Detail předmětu

Stavebně historická analýza

FAST-7H9Ak. rok: 2015/2016

Kulturní tradice i politika ČR,její geografická poloha a cestovní ruch jako ekonomický zdroj,četné městské a vesnické památkové rezervace,typologicky i chronologicky různé památkové objekty a soubory a nutnost jejich odborné ochrany.
SHP jako primární úkon předprojektové fáze obnovovacích prací zásadně ovlivňuje svými závěry a doporučeními zamýšlené využití objektů,způsob a rozsah stavebního záměru.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Ústav pozemního stavitelství (PST)

Prerekvizity

Souhrnné dějiny architektury a stavitelství,orientace v dějinách hmotné kultury,užívané historické konstrukce,technologické postupy a materiály,sledování příkladů sanací a revitalizací památkových nebo historicky hodnotných objektů,znalost legislativních opatření,dovednost dokumentování viděného(zaměřování,skicování).




















Osnovy výuky

1. Úvod do problematiky stavebně historické analýzy(dále stavebně
historický průzkum SHP).Souvztažnost s jinými disciplínami
(historie,umělecká historie,archeologie,dějiny architektury a
urbanismu,archivářství,restaurátorství,umělecké řemeslo a jiné).
2. Teorie památkové péče,domácí a zahraniční protagonisté oboru.
3. SHP nedestruktivní,jejich druhy obecně.
4. SHP širších územních celků
I.textová část
- přehled sídelního a architektonického vývoje území
- charakteristika všech sídel historického původu
a popis jejich památek
- seznam literatury a dokumentace
II.grafická část 1:50 000 - vyhodnocení
III.obrazová část, fotodokumentace
5. SHP urbanistický
a) sídelních souborů,územních celků a městských aglomerací
I.textová část
- přehled dějin sídelního celku
- architektonicko-urbanistická analýza
- náměty a doporučení budoucímu urban.vývoji
- literatura
II.grafická část 1:5 000,1:10 000 - vyhodnocení
III.obrazová část,fotodokumentace
b) historických sídel
I.textová část
- přehled vývoje sídla
- popis všech objektů sídla a jejich stavebně historický vývoj
- hodnocení sídla a náměty na rehabititaci a ochranu
- literatura
II.grafická část 1:2 000,1:1 000,1:720,1:500
III.obrazová část,fotodokumentace
6. SHP jednotlivých objektů
I.textová část
- dějiny objektu,prameny,ikonografie
- architektonický rozbor a popis objektu
- stavební historie
- architektonicko-památkové hodnocení
- seznam hodnotných prvků
- seznam závad
- doporučení k budoucí funkci
- seznam výkresů,grafické a obrazové přílohy
II.grafická část 1:100,1:200 půdorysy včetně střechy,pohledy,
významné detaily,archit.články,prvky
III.obrazová část: fotodokumentace
7. SHP prohloubené,doplňovací a záchranné
8. SHP destruktivní,hloubkové a speciální
9. SHP jednotlivých stavebních druhů
- historická obytná zástavba v městských souborech
- feudální sídla(hrady,tvrze,zámky a paláce)
- fortifikační stavby
10. SHP - torzální architektura a památky archeologické
- církevní stavby
- vesnická stavební produkce
11. SHP - technické stavby
- novodobé stavby
12. Doporučená literatura,souhrnné podklady,archivy,ikonografie
mapy,slovníky
13. Odborná exkurze,video ukázky z praxe







Učební cíle

Stavební inženýr jako odborně poučený partner vůči architektovi- památkáři, uměleckému historikovi,historikovi nebo archeologovi.Jako odborník ve své profesi by měl být znalcem historických konstrukcí,dobových technologií a užívání materiálů.Vlastní provádění stavebně historické analýzy (dále rozšířenější název, stavebně historický průzkum = SHP) se po nutné praxi nevylučuje.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Kašička F.: Stavebně historický průzkum. ČVUT 2002
Macek P.: Standardní nedestruktivní stavebně-historický průzkum. SÚPP Praha 1997

Doporučená literatura

kol.: Průzkumy památek. SPÚ středních Čech,Sdružení profes. pracovníků památkové péče
Kříž M.: Rekonstrukce a obnova památek. VUT Brno 1992
Pavlík M. a kol.: Regenerace historických budov,sídel a krajiny,ochrana památek. ČVUT 1998

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor