Detail předmětu

Praktická angličtina 5

FEKT-HPA5Ak. rok: 2014/2015

Předmět HPA5 je zaměřen na rozvoj odborných jazykových kompetencí vyžadovaných budoucím pracovním prostředím absolventů. Osvojení si odborně zaměřených komunikativních receptivních, produktivních a interaktivních činností v jazyce anglickém na úrovni jazykové způsobilosti C1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky přispěje k lepší zaměstnatelnosti a konkurenceschopnosti studentů na trhu práce. Při výuce bude prováděna analýza odborných textů; poslech a reprodukce; procvičování jazykových funkcí usnadňujících odbornou komunikaci (zdůraznění, zdůvodnění, popis procesu); posilování prezentačních dovedností; mluvní aktivity zahrnující tvorbu reakcí různého typu, jako je např. účast v diskuzi; písemný projev se znalostí požadované úrovně formálnosti; osvojení si odborné slovní zásoby předkládané a procvičované v profesním kontextu. Nedílnou součástí předmětu je posílení znalostí gramatických kategorií a dalších jazykových procesů užívaných k dosažení formálnosti, objektivity a věcnosti odborného jazyka.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Mluvní projev
Zkouškou se ověřuje, že absolvent předmětu:
- Je schopný jasně a podrobně popsat téma ze svého oboru, rozvíjet konkrétní body a zakončit svou řeč vhodným závěrem.
- Dokáže zodpovědět následné dotazy na přednášku ze svého oboru.
- Dokáže plynule zvládnout profesní prezentaci své osoby.
- Dokáže se aktivně zúčastnit diskuze.
- Zvládá ústní vyjádření matematické terminologie a popis grafů, tabulek a trendů.

Poslech s porozuměním
Zkouškou se ověřuje, že absolvent předmětu:
- Je schopný rozumět delším promluvám a přednáškám a dokáže sledovat výměnu názorů.
- Uvědoměle používá strategie poslechu pro pochopení jádra věcí i pro zachycení specifických informací.

Písemný projev
Zkouškou se ověřuje, že absolvent předmětu:
- Dokáže předat informace se znalostí úrovně formálnosti textu nebo tímto způsobem umí o informace požádat.

Čtení
Zkouškou se ověřuje, že absolvent předmětu:
- Rozumí dlouhým odborným textům zaměřeným na elektroinženýrství a informatiku a dokáže je ústně shrnout.
- Dokáže najít informace, myšlenky a názory v odborných textech ze svého oboru.
- Rozumí návodům týkajícím se např. nového zařízení, pokud má dostatek času, aby je mohl číst opakovaně.
- Rozumí jakékoliv korespondenci, pokud může občas nahlédnout do slovníku.

Gramatická a stylistická kompetence
Zkouškou se ověřuje, že absolvent předmětu:
- Dokáže rozlišit různé styly písemného projevu.
- Je si vědom obtížných výrazů a slovních spojení v odborném textu.
- Je si vědom gramatických a stylistických kategorií používaných pro dosažení formálnosti a věcnosti stylu odborného jazyka.

Prerekvizity

Před elektronickou registrací předmětu HPA5 je požadováno úspěšné absolvování zkoušky Praktická angličtina 4 (kód předmětu HPA4) na UJAZ FEKT. Tato zkouška odpovídá úrovni C1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Student na této úrovni:
- rozumí širokému rejstříku náročných a dlouhých textů a rozpozná implicitní významy textů.
- umí se plynule a pohotově vyjadřovat bez zjevného hledání výrazů.
- umí jazyka užívat pružně a efektivně pro společenské, akademické a profesní účely.
- umí vytvořit srozumitelné, dobře uspořádané, podrobné texty na složitá témata, čímž prokazuje ovládnutí kompozičních útvarů, spojovacích výrazů a prostředků koheze.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

U předmětu Praktická angličtina 5 (HPA5) je použita metodika výuky odborného jazyka vycházející z komunikativního přístupu, který se zaměřuje jak na zlepšení komunikativních dovedností a nárust v oblasti odborného vyjadřování, tak na rozvoj autonomního učení se jazyku a sebehodnocení v jazyce.
Pro tuto metodiku jsou důležitá následující kritéria:
- učitel zprostředkovává studentům obsah zaměřený na jejich specifické potřeby (relevance);
- snaží se o co největší autenticitu předávaného jazyka i textů;
- dosahuje zapojení studentů do výuky volbou takových aktivit, které studenti považují za smysluplné z hlediska jejich budoucího užívání jazyka (eliminace triviality).
- U výuky odborného jazyka se doporučuje tolerovat chyby do úrovně komunikativní srozumitelnosti (tolerance chyby).
Organizační formy výuky u této metodiky zahrnují jak skupinovou práci ve třídě, tak spolupráci ve dvojicích či samostatnou práci s dostupnými on-line materiály k tomuto předmětu v rámci domácí přípravy.
Aktivity používané pro vytváření komunikativních dovedností zahrnují diskusi, řešení problémů, ústní prezentaci, sebehodnocení samotnými studenty podporujícími autonomní učení.
Komunikativní typy cvičení obsahují přenos informací (např. přenos informací získaných z četby do písemného vyjádření); informační mezeru (informaci zná pouze jeden student, druhý ji musí zjistit); parafrázování vedoucí k obměňování myšlenek, formulací a vyjadřování vlastních postojů; práci s dotazníkem; cloze text.
Podpůrné didaktické prostředky aktivně podporují zvolené techniky práce. Jedná se o doplňující on-line materiály k tomuto předmětu, užití originálních nahrávek a o podporu výuky počítačem.

Způsob a kritéria hodnocení

Semestrální test a zkouška.
Semestrální test má písemnou podobu a obsahuje 3 části:
- test zaměřený na znalost odborné slovní zásoby získané v průběhu výuky. Test má formu výběru správné odpovědi ze čtyř možností;
- tvorba správného slovního druhu z daného základu slova a jeho doplnění do textu;
- doplňování chybějících slov do technického textu.
Test je hodnocený maximálně 40 body. Student musí získat minimálně 60%, tj. 24 bodů. Semestrální test je možno opakovat pouze jednou. Doba pro práci se třemi částmi semestrálního testu je 35 minut a v jeho průběhu není dovoleno používat slovník.

Zkouška je písemná a je hodnocená maximálně 60 body. Skládá se ze dvou částí:
- práce s neznámým technickým textem bez použití slovníku (maximálně 30 bodů) a
- poslechu s porozuměním ( maximálně 30 bodů).
Celkový součet bodů u zkoušky je 60 bodů. Student musí získat minimálně 50% z každé části zkoušky, tzn. 15 bodů z poslechu a 15 bodů z práce s textem. Zkoušku je možno opakovat dvakrát a student opravuje pouze ty části, u kterých nedosáhl 50%.

Osnovy výuky

1. Ústní prezentace: klíčová slova a vazby pro úvod, hlavní část a ukončení. Poslech s porozuměním.
2. Úroveň formálnosti vs. neformálnosti v textu. Vědecký a populárně vědecký styl. Výběr jazykových prostředků pro dosažení objektivity a věcnosti. Práce s odbornými texty zaměřenými na elektroinženýrství a informatiku. Prezentace studentů. Poslech s porozuměním.
3. Tvorba poznámek na základě poslechu pro jejich pozdější využití. Posílení znalostí gramatických kategorií a procesů pro dosažení věcnosti, objektivity a formálnosti stylu odborného jazyka (trpný rod, jmenné vyjadřování, vztažné věty a další gramatické prostředky; spojovací výrazy, analýza složitějších syntaktických útvarů). Poslech s porozuměním. Práce s odbornými texty. Prezentace studentů.
4. Jazykové funkce: zdůraznění, argumentace. Práce s odbornými texty zaměřenými na elektroinženýrství a informatiku. Prezentace studentů. Video Stuff of genius: Kevlar (Specifying and Describing Properties).
5. Jazykové funkce: popis procesu. Práce s odbornými texty. Prezentace studentů. Video How Can We Build a Lift into Space? (Eplaining How Technology Works).
6. Čísla. Užívání členů v technické angličtině. Práce s odbornými texty. Prezentace studentů. Video: Le Mans Disaster 1955 (Describing Types of a Technical Problem).
7. Popis trendů, tabulek a grafů. Práce s odbornými texty. Prezentace studentů. Video: High Power Line Workers (Emphasising the Importance of Precautions).
8. Akademická slovní zásoba: klíčová podstatná jména, klíčová slovesa, klíčová přídavná jména, klíčová příslovce. Práce odbornými texty. Prezentace studentů. Poslech s porozuměním.
9. Tvorba slov v angličtině. Obtížná slova. Práce odbornými texty. Prezentace studentů. Video: How to Make a Water Rocket (Comparing Results with Expectations).
10. Zaměstnání: doprovodný dopis při žádosti o místo. Písemná odpověď na inzerát. Profesní strukturovaný životopis. Pohovor v rámci konkurzního řízení. Prezentace studentů. Poslech s porozuměním.
11. Psaní elektronických dopisů se znalostí požadované úrovně formálnosti. Prezentace studentů. Poslech s porozuměním. Práce s odbornými texty.
12. Práce s odbornými texty. Prezentace studentů. Video: How to choose the right energy saving bulb (Describing Specific Materials).
13. Semestrální test.

Učební cíle

Cíle
Rozvoj akademických jazykových dovedností a znalostí zaměřených na elektroinženýrství a informační technologie na úrovni C1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.
Dílčí cíle:
- Porozumění specifickým technickým informacím v mluvené i psané formě.
- Schopnost komunikovat ve vybraných situacích spojených s vývojem, výrobou a prezentací technických zařízení a jejich součástí, schopnost jednat na různých úrovních v závislosti na požadavcích pracovního procesu.
- Rozlišení různých stylů písemného projevu: formální a neformální styl, styl vědecký, styl populárně vědecký.
- Odpovídající rozšíření specifické slovní zásoby.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program AJEI-H bakalářský

    obor H-AEI , 3. ročník, zimní semestr, povinný

  • Program EEKR-CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)

    obor ET-CZV , 1. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení jazykové

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor