Detail předmětu
Řízení jakosti a metrologie
FEKT-BPC-RJMAk. rok: 2018/2019
Předmět se věnuje problematice současných přístupů k zabezpečování jakosti výrobků a služeb. Studenti jsou seznámeni s významem jakosti v ekonomice a důvody systémového přístupu k jejímu řízení, dále s úlohou norem ISO, EN, ČSN v systémech řízení a přehledem moderních přístupů zabezpečování jakosti. Seznámí se s úlohou státu a jeho zásahy do systému řízení jakosti, normalizace, metrologie a zkušebnictví.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Absolvent předmětu je schopen:
- definovat základní pojmy z oblasti jakosti,
- popsat metrologický systém v České republice i ve světě,
- vyjmenovat kategorie měřidel, vysvětlit jejich návaznost, schvalování, ověřování a kalibraci,
- popsat výstavbu systému jakosti v podniku, dokumentaci systému jakosti, náklady na jakost, audity,
- vysvětlit problematiku certifikace systému jakosti, certifikace výrobku,
- ovládá výpočty nejistot měření typu A i B.
- definovat základní pojmy z oblasti jakosti,
- popsat metrologický systém v České republice i ve světě,
- vyjmenovat kategorie měřidel, vysvětlit jejich návaznost, schvalování, ověřování a kalibraci,
- popsat výstavbu systému jakosti v podniku, dokumentaci systému jakosti, náklady na jakost, audity,
- vysvětlit problematiku certifikace systému jakosti, certifikace výrobku,
- ovládá výpočty nejistot měření typu A i B.
Prerekvizity
Jsou požadovány znalosti na úrovni středoškolského studia.
Literatura
Polsterová, H., Rozsívalová, Z.: Řízení jakosti. (CS)
Montgomery, D. C.. Introducion to Statistical Quality Control. John Wiley, New York, 1996 (EN)
Montgomery, D. C.. Introducion to Statistical Quality Control. John Wiley, New York, 1996 (EN)
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Metody vyučování zahrnují přednášky, cvičení na počítači a laboratoře.
Student odevzdává jeden samostatný projekt.
Student odevzdává jeden samostatný projekt.
Způsob a kritéria hodnocení
až 20 bodů za cvičení (student body získává za samostatnou práci z oblasti jakosti a její prezentaci)
až 80 bodů za písemnou zkoušku.
Zkouška je zaměřena na problematiku jakosti probíranou na přednáškách i cvičeních.
až 80 bodů za písemnou zkoušku.
Zkouška je zaměřena na problematiku jakosti probíranou na přednáškách i cvičeních.
Jazyk výuky
čeština
Osnovy výuky
1. Význam a pojetí jakosti u nás a v zahraničí, základní pojmy.
2. Přístupy k zabezpečování jakosti výrobků a služeb.
3. Legislativní zásahy státu do systému řízení jakosti - normalizace, metrologie a zkušebnictví.
4. Technické požadavky na výrobky. Jakost a ochrana spotřebitele.
5. Úloha kontrolních orgánů na trhu v ČR. Akreditace zkušeben a certifikačních míst.
6. Zabezpečování jakosti v marketingu, v předvýrobní přípravě, v zásobování, ve výrobě a při jejím řízení. Ochrana jakosti v povýrobní etapě.
7. Ověřování jakosti. Metrologické zabezpečení jakosti. Jakost a logistika.
8. Přehled moderních přístupů k zabezpečování jakosti.
9. Úloha norem ISO, EN a ČSN v systémech řízení, přístupy ISO versus přístupy TQM.
10. Nástroje regulace jakosti v EU. Informační systém o požadavcích EU a jeho dostupnost v ČR.
11. Zlepšování jako základní princip managementu jakosti. Metodologie zlepšování. Nástroje managementu a řízení jakosti.
12. Metody a techniky optimalizace jakosti a prevence chyb.
13. Jakost jako faktor úspěšnosti firmy.
2. Přístupy k zabezpečování jakosti výrobků a služeb.
3. Legislativní zásahy státu do systému řízení jakosti - normalizace, metrologie a zkušebnictví.
4. Technické požadavky na výrobky. Jakost a ochrana spotřebitele.
5. Úloha kontrolních orgánů na trhu v ČR. Akreditace zkušeben a certifikačních míst.
6. Zabezpečování jakosti v marketingu, v předvýrobní přípravě, v zásobování, ve výrobě a při jejím řízení. Ochrana jakosti v povýrobní etapě.
7. Ověřování jakosti. Metrologické zabezpečení jakosti. Jakost a logistika.
8. Přehled moderních přístupů k zabezpečování jakosti.
9. Úloha norem ISO, EN a ČSN v systémech řízení, přístupy ISO versus přístupy TQM.
10. Nástroje regulace jakosti v EU. Informační systém o požadavcích EU a jeho dostupnost v ČR.
11. Zlepšování jako základní princip managementu jakosti. Metodologie zlepšování. Nástroje managementu a řízení jakosti.
12. Metody a techniky optimalizace jakosti a prevence chyb.
13. Jakost jako faktor úspěšnosti firmy.
Cíl
Cílem předmětu je seznámit studenty s přístupy k zabezpečování jakosti výrobků a služeb, s úlohou norem v systémech řízení a s normalizací, metrologií a zkušebnictvím.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.