Detail předmětu

Environmentální bezpečnost II

FCH-BC_EB2Ak. rok: 2022/2023

Předmět navazuje na Environmentální bezpečnost 1. Hlavní důraz je položen zejména na problematiku závažných havárií, atmosférických změn, kritickou infrastrukturu, terorismus a dopravu ve vazbě na environmentální bezpečnost. Nedílnou součástí je i seznámení studentů s nástroji vedoucími k zajištění environmentální bezpečnosti a způsoby snižování rizik katastrof.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

Prohloubení znalosti a dovednosti především v aktuálních otázkách současné environmentální bezpečnosti ve vybraných oblastech činností v souladu s Koncepcí environmentální bezpečnosti na léta 2021-30, s výhledem do roku 2050.

Prerekvizity

Absolvování předmětu Environmentální bezpečnost 1, znalosti z chemie, fyziky, chemického inženýrství a klimatologie.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka je realizována formou přednášek, které jsou vedeny formou výkladu, seznámením se základními teoretickými poznatky a způsoby jejich aplikace v praxi.

Způsob a kritéria hodnocení

Zkouška proběhne ústní formou mezi vyučujícím a studujícím formou odborné rozpravy.

Osnovy výuky

1. Úvod do problematiky, základní pojmy
2. Závažné havárie a jejich dopad na environmentální bezpečnost
3. Terorismus s dopady na environmentální bezpečnost
4. Biotechnologie z pohledu environmentální bezpečnosti 
5. Nástroje zajištění environmentální bezpečnosti
6. Trendy ve vzdělávání v oblasti environmentální bezpečnosti
7. Atmosférické změny z pohledu environmentální bezpečnosti 1
8. Atmosférické změny z pohledu environmentální bezpečnosti 2
9. Epifytie a epizootie ve vztahu k environmentální bezpečnosti
10. Poruchy kritické infrastruktury a jejich dopady na environmentální bezpečnost
11. Doprava a environmentální bezpečnost
12. Snižování rizik katastrof
13. Krizové a havarijní plánování ve vazbě na environmentální bezpečností

Učební cíle

Předmět si klade za cíle poskytnout studentům ucelené informace ve vybraných oblastech environmentální bezpečnosti, aby byli schopni analyzovat vzniklá riziky, hodnotit je a přijmout opatření k jejich snížení v souladu s platnou legislativou a zásadami udržitelného rozvoje.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

 

Základní literatura

Koncepce environmentální bezpečnosti 2016-2020 s výhledem do roku 2030. Ministerstvo životního prostředí, 2015. Dostupné on-line: https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/environmentalni_bezpecnost/$FILE/OKR-koncepce_environmentalni_bezpecnosti_2016_2020-20160606.pdf (CS)

Doporučená literatura

Lomborg B. Skeptický ekolog: Jaký je skutečný stav světa?, Praha 2006, ISBN:80-8638-942-4 (CS)
HÁK, T. et al. Environmentální bezpečnost. Ekopress, 2015. 155 s. ISBN: 978-80-87865-19-4. (CS)

eLearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BKCP_ECHBM bakalářský, 3. ročník, letní semestr, povinný
  • Program BPCP_ECHBM bakalářský, 3. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

eLearning