Detail předmětu
Psychomotorika
CESA-TV-PSMOTAk. rok: 2015/2016
Předmět je zaměřen na prožitek z pohybových aktivit. Bezděčné prožívání radosti z pohybu, ze hry a z tělesných cvičení včetně poznávání sebe sama, svého těla a okolí nám přináší řadu pozitivních chvil v životě.
Pomocí jednoduchých cvičení s netradičním náčiním, s netradičními přístupy a s hudebním doprovodem můžeme nacházet cesty k životní rovnováze a k životní filozofii. Psychomotorika prostřednictvím jednoduchých herních činností rozvíjí všechny stránky osobnosti a pomáhá při prožívání hlubokých prožitků pramenících z vlastních zdrojů osobnosti. Přináší hodnoty zejména v kontextu současnosti, který je charakterizován krizí v prožívání a v prožitkovosti. Psychomotorika nepředává prožitek, pouze nabízí a ukazuje cestu.
Jazyk výuky
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
Seznámení a kontaktní činnosti
1. blok
- Komunikace verbální i neverbální
- Individuální a skupinové činnosti
- Relaxační techniky
- Masáže
- Psychostimulace
2. blok
- Netradiční náčiní (jogurtové kelímky, hrkačky, pivní tácky, vršky od PET lahví, padák, deky, šátky a další)
- Relaxační techniky
- Masáže
- Psychostimulace
3. blok
- Netradiční nářadí pro rozvoj rovnováhy, prostorové orientace a nervosvalové koordinace (chůdy, káča, vozík na kolečkách, rolovací deska s válcem, šlapátka, šlapáky, rolon) Relaxační techniky
- Masáže
- Psychostimulace
4. blok
- Senzomotorická cvičení, taktilní cvičení
- Napětí a uvolnění
- Relaxační techniky
- Masáže
- Psychostimulace
5. blok
- Psychomotorika a tanec
- Relaxační techniky
- Masáže
- Psychostimulace
6. blok
- Healing jóga
- Chodidlová gymnastika
- Relaxační techniky
- Masáže
- Psychostimulace
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Doporučené volitelné složky programu
Kurzy CŽV.
Základní literatura
Blahutková, M., Brůžková, L. & Matějková, E. (2010). Psychologie zdraví. Brno: FSpS MU (CS)
Blahutková, M., Dvořáková, Š. & Řehulka, E. (2005). Pohyb a duševní zdraví. Brno: Paido (CS)
Blahutková, M., Jonášová, D. & Ošmera, P. (2015). Duševní zdraví a pohyb. Brno: CERM (CS)
Blahutková, M., Klenková, J. & Zichová, D. (2007). Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno: Pf MU (CS)
Blahutková, M. (2007) Psychomotorika. Brno: Pf MU (CS)
Hermová, S. (1996). Psychomotorické hry. Olomouc: Hanex (CS)
Křivohlavý, J. (2001) Psychologie zdraví. Praha: Portál (CS)
Křivohlavý, J. (2006). Pozitivní psychologie. Praha: Portál (CS)
Szabová O. (2001). Psychomotorika I. Bratislava: SPN (CS)
Szabová O. (2003). Psychomotorika II. Bratislava: SPN (CS)
Szabová O. (2007). Psychomotorika III. Bratislava: SPN (CS)