Detail předmětu

Ateliér - obalový a propagační design

FSI-YPDAk. rok: 2014/2015

Předmět je zaměřen na tvorbu designu sloužícího k propagaci či prezentaci vybraného výrobku/předmětu s dodržením či redesignem stávající Corporate Identity (vizuálního stylu) a jejím rozvinutím do aplikací. Jednotlivé práce jsou úzce spjaté a specificky omezené typem zadání (obsahem), realizačními možnostmi a marketingovými požadavky. Obalový design je chápán jako nedílná součást propagace zboží.

Během semestru jsou zadány 2 odlišné úkoly. Obsahem prvního úkolu je návrh jednotlivého skládaného obalu s potiskem, obsahem druhého úkolu je design a grafické zpracování multifunkčního obalu, který je současně výrobkem/objektem, nebo řešení prezentace výrobku/služby apod.(prezentační stojan na zboží, propagační poutač, výstavní stánek s grafikou apod.). Součástí práce je realizace makety.

Příklady témat prací:
- design skládaného obalu
- design ekologického obalu (recyklovaný materiál, multifunkční využití apod.)
- design obalu pro luxusní výrobek, netradiční řešení
- design prezentačního stojanu v návaznosti na Corporate Identity, inovativní řešení.

Předmět je vytvořen s podporou projektu OPVK. Projekt Studio digitálního sochařství a nových médií, reg č. CZ.1.07/2.2.00/28.0278 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Obalový a propagační design je specifickou oblastí designu vizuálních komunikací, ve které se studenti prakticky seznámí s různými tvůrčími přístupy k jeho tvorbě, a také s používanými materiály a technologiemi.

Prerekvizity

Schopnost analýzy problému, kresebného podání myšlenky; základní znalost kompozice, barvy; znalost softwarových aplikací určených pro 2D grafiku a předtiskovou přípravu (Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, CorelDraw), základy typografie, základy 3D modelování a vizualizace.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Tvůrčí práce v ateliéru.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení (ateliéru), zpracování klauzurních prací, odevzdání zadaných prací ve stanovených termínech. Ústní obhajoba zpracovaného úkolu.
U každého úkolu se hodnotí zvlášť navržený design a úroveň prezentace.
Práce bude vč. zdrojových souborů kompletně odevzdána i v elektronické podobě vč. uploadu dat do virtuální galerie prací.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Cílem předmětu je získání praktických zkušeností při zpracovávání specifického typu designu, který se v komunikačním designu řídí požadavky marketingu/reklamy.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast v ateliérové výuce je kontrolovaná. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v ateliéru, pracovat na úkolech a vyčkat konzultace, pokud vyučující nezvolí individuálně jiný postup. Student musí pedagogovi předem sdělit, kde bude v době výuky pracovat (ateliér, dílny, modelárna, event. koleje, domov, výrobce ap.) - pokud tomu tak není, jde o absenci. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou nepřijetí projektu.

Základní literatura

Charlotte a Peter Fiellovi: Design 20. století. - Taschen/Slovart
Fiell, Ch. + P.: Graphic Design for the 21st Century. - Köln : Taschen, 2003.
Calver, G.: What is Packaging Design. - Rotovision, 2004.

Doporučená literatura

Odborná periodika: Design trend, Form, Design In, Packaging etc.
Yam, K. L.: Encyclopedia of Packaging Technology. - John Wiley, 2009.
Davis, M.: The Fundamentals of Branding. - Laussane : AVA, 2009.
Crhák Fr.: Výtvarná geometrie

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2A-P magisterský navazující

    obor M-PDS , 1. ročník, zimní semestr, volitelný (nepovinný)
    obor M-PDS , 2. ročník, zimní semestr, volitelný (nepovinný)

Typ (způsob) výuky

 

Laboratoře a ateliéry

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod, nabídka témat, seznámení s rozsahem
2. Zadání úkolu č. 1 – skládaný obal, rozbor přístupů
3. Rešerše k úkolu č. 1
4. Zpracování úkolu č. 1 – úvodní fáze (variantní skici), výběr nejlepší varianty
5. Zpracování úkolu č. 1 – dopracování vybrané varianty, pořizování podkladů pro finální výstup (fotografie, 3D makety, apod.)
6. Finální zpracování úkolu č. 1
7. Zadání úkolu č. 2 – prezentační objekt, rozbor přístupů
8. Rešerše k úkolu č. 2
9. Zpracování úkolu č. 2 – úvodní fáze (variantní skici), výběr nejlepší varianty
10. Zpracování úkolu č. 2 – dopracování vybrané varianty, pořizování podkladů pro finální výstup (fotografie, 3D makety, apod.)
11. Finální zpracování úkolu č. 2
12. Adjustace prací, tvorba prezentace
13. Obhajoba prací