Detail předmětu

Ateliér - bakalářský projekt

FSI-6APAk. rok: 2017/2018

Podle zadání bakalářské práce studenti zpracovávají komplexní designérský projekt střední obtížnosti včetně výkresové dokumentace, vizualizace, trojrozměrného modelu a průvodní zprávy v návazností na „Ateliér – seminář k bakalářské práci“.
Předmět je inovován s podporou projektu OPVK. Projekt Studio digitálního sochařství a nových médií, reg č. CZ.1.07/2.2.00/28.0278 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

9

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti prokáží schopnost komplexního zpracování designérského návrhu střední obtížnosti a jeho prezentace.

Prerekvizity

Kompletní rozsah předchozího studia. Práce na bakalářském projektu je podmíněna návazností předmětů – nutné absolvování "Ateliérů – produktový design I-II".

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Zpracování bakalářské práce pod odborným vedením.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínkou udělení klasifikovaného zápočtu je: Povinná prezence v ateliéru v rozvrhovaných hodinách, konzultace s vedoucím práce podle individuálních termínů. Hodnotí se přístup k danému úkolu, úplnost a kvalita zpracování jednotlivých etap práce: (skici, variantní návrhy, pracovní modely, vizualizace, formátové studie výkresů apod.), odevzdání zadaných výstupů ve stanovených termínech.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Cílem předmětu je navrhnout koncepčním způsobem designérský projekt nižšího až středního rozsahu, který bude reflektovat zkušenosti získané během dosavadního studia průmyslového designu. Předpokládá se co nejhlubší seznámení se s danou problematikou, správné stanovení vzájemných vazeb: člověk – stroj – prostředí. Cílem je také prověřit úroveň doposud získaných znalostí a dovedností z hlediska digitálního zpracování návrhu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast v ateliérové výuce je kontrolovaná. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době ve školním ateliéru, pracovat na úkolech a vyčkat konzultace, pokud vyučující nezvolí individuálně jiný postup. Student musí pedagogovi předem sdělit, kde bude v době výuky pracovat (ateliér, dílny, modelárna) – pokud tomu tak není, jde o absenci. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou nepřijetí projektu. Při nepřítomnosti větší než 50% nemusí být i u omluvené absence práce (bez konzultací) přijaty; průběh práce vyžaduje vždy konzultace ve výuce, proto náhradní zadání není možné.

Základní literatura

DREYFUSS, Henry. Designing for people. New York: Allworth Press, 2003. ISBN 1581153120.
KULA, Daniel, Elodie TERNAUX a Quentin HIRSINGER. c2012. Materiology: průvodce světem materiálů a technologií pro architekty a designéry. Praha: Happy Materials. ISBN 978-80-260-0538-4.
PELCL, Jiří. Design: od myšlenky k realizaci = from idea to realization. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, c2012. ISBN 978-80-86863-45-0.

Doporučená literatura

KULA, Daniel, Elodie TERNAUX a Quentin HIRSINGER. c2012. Materiology: průvodce světem materiálů a technologií pro architekty a designéry. Praha: Happy Materials. ISBN 978-80-260-0538-4.
PELCL, Jiří. Design: od myšlenky k realizaci = from idea to realization. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, c2012. ISBN 978-80-86863-45-0.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3A-P bakalářský

    obor B-PDS , 3. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Vedení bakalářské práce

78 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Upřesnění zadání (návrh designu průmyslového výrobku,
ergonomická studie, obalový design, informační design ap.),
2. Analýza, ověření podkladů, informací
3. Přípravné kresby, skici a varianty – 1. etapa
4. Práce na návrzích řešení; výběr (konzultace)
5. Dopracování navržených kresebných studií, event. ověřovací
prac. model
6. Vypracování kresebných podkladů v měřítku
7. Konec 1. etapy (konzultace)
8. Vizualizace, zpracování návrhů do výsledných posterů, – 2.
etapa; Vizualizace, příprava trojrozměrného designérského modelu
9. Vizualizace, dokončení výkresové dokumentace v měřítku,
zahrnutí do textové části projektu (průvodní zprávy) – konec 2.
etapy
10. Vypracování 3D modelu – designérská maketa – 3. etapa
11. 3D model
12. 3D model
13. Odevzdání kompletního bakalářského projektu

Laboratoře a ateliéry

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Upřesnění zadání (návrh designu průmyslového výrobku,
ergonomická studie, obalový design, informační design ap.),
2. Analýza, ověření podkladů, informací
3. Přípravné kresby, skici a varianty – 1. etapa
4. Práce na návrzích řešení; výběr (konzultace)
5. Dopracování navržených kresebných studií, event. ověřovací
prac. model
6. Vypracování kresebných podkladů v měřítku
7. Konec 1. etapy (konzultace)
8. Vizualizace, zpracování návrhů do výsledných posterů, – 2.
etapa; Vizualizace, příprava trojrozměrného designérského modelu
9. Vizualizace, dokončení výkresové dokumentace v měřítku,
zahrnutí do textové části projektu (průvodní zprávy) – konec 2.
etapy
10. Vypracování 3D modelu – designérská maketa – 3. etapa
11. 3D model
12. 3D model
13. Odevzdání kompletního bakalářského projektu