Detail předmětu

Nauka o budovách 2

FAST-CH014Ak. rok: 2018/2019

Základní informace o dispozičních, stavebně konstrukčních a architektonických zásadách navrhování občanských staveb podle jejich druhovosti. Požadavky na plochy místností, prostorové a provozní návaznosti, orientaci a jejich základní zařízení a vybavení.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Ústav pozemního stavitelství (PST)

Výsledky učení předmětu

Prohloubení znalostí obytných budov, nové znalosti o občanských stavbách pro potřeby navrhování objektů z hlediska tvorby prostoru, provozních vazeb a objemových řešení vybraných druhů staveb,orientace studenta v současné legislativě týkající se požadavků na tyto stavby

Prerekvizity

Náplň předmětu navazuje na obecnou typologii z Nauky o budovách I.
Bez jeho absolvování nelze navrhovat občanské stavby.Znalost konstrukcí zděných, monolitických, dřevěných a kovových. Znalost TZB a požární bezpečnosti staveb.

Korekvizity

Souběžné získávání dalších znalostí o vhodných použitích konstrukčních systémů a detailů. Požadavky tepelné techniky a akustiky, požární bezpečnosti staveb.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.
Přednášky předmětu jsou doplněny prezentacemi současných developerských projektů a realizací. Studenti mají na intranetu přístup k tzv. oporám k předmětu .

Způsob a kritéria hodnocení

Odevzdání grafického výstupu elaborátu, písemná a ústní zkouška.

Osnovy výuky

1. Stavby pro přechodné ubytování I
2. Stavby pro přechodné ubytování II
3. Veřejné stravování
4. Školské stavby I - jesle, školky
5. Školské stavby II - základní a střední školy
6. Obchod a služby
7. Administrativní stavby
8. Parkování, garáže
9. Sportovní stavby
10. Knihovny
11. Muzea a galerie
12. Divadla, koncertní síně
13. Obřadní síně, sakrální stavby

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program N-P-E-SI (N) magisterský navazující

    obor S , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    obor S , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    obor S , 1. ročník, zimní semestr, povinný

  • Program N-K-C-SI (N) magisterský navazující

    obor S , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    obor S , 1. ročník, zimní semestr, povinný

  • Program N-P-C-SI (N) magisterský navazující

    obor S , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    obor S , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    obor S , 1. ročník, zimní semestr, povinný

  • Program N-K-C-SI (N) magisterský navazující

    obor S , 1. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Stavby pro přechodné ubytování I
2. Stavby pro přechodné ubytování II
3. Veřejné stravování
4. Školské stavby I - jesle, školky
5. Školské stavby II - základní a střední školy
6. Obchod a služby
7. Administrativní stavby
8. Parkování, garáže
9. Sportovní stavby
10. Knihovny
11. Muzea a galerie
12. Divadla, koncertní síně
13. Obřadní síně, sakrální stavby

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Zadání 1. - 13. týden:

Navrhněte veřejnou stavbu (výběr z témat):
administrativní budova + skladování
budovu pro přechodné ubytování (penzion, hotel, ubytovna…)
motel (bez čerpací stanice)
centrum volného času (sportovní, školicí, relaxační….)

Návrh bude zpracován jako architektonická studie a bude obsahovat:

průvodní zpráva
situace 1 : 200, 1 : 500
půdorysy objektu 1 : 100
řez 1 : 100
pohledy 1 : 100
axonometrie nebo perspektiva

U všech témat bude řešeno stravování. Formu stravování určí vedoucí práce.

V situaci navrhnout parkování a dále dle tématu relaxační plochy pro motoristy (pevně osazené stoly, lavice), dětská hřiště (pískoviště s prolézačkami, altánky apod.), odpadkové koše, venkovní osvětlení. Vhodně doplnit zelení.

Zaměřit se na plošné a provozní požadavky, volbu vhodného konstrukčního systému s odpovídajícími rozpony a výškami, dimenzování sociálního zařízení, bezbariérové přístupy do veřejné části objektu, zajímavé řešení tvarové a materiálové, fasády řešit barevně. Zohlednit informační systém, reklamu, poutače apod.