Detail předmětu

Psychomotorika

CESA-TV-PSMOTAk. rok: 2015/2016

Předmět je zaměřen na prožitek z pohybových aktivit. Bezděčné prožívání radosti z pohybu, ze hry a z tělesných cvičení včetně poznávání sebe sama, svého těla a okolí nám přináší řadu pozitivních chvil v životě.
Pomocí jednoduchých cvičení s netradičním náčiním, s netradičními přístupy a s hudebním doprovodem můžeme nacházet cesty k životní rovnováze a k životní filozofii. Psychomotorika prostřednictvím jednoduchých herních činností rozvíjí všechny stránky osobnosti a pomáhá při prožívání hlubokých prožitků pramenících z vlastních zdrojů osobnosti. Přináší hodnoty zejména v kontextu současnosti, který je charakterizován krizí v prožívání a v prožitkovosti. Psychomotorika nepředává prožitek, pouze nabízí a ukazuje cestu.

Jazyk výuky

čeština

Výsledky učení předmětu

Absolventi předmětu budou schopni se sami podílet na tvorbě pohybových programů se zaměřením na prožitek z pohybu a na takové pohybové aktivity, které vedou ke zdraví, k naplňování smyslu života a kvality života. Díky prožívání při pohybových aktivitách se naučí vnímat svoje tělo, prostředí a budou schopni zařadit do běžného denního režimu takové pohybové aktivity, které vedou k naplnění harmonické rovnováhy osobnosti ve smyslu bio-psycho-socio-spirituální rovnováhy osobnosti. Teoreticko-praktická výuka.

Prerekvizity

Znalosti na úrovni psychologie osobnosti u středoškolského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka spočívá v poznávacích procesech prostřednictvím pohybových aktivit, v rozšiřování zkušeností s cvičením s netradičními pomůckami a s netradičním náčiním.

Způsob a kritéria hodnocení



Osnovy výuky

Vycházejí ze základních poznatků moderní kinantropologie a umožnují studentům realizaci v následujících oblastech:
Seznámení a kontaktní činnosti
1. blok
- Komunikace verbální i neverbální
- Individuální a skupinové činnosti
- Relaxační techniky
- Masáže
- Psychostimulace

2. blok
- Netradiční náčiní (jogurtové kelímky, hrkačky, pivní tácky, vršky od PET lahví, padák, deky, šátky a další)
- Relaxační techniky
- Masáže
- Psychostimulace

3. blok
- Netradiční nářadí pro rozvoj rovnováhy, prostorové orientace a nervosvalové koordinace (chůdy, káča, vozík na kolečkách, rolovací deska s válcem, šlapátka, šlapáky, rolon) Relaxační techniky
- Masáže
- Psychostimulace

4. blok
- Senzomotorická cvičení, taktilní cvičení
- Napětí a uvolnění
- Relaxační techniky
- Masáže
- Psychostimulace

5. blok
- Psychomotorika a tanec
- Relaxační techniky
- Masáže
- Psychostimulace
6. blok
- Healing jóga
- Chodidlová gymnastika
- Relaxační techniky
- Masáže
- Psychostimulace

Učební cíle

Zlepšení tělesné zdatnosti a motorické výkonnosti, upevnění zdraví a rovnováhy osobnosti, nácvik relaxace a copingových strategií pro zvládání frustrační tolerance. Prohloubení vědomostí a zkušeností z kinantropologie.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola výuky probíhá formou prezence, zmeškané výukové hodiny lze nahradit v předmětu Relaxační cvičení.

Doporučené volitelné složky programu

Přednášky a semináře k dané problematice.
Kurzy CŽV.

Základní literatura

Blahutková, M. & Jonášová, D. (2010). Využití hudebně pohybové výchovy v rytmické gymnastice. Brno: Pf MU (CS)
Blahutková, M., Brůžková, L. & Matějková, E. (2010). Psychologie zdraví. Brno: FSpS MU (CS)
Blahutková, M., Dvořáková, Š. & Řehulka, E. (2005). Pohyb a duševní zdraví. Brno: Paido (CS)
Blahutková, M., Jonášová, D. & Ošmera, P. (2015). Duševní zdraví a pohyb. Brno: CERM (CS)
Blahutková, M., Klenková, J. & Zichová, D. (2007). Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno: Pf MU (CS)
Blahutková, M. (2007) Psychomotorika. Brno: Pf MU (CS)
Hermová, S. (1996). Psychomotorické hry. Olomouc: Hanex (CS)
Křivohlavý, J. (2001) Psychologie zdraví. Praha: Portál (CS)
Křivohlavý, J. (2006). Pozitivní psychologie. Praha: Portál (CS)
Szabová O. (2001). Psychomotorika I. Bratislava: SPN (CS)
Szabová O. (2003). Psychomotorika II. Bratislava: SPN (CS)
Szabová O. (2007). Psychomotorika III. Bratislava: SPN (CS)

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení z TV

12 hod., povinná

Vyučující / Lektor