Detail předmětu
Výtvarná informatika
FIT-VINAk. rok: 2021/2022
V předmětu se budeme zabývat průnikem umění, matematiky a algoritmů. Náplní předmětu je úvod do výtvarné informatiky, počítačová tvorba v kontextu zobecněné estetiky, stručná historie počítačového umění ve světě i doma, esteticky nosné funkce (periodické funkce, cyklické funkce, spirální křivky, superrovnice), výtvarné algoritmy s náhodnými parametry (generátory pseudonáhodných čísel s různým rozložením, kombinace generátorů), bezkontextová grafika a výtvarné automaty, geometrické substituce (iterace transformací, graftály), esteticky nosné proporce (zlatý řez v matematice a umění), fraktální grafika (dynamika v komplexní proměnné, 3D řezy kvaternionů, Lindenmayerovy přepisovací gramatiky, křivky vyplňující prostor, iterované systémy afinních transformací, modelování terénu apod.), chaotické atraktory (diferenciání rovnice), matematické uzly (topologie, grafy, prostorové transformace), periodické mozaiky (grupy symetrií, vlysy, rozety, zámkové ornamenty), neperiodické mozaiky (hierarchické, spirální, aperiodické dláždění), exaktní estetika (numerická krása, matematické hodnocení proporcí, kompozice a estetické informace). Předmět vyučuje Tomáš Staudek.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
- Studenti získají teoretické i aplikované kompetence v oblasti softwarové estetiky.
- Studenti budou schopni interpretovat a hodnotit algoritmickou výtvarnou tvorbu.
- Studenti prohloubí své tvůrčí dovednosti plněním praktických grafických zadání.
Prerekvizity
Literatura
Barnsley, M.: Fractals Everywhere. Academic Press, Inc., 1988.
Bentley, P. J.: Evolutionary Design by Computers.Morgan Kaufmann, 1999.
Deussen, O., Lintermann, B.: Digital Design of Nature: Computer Generated Plants and Organics.X.media.publishing, Springer-Verlag, Berlin, 2005.
Glasner, A. S.: Frieze Groups. In: IEEE Computer Graphics & Applications, pp. 78-83, 1996.
Grünbaum, B., Shephard, G. C.: Tilings and Patterns. W. H. Freeman, San Francisco, 1987.
Livingstone, C.: Knot Theory. The Mathematical Association of America, Washington D.C., 1993.
Lord, E. A., Wilson, C. B.: The Mathematical Description of Shape and Form. John Wiley & Sons, 1984.
Mandelbrot, B.: The Fractal Geometry of Nature. W. H. Freeman, New York - San Francisco, 1982.
Moon, F.: Chaotic and Fractal Dynamics. Springer-Verlag, New York, 1990.
Ngo, D. C. L et al. Aesthetic Measure for Assessing Graphic Screens. In: Journal of Information Science and Engineering, No. 16, 2000.
Peitgen, H. O., Richter, P. H.: The Beauty of Fractals. Springer-Verlag, Berlin, 1986.
Pickover, C. A.: Computers, Pattern, Chaos and Beauty. St. Martin's Press, New York, 1991.
Prusinkiewicz, P., Lindenmayer, A.: The Algorithmic Beauty of Plants. Springer-Verlag, New York, 1990.
Schattschneider, D.: Visions of Symmetry (Notebooks, Periodic Drawings, and Related Work of M. C. Escher). W. H. Freeman & Co., New York, 1990.
Sequin, C. H.: Procedural Generation of Geometric Objects. University of California Press, Berkeley, CA, 1999.
Spalter, A. M.: The Computer in the Visual Arts. Addison Weslley Professional, 1999.
Stiny, G., Gips, J.: Algorithmic Aesthetics; Computer Models for Criticism and Design in the Arts. University of California Press, 1978.
Todd, S., Latham, W.: Evolutionary Art and Computers.Academic Press Inc., 1992.
Turnet, J. C., van der Griend, P. (eds.): History and Science of Knots. World Scientific, London, 1995.
Bruter, C. P.: Mathematics and Art. Springer Verlag, 2002.
Caplan, C. S. The Bridges Archive. The Bridges Organization, 2013.
Emmer, M., ed.: Mathematics and Culture II: Visual Perfection. Mathematics and Creativity. Springer Verlag, 2005.
Emmer, M., ed.: The Visual Mind II. The MIT Press, 2005.
Friedman, N., Akleman, E.: HYPERSEEING. The International Society of the Arts, Mathematics, and Architecture (ISAMA), 2012.
Kapraff, J.: Connections: The Geometric Bridge Between Art and Science. World Scientific Publishing Company; 2nd edition, 2002.
Manovich, L.: Software Takes Command. Bloomsbury Academic, 2013.
McCormack, J., et al.: Ten Questions Concerning Generative Computer Art. Leonardo: Journal of Arts, Sciences and Technology, 2012.
Peterson, I.: Fragments of Infinity: A Kaleidoscope of Math and Art. John Wiley & Sons, 2001.
Radovic, L.: VisMath. Mathematical Institute SASA, Belgrade, 2014.
Způsob a kritéria hodnocení
- 3 body: technické provedení a estetická kvalita
- 1 bod: vystavení v semestrální galerii
- 1 bod: odevzdání v termínu
- 15 bodů: originalita myšlenky
- 20 bodů: programátorská náročnost
- 15 bodů: kvalita rozhraní
Jazyk výuky
Cíl
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program IT-MGR-2 magisterský navazující
obor MBS , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
obor MBI , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
obor MIS , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
obor MMM , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
obor MPV , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
obor MSK , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný - Program MITAI magisterský navazující
specializace NBIO , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NISD , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NISY do 2020/21 , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NISY , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NIDE , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NCPS , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NSEC , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NMAT , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NGRI , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NNET , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NVIZ , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NSEN , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NMAL , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NHPC , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NVER , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NEMB , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NADE , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NSPE , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný - Program IT-MGR-2 magisterský navazující
obor MGM , 1. ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- Cesty k počítačovému umění: protínání vědy a umění od historie po současnost.
- Softwarová estetika: výtvarné formy počítačového umění.
- Výtvarník u počítače: od osciloskopu k interaktivním médiím.
- Estetické funkce: od sinu a kosinu k superrovnici.
- Estetické transformace: repetice, parametrizace a rytmus algoritmů.
- Estetické proporce: zlatý řez v matematice, umění a designu.
- Spirály a graftály: modely forem růstu a větvení v přírodě.
- Geometrické fraktály: iterované transformace a křivky vyplňující prostor.
- Algebraické fraktály: od komplexní roviny k vyšším dimenzím.
- Chaotické fraktály: výtvarný chaos a podivné atraktory.
- Symetrie a ornament: periodické dláždění a zámkové mozaiky.
- Neperiodický a speciální ornament: spirální, hyperbolické a aperiodické mozaiky.
- Matematické uzly: topologie uzlování od Keltů po současnost.
Projekt
Vyučující / Lektor
Osnova
Výtvarné dílny sledují témata přednášek a jsou vedeny formou individuálně vypracovávaných projektů. Ke každému tématu jsou připraveny volně dostupné tvůrčí aplikace. Výstupy z výtvarných dílen budou vystaveny ve studentské galerii.
- Letterismus a ASCII art
- Digitální improvizace
- Počítačová roláž
- Generovaná grafika
- Kvantování funkcí
- Algoritmický op-art
- Evoluční algoritmy
- Chaotické atraktory
- Bezkontextová grafika
- Fraktály nelineárních transformací
- Fraktály kvaternionů
- Fraktální krajina
- Zámkové mozaiky
- Islámský ornament
- Mozaiky kruhové limity
- Uzlování
- Digitální koláž
- Grafický plakát
- Výtvarná stylizace obrazu
- Generativní sochařství