
  • Psaním vlastního textu se student zlepší ve vyjadřování, v odborné komunikaci, jakož i ve vyhodnocování relevance přijímaných informací a názorů.
  • Student získá představu o různé povaze teoretických problémů a zkušenost s dohledáváním vhodné literatury.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

  • přednáška, jako základ pro diskusi
  • příprava na seminář domácím studiem literatury
  • psaní průběžně konzultované eseje na téma opírající se o jednu z knih diskutovaných na semináři

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocení zápočtem. Požaduje se 80-procentní účast na seminářích, prezentování hlavní myšlenky práce a způsobu jejího argumentování a předání textu (eseje).

Osnovy výuky

Obsah bloků výuky:
  1. Úvod: Teorie architektury ve vztahu k architektonické praxi
  2. Text a teorie
  3. Aktuální témata teorie. OMA/Rem Koolhaas, Joshua Prince Ramus + LMN : Seattle Central Library
  4. Teoretické myšlení v procesu tvorby (vztah k metodám a rámcům navrhování)
  5. Teorie a nedávné dějiny: moderní, postmoderní a současná architektura a její programy tvorby
  6. Smyslové vnímání a koncept architektury (co je architektura, prožívaná a konceptualizovaná arch., aj.): Juhani Pallasmaa: Letní chatka (1991–95), Peter Zumthor: Termální lázně ve Vals (1996)
  7. Architektonické dílo: projekt/realizace. Budova, město, veřejný prostor, země (význam, smysl, hodnota, apod.)
  8. Architekt/ka, objednatel/ka a obyvatel/ka. Tělo a architektura (modul, modulor, rod v architektuře apod.)

Učební cíle

Cílem předmětu je poukázat na to, že architektonická teorie není odčleněna od praxe, ale je disciplínou, která s tvorbou úzce souvisí. Studenti si absolvováním předmětu uvědomí, že způsob přemýšlení o architektuře charakteristický pro teorii není přítomen jen ve tvorbě špičkových architektů, ale může také jim pomoci k lepším návrhům. Psaním textů a diskusí nad společně čtenou literaturou se studenti zlepší v kritickém myšlení ale i jasnějším formulování svých postojů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast a aktivní participace na hodinách. Neúčast je třeba nahradit samostudiem.
Při ospravedlněné absenci je možné nahradit neúčast individuálně dle dohody s garantem předmětu.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

PALLASMAA, Juhani. Oči kůže. Architektura a smysly. Zlín: Archa, 2012. ISBN: 978-80-87545-10-2. (CS)
ZUMTHOR, Peter; ŠTULCOVÁ, Magdalena. Promýšlet architekturu. Zlín: Archa, 2013. ISBN: 978-80-87545-24-9. (CS)
KOOLHAAS, Rem; TICHÁ, Jana. Texty. Praha: Zlatý řez, 2014. ISBN 978-80-903826-8-8. (CS)

Doporučená literatura

PLOWRIGHT, Philip D. Revealing Architectural Design: Methods, Frameworks and Tools. London: Routledge, 2014. ISBN: 978-0415639026. (EN)
GRAHAM, James, ed. 2000+: The Urgencies of Architectural Theory. New York: Columbia Books on Architecture and the City, 2015. ISBN-13: 978-1941332078. (EN)
BEDFORD, Joseph. Theory's Curriculum: The Architecture Exchange Workshop Series, No. 3. Architecture Exchange Press, 2020. ISBN: 978-0998375021. (EN)
SMITH, Korydon. Introducing Architectural Theory: Debating a Discipline. New York: Routledge, 2012. ISBN 978-0415888387. Dostupné z: doi:10.4324/9780203084236 (EN)

eLearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B_A+U bakalářský, 2. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., povinnost neuvedena

Vyučující / Lektor

Seminář

12 hod., povinnost neuvedena

Vyučující / Lektor

eLearning