Detail předmětu

Konstrukce závodního pneumobilu

FSI-0ZPAk. rok: 2013/2014

Předmět je zaměřen na vývoj a úpravu závodního pneumobilu. Pneumobil je lekhké tříkolové vozidlo poháněné stlačeným vzduchem dodávaným z 10 litrové tlakové lahve. Závody pneumobilů probíhají každý rok v Maďarkém Egeru. Každá univerzita může na závody vyslat až dva týmy po čtyřech studentech. Zúčastněné týmy soutěží ve třech závodech zaměřených na dojezd (Long distance race), zručnost (Arcade race) a akceleraci (Acceleration race). V rámci semestru je nutné naplánovat a provést úpravy a modifikace vozidla které povedou ke zlepšení jízdních vlastností a výkonových parametrů. Je plánovaná aktivní účast nejlepších studentů (nejméně jednoho týmu) průběhu května 2014.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

V průběhu semestru se studenti seznámí s pneumatickými pohony a jejich řízením. Získají zkušenosti s návrhem řetězových a ozubených převodů, CAD modelováním, geometrií podvozků vozidel. Studenti získají zkušenosti s prací v týmu a především si prakticky ověří realizaci svých návrhů.

Prerekvizity

Základy konstruování, dobrá znalost CAD (Inventor). Výhodou je znalost částí a mechanismů strojů, MKP, pneumatických systémů, elektroniky, PLC řízení.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka je tvořena laboratorním cvičením.

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet bude udělen za vypracování technické zprávy, realizaci úprav vozidla a a odeslání přihlášky k závodu. Individuální hodnocení studentů bude dle splnění zadaných dílčích úkolů.

Učební cíle

Primárním cílem předmětu je aplikace teoretických znalostí na praktické úloze při realizaci prototypu závodního vozidla na pneumatický pohon. Práce v týmu studenty naučí prosadit a obhájit své řešení v kolektivu spolupracovníků. Studenti rovněž získají zkušenosti s plánováním a časovou náročností jak návrhové tak realizační části projektu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Docházka je kontrolovaná, předpokládá se zájem o projekt a aktivní účast. Výuku nelze nahradit v alternativním termínu. Po dvou neomluvených absencích bude student z další výuky vyloučen.

Doporučená literatura

JAN, Zdeněk, Bronislav ŽDÁNSKÝ a Aleš VÉMOLA. Automobily. I. díl, Podvozek a převodná ústrojí. Brno: CERM, 2003, 266 s. ISBN 80-7204-262-9. (CS)
PARR, Andrew. Hydraulics and Pneumatics. Jordan Hill: Elsevier Science & Technology, 1999. ISBN 9780750644198. (dostupné online) (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BO1-P bakalářský

    obor B-OBN , 1. ročník, zimní semestr, volitelný (nepovinný)

  • Program B3S-P bakalářský

    obor B-STI , 2. ročník, zimní semestr, volitelný (nepovinný)
    obor B-STI , 3. ročník, zimní semestr, volitelný (nepovinný)

  • Program M2I-P magisterský navazující

    obor M-KSI , 1. ročník, zimní semestr, volitelný (nepovinný)
    obor M-KSI , 2. ročník, zimní semestr, volitelný (nepovinný)

Typ (způsob) výuky

 

Laboratoře a ateliéry

52 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

V rámci laboratoří budou prováděny testování a úpravy na vozidle.
- Výpočty převodového a pneumatického systému.
- Příprava technické dokumentace.
- Výroba prototypových dílů.
- Úpravy a testování pneumatického stystému.
- Modifikace zavěšení kol a řízení.
- Modifikace převodového systému.
- Modifikace řízení pneumatického systému, programování PLC.
- Aplikace senzorů a měření výkonových parametrů.