Detail předmětu

Knowledge Management

FP-IBkmPAk. rok: 2021/2022

Předmět navazuje na základní kurzy bakalářského studia v oblasti managementu, IT/ICT a nástrojů na podporu rozhodování. Předmět je zaměřen na vysvětlení základních teoretických východisek souvisejících s řízením znalostí a na jejich praktickou aplikaci ve firmě. Důraz je kladen na způsob získávání, používání, uchovávání a sdílení znalostí. Výklad je realizován postupně. Nejprve se zaměřuje na popis prostředí znalostního managementu vně organizace (znalostní ekonomika, znalostní společnost, učící se region) a následně uvnitř organizace (znalostní organizace, učící se organizace, znalostní strategie, trh znalostí, znalostní pracovník, nástroje a metody managementu znalostí, implementace znalostního managementu, modelování znalostí, znalostní management a manažerské rozhodování). Předmět dále poskytuje základní informace týkající se integrace znalostního managementu s dalšími manažerskými disciplínami (projektový management, risk management, inovační management).

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Po ukončení studia tohoto předmětu by studenti měli být schopni:
• Pochopit komplexní rozsah managementu znalostní.
• Aplikovat metody získávání znalostí pro řízení firmy.
• Aplikovat znalosti pro podporu manažerského rozhodování.
• Aplikovat principy znalostního managementu ve firmě.
• Aplikovat metody a nástroje znalostního managementu.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro absolvování předmětu je požadováno splnění následujících podmínek:
ZÁPOČET: Zápočet je udělen na základě:
- účasti na cvičeních,
- úspěšného absolvování zápočtového testu (min. 50%),
- úspěšné zpracování semestrálního projektu ve stanoveném termínu.

ZKOUŠKA: Zkouška je písemná: zkouškový test a otevřené teoretické otázky. V případě potřeby ústní dozkoušení.
Známka, odpovídající součtu (max. 20 bodů), sestává:
- z bodů ze zkouškového testu (10 otázek; 1 otázka =1 bod),
- z bodů z otevřených teoretických otázek (2 otázky; 1 otázka = 5 bodů).

Známky a jim odpovídající body:
A (20-18), B (17-16), C (15-14), D (13-12), E (11-10), F (9-0).

Osnovy výuky

Předmět je zaměřen na vysvětlení základních teoretických východisek souvisejících s řízením znalostí a na jejich praktickou aplikaci ve firmě. Důraz je kladen na způsob získávání, používání, uchovávání a sdílení znalostí. Výklad je realizován postupně. Nejprve se zaměřuje na popis prostředí znalostního managementu vně organizace (znalostní ekonomika, znalostní společnost, učící se region) a následně uvnitř organizace (znalostní organizace, učící se organizace, znalostní strategie, trh znalostí, znalostní pracovník, nástroje a metody managementu znalostí, implementace znalostního managementu, modelování znalostí, znalostní management a manažerské rozhodování). Předmět dále poskytuje základní informace týkající se integrace znalostního managementu s dalšími manažerskými disciplínami (projektový management, risk management, inovační management).
Topics lectures are as follows:
1. Introduction to Knowledge Management
2. Knowledge Management in Decision Making Process
3. Linear Programming Model as a Decision Support System in Knowledge Management
4. Multi-Criteria Decision Making Model as a Decision Support System in Knowledge Management
5. Knowledge Model of Multi-Criteria Decision Making: Problem Solving Methods
6. Knowledge Modelling and Representation – Decision Trees
7. Knowledge Modelling and Representation – Decision Tables
8. Knowledge Engineering and Soft Computing
9. Knowledge Capture and Codification
10. Knowledge Sharing and Communities of Practice
11. Implementation of Knowledge Management
12. Knowledge Management in Project-Based Organization
13. Integration between Knowledge Management and Other Selected Managerial Disciplines (Risk Management, Innovation Management)

Učební cíle

Cílem předmětu je:
• Seznámit studenty s významem znalostí pro firmu a jejich management.
• Seznámit studenty se základními koncepcemi managementu znalostí.
• Seznámit studenty se základními metodami a nástroji managementu znalostí.
• Prezentovat nové trendy managementu znalostí.
• Prezentovat integraci znalostního managementu s dalšími manažerskými disciplínami.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech. V případě omluvené neúčasti může učitel v odůvodněných případech vyučující stanovit náhradní podmínku, obvykle vypracování dílčího úkolu.

Základní literatura

DALKIR, K. Knowledge management in theory and practice. Boston: Elsevier Butterworth-Heinemann, 2005. 356 p. ISBN 978-0-7506-7864-3.
MILTON, N., LAMBE, P. The Knowledge Manager's Handbook: A Step-by-Step Guide to Embedding Effective Knowledge Management in your Organization. London, Philadelphia: Kogan Page Publishers, 2016. 320 p. ISBN 978-0-7494-7553-6.
ŠUBRT, T., ZUZÁK, R. et all. Mastering knowledge. Praha: Alfa Nakladatelství, 2010. 318 p. ISBN 978-80-87197-37-0.

Doporučená literatura

MERTINS, K., HEISIG, P., VORBECK, J. Knowledge management. Berlin: Springer, 2003. 383 p. ISBN 3-540-00490-4.
KOTLARSKY, J., OSHRI, I., FENEMA, P. Knowledge processes in globally distributed contexts. Basingstoke New York: Palgrave Macmillan, 2008. 259 p. ISBN 978-0-230-00731-4.
LOVE, P., FONG, P., IRANI, Z. Management of knowledge in project environments. Boston: Elsevier, 2005. 242 p. ISBN 0-7506-6251-4.
COLLISON, CH., PARCELL, G. Learning to Fly: Practical Knowledge Management from Leading and Learning Organizations. Oxford: John Wiley And Sons, 2004. 332 p. ISBN 978-1-841-12509-1.
MILTON, N. Knowledge management for teams and projects. Oxford: Chandos Publishing, 2005. 154 p. ISBN 1-84334-114-X.
ANDERSON, D. R., SWEENEY, D. J., WILLIAMS, T. A., CAMM, J. D., COCHRAN, J. J. Quantitative Methods for Business. 13rd ed. Boston: Cengage Learning, 2016. 936 p. ISBN 978-1-285-86631-4.
ISHIZAKA, A., NEMERY, P. Multi-criteria decision analysis: methods and software. Chichester: John Wiley, 2013. 296 p. ISBN 978-1-119-97407-9.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-IBM magisterský navazující, 2. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do znalostního managementu
2. Znalostní management v rozhodovacím procesu
3. Model lineárního programování jako systém pro podporu rozhodování ve znalostním managementu
4. Multikriteriální rozhodovací model jako systém pro podporu rozhodování ve znalostním managementu
5. Znalostní model multikriteriálního rozhodování: metody řešení problému
6. Modelování a reprezentace znalostí – rozhodovací stromy
7. Modelování a reprezentace znalostí – rozhodovací tabulky
8. Znalostní inženýrství a Soft Computing
9. Zachycení a kodifikace znalostí
10. Sdílení znalostní a komunity
11. Implementace znalostního managementu
12. Znalostní management v projektově orientovaných organizacích
13. Integrace mezi znalostním managementem a dalšími vybranými manažerskými disciplínami (risk management, management inovací)

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Model lineárního programování jako systém pro podporu rozhodování ve znalostním managementu
2. Multikriteriální rozhodovací model jako systém pro podporu rozhodování ve znalostním managementu
3. Znalostní model multikriteriálního rozhodování: metody řešení problému
4. Modelování a reprezentace znalostí – rozhodovací stromy
5. Modelování a reprezentace znalostí – rozhodovací tabulky
6. Zápočtový test