Detail předmětu

Tvorba aplikací pro mobilní zařízení (v angličtině)

FIT-TAMaAk. rok: 2020/2021

Specifika mobilních zařízení: hardwarová, softwarová omezení, specifika uživatelských rozhraní; přehled a charakteristiky existujících mobilních platforem. Vývoj pro Android: přehled platformy, historie, verze, základní principy vývoje, moderní přístupy. Návrh uživatelských rozhraní pro mobilní přístroje: specifika, postup návrhu, návrhové jazyky, testování, zjišťování informací od uživatelů a testerů. Architektury mobilních aplikací: komunikace v síti, klient-server, synchronizace informací, distribuce výkonu.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

5

Nabízen zahradničním studentům

Všech fakult

Výsledky učení předmětu

  • Student se seznámí s vlastnostmi současných mobilních zařízení a s principy tvorby aplikací.
  • Student získá přehled o existujících hardwarových platformách a operačních systémech, jejich vzájemném srovnání.
  • Naučí se základy tvorby aplikací v systémech Android / iOS.
  • Naučí se specifika návrhu mobilních aplikací - co tvoří úspěšnou a užitečnou mobilní aplikaci, čím jsou mobilní aplikace specifické, které jevy při návrhu jsou ne/intuitivní.
  • Naučí se principům návrhu uživatelských rozhraní - se zaměřením na mobilní aplikace.
  • Student se zaměří na jednu z platforem a v rámci týmu vytvoří aplikaci funkční na zvoleném mobilním zařízení; vytvoří projektovou dokumentaci a projekt obhájí.

  • Student se naučí vyhledávat informace v angličtině k velice aktuálním technologiím
  • Student se naučí vytvářet projekty v malém týmu
  • Student se naučí prezentaci a obhajobě výsledků v malém projektu
  • Student bude veden ke kreativnímu a inovativnímu návrhu projektu
  • Student bude veden ke kritické analýze a komentování existujících řešení

Prerekvizity

  • Základní znalost tvorby uživatelských rozhraní (předmět ITU).
  • Znalost základů počítačové grafiky a 3D vykreslování s hardwarovou akcelerací (předmět PGR).
  • Znalost objektově orientovaného návrhu aplikací (+ jeden z jazyků C++, C#, Java)
  • Znalost základů operačních systémů (v rozsahu bakalářského studia FIT)

Způsob a kritéria hodnocení

  • Hodnocený projekt s obhajobou - 70 bodů
  • Půlsemestrální test / essay - 30 bodů

Učební cíle

Seznámit se s vlastnostmi současných mobilních zařízení a s principy tvorby aplikací, získat přehled o existujících hardwarových platformách a operačních systémech, jejich vzájemném srovnání. Naučit se procesu tvroby mobilní aplikace od návrhu, přes grafický design, testování prvků UX, implementace, testování, zveřejnění a další údržbu. Zaměřit studenta na jednu z platforem a v rámci týmu vytvořit aplikaci funkční na zvoleném mobilním zařízení; procvičit tvorbu projektové dokumentace a obhajobu projektu.

Doporučená literatura

Bill Phillips, Chris Stewart, Kristin Marsicano: Android Programming: The Big Nerd Ranch Guide (3rd Edition) (Big Nerd Ranch Guides), Big Nerd Ranch Guides; 3 edition (February 9, 2017), ISBN: 978-0134706054
Christian Keur, Aaron Hillegass: iOS Programming: The Big Nerd Ranch Guide (6th Edition) (Big Nerd Ranch Guides), Big Nerd Ranch Guides; 6 edition (January 6, 2017), ISBN: 978-0134682334
Steve Krug: Don't Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability (3rd Edition), New Riders; 3 edition (January 3, 2014), ISBN: 978-0321965516
Jeffrey Rubin, Dana Chisnell: Handbook of Usability Testing: How to Plan, Design, and Conduct Effective Tests, 2nd Edition, Wiley; 2 edition (May 12, 2008), ISBN: 978-0470185483
Don Norman: The Design of Everyday Things: Revised and Expanded Edition, Basic Books; Revised, Expanded edition (November 5, 2013), ISBN: 978-0465050659

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program IT-MGR-2 magisterský navazující

    obor MBS , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MBI , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MIS , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MIN , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MMI , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MMM , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MGM , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program IT-MGR-2 magisterský navazující

    obor MGMe , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program IT-MGR-2 magisterský navazující

    obor MPV , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MSK , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program MITAI magisterský navazující

    specializace NBIO , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NISD , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NISY , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NIDE , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NCPS , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NSEC , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NMAT , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NGRI , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NNET , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NVIZ , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NSEN , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NMAL , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NHPC , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NVER , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NEMB , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NADE , libovolný ročník, zimní semestr, povinný
    specializace NSPE , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program IT-MGR-1H magisterský navazující

    obor MGH , libovolný ročník, zimní semestr, doporučený

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

This list might not be up to date. Fresh information is always at the private course pages.

  1. Úvod do předmětu a problematiky, organizace předmětu.
  2. Projektový workshop
  3. Vývoj pro Android I
  4. Vývoj pro Android II
  5. Projektový workshop
  6. Návrh mobilních aplikací
  7. Návrhové jazyky pro MT: Material Design a další
  8. Pervasive Computing: Designing Services for the Future
  9. Projektový workshop
  10. Unix na MT - Nokia, BlackBerry (QNX), Tizen, ...
  11. Zkušenosti z praktických projektů
  12. Zkušenosti z praktických projektů
  13. Příprava na zkoušku, závěrečné informace

Projekt

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Skupinové projekty (cca 4 studenti na projekt) s tvorbou dokumentace a obhajobou, výsledkem projektů budou aplikace funkční na mobilním zařízení zvolené platformy.