Detail předmětu

Projektové řízení inovací

FEKT-MPRIAk. rok: 2012/2013

Projektové řízení je metodický nástroj k přípravě a realizaci změn, včetně výrobkových a procesních inovací v technice. Metoda Tvorba a řešení inovačních zadání (TRIZ) a její SW podpora je použitelná ve studiu, v managementu obecně a při řešení reálných inovací v průmyslu zvlášť. Projektové řízení je znakem nejen úspěšných změn od výchozího stavu k vytyčenému cíli, ale i nutnou podmínkou přesvědčivosti navrhovaného projektu a získání potřebných zdrojů (grantové agentury, banky, rizikový kapitál, programové komise Evropské unie, atd). TRIZ je relativně komplexní analyticko-řešitelská metodika založená na výsledcích studia patentů. SW podpora Goldfire Innovator je ppočítačová podpora metodiky a řešitele inovací.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Výsledky učení předmětu

M-Projektové Řízení Inovací nabízí předmětné a metodické znalosti, rozšířené dovednosti a kultivaci schopností potřebných pro návrh a řízení procesu změn (inovací obecně), včetně osvědčeného analyticko-syntetického způsobu řešení technických produktových a procesních změn (inovací konkrétně).

Prerekvizity

Jsou požadovány znalosti na úrovni bakalářského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Osnovy výuky

Projektový management: Projekt, řízení, inovace. Literatura. Aplikace ve studiu (Sp a DP), v průmyslové praxi, v grantových agenturách, v EU.
Projekt změny: plán, realizace, koordinace, rozsah, čas, náklady, jakost, lidé, komunikace, rizika, vztahy. Metoda SWOT. Popis projektu pomocí Log Frame metody.
Popis projektu: Cíl, účel, výstupy, činnosti, zdroje, kontrola, řízení, prezentace výsledků. Počítačová podpora projektového řízení inovačních změn.

TRIZ-Tvorba a řešení inovačnícz zadání. Příprava a informace.
Analýza zdokonalovaného objektu (výrobku nebo procesu): komponenty, struktura, funkce, parametry. Lokalizace nežádoucích efektů v objektu.
Příčinně následkové řetězce. Kontrola správnosti formulace funkcí. Stupně plnění funkcí. Diagnóza nákladovosti, problémovosti a funkčnosti prvků. Proč změnit?
Tendence rozvíjení techniky. Směry inovací. Snižování nákladů. Zvyšování konkurenceschopnosti.
Tendence rozvoje technických systémů, nerovnoměrnost rozvoje prvků - zdroj problémů v technice. Výsledek analýzy: Formulace inovačních zadání správných (na cíl zaměřených) a správně formulovaných (konkrétně, stručně, jasně) zadání v podobě CO a PROČ v objektu inovovat, tzn. jak srozumitelně a přesvědčivě sepsat návrh na změnu (inovační projekt).

Syntéza řešení technických inovačních zadání = problémů. Formulování problému (zadání) do podoby typových úloh.
Řešení technických rozporů v technických problémech s podporou heuristických principů.
Řešení fyzikálních rozporů skrytých v technických rozporech s podporou separačních postupů.
Řešení problémových interakcí látek a polí uvnitř problému s podporou standardně úspěšných vzorů řešení.
Řešení potřeb (technických funkcí) s podporou jevů a efektů popsaných přírodními vědami. Výsledek syntézy: Návrhy (koncepty, ideje) řešení inovačních úloh (rozporů, interakcí, funkcí).

Expertní systém Goldfire Innovator je počítačová podpora analýzy, syntézy i vyhledávání znalostí v elktronicky dostupných databázích (např. v patentech). Metodika TRIZ vede tvůrčího technika inovačním procesem krok za krokem.

Téma předmětu MPRI je využitelné v projektového řízení změn, ve studiu (projekty), v inovační praxi firem, v dotačních programech ČR, v programech EU.

Učební cíle

Poznat, osvojit a používat metodické a SW nástroje projektového řízení inovací při plánování, přípravě a realizaci změn obecně, a zejména při formulování inovačních zadání a řešení technických (výrobkových a procesních) inovací konkrétně.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Milton Rosenau: Řízení projektů. Computer Press, Praha, 2000

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EEKR-M1 magisterský navazující

    obor M1-EVM , 2. ročník, zimní semestr, volitelný mimooborový

  • Program EEKR-M magisterský navazující

    obor M-EVM , 2. ročník, zimní semestr, volitelný mimooborový

  • Program EEKR-M1 magisterský navazující

    obor M1-SVE , 2. ročník, zimní semestr, volitelný oborový

  • Program EEKR-M magisterský navazující

    obor M-SVE , 2. ročník, zimní semestr, volitelný oborový

  • Program EEKR-CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)

    obor ET-CZV , 1. ročník, zimní semestr, volitelný oborový

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Projekty, řízení, inovace. SW a expertní podpora projektu. Literatura. Profesní národní a světové (EU, USA) organizace. Aplikace ve studiu (sem. a dip. projekt), v průmyslové praxi, v komisích EU.
Projekt změny: plán, realizace, koordinace, rozsah, čas, náklady, jakost, lidé, komunikace, rizika, vztahy. Cíl, účel, výstupy, činnosti, zdroje, kontrola, řízení, presentace výsledků. Počítačová podpora projektového řízení inovačních změn.
Analýza zdokonalovaného objektu (výrobku nebo procesu). Příprava a informace. Analýza objektu: komponenty, struktura, funkce, parametry. Lokalizace nežádoucích efektů v objektu. Formulace správného (významného) a správně formulovaného problému k řešení. Co změnit?
Příčinně důsledkové řetězce funkcí. Kontrola správnosti formulace funkcí. Stupně plnění funkcí. Diagnóza nákladovosti, problémovosti a funkčnosti prvků. Proč změnit?
Tendence rozvíjení techniky. Směry inovací. Snižování nákladů. Doplňkové funkce. Procedury svinování a rozvíjení výrobků a technologických procesů.
Tendence rozvoje technických systémů, nerovnoměrnost rozvoje prvků v technickém systému - zdroj problémů v technice. Zvyšování konkurenceschopnosti slučováním alternativních systémů. Výsledek analýzy: Formulace správných (aktuálních) zadání a správně (konkrétně) formulovaných zadání v podobě CO a PROČ v objektu inovovat, jak sepsat srozumitelně sepsat návrh (projekt) změny.
Metody řešení technických problémů. Formulování problému do podoby typových úloh.
Řešení technických rozporů v technických problémech heuristickými postupy.
Řešení fyzikálních rozporů v technických problémech separačními postupy.
Vazby konfliktu látek a polí v problému a standardní vzorce potřebné změny vazby.
Technická potřeba (funkce) a fyzikální, chemické a geometrické efekty pro její realizaci. Výsledek syntézy: Návrhy (koncepty, ideje) řešení inovačních úloh (rozporů, modelu, funkce).
Expertní systém Invention Machine, počítačové podpora tvůrčího technika: Uplatnění IM v inovační praxi USA, Japonska, Evropy a ČR. Verifikace navržených variant řešení v konfronataci s www stránkami a patentovými databázemi. Sémantická technologie vyhledávání.
Praktické využití projektového řízení změn ve studiu (projekty), v inovační praxi firem, v programech EU.

Cvičení na počítači

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Seznámení s projektovým řízením na příkladech. Metody technické tvůrčí práce. Bariéry tvůrčí práce. SW: Project Manager, ovládání, způsob práce.. SW: (Galerie vynálezců. Řešení problémů. Základní metody a operace. Podněty. Představivost. Duševní vlastnictví. Fantazie).
Týmová práce. Aplikace projektového řízení změn v praxi. MIKROPROJEKT- zadání. SW: CD-Microsoft Project, GENiUM.
Analýza výrobku a technologického procesu (komponenty, struktura, funkce, diagnóza funkční, problémové a nákladové významnosti , model ideální funkčnosti, formulace inovačních zadání. Demonstrační příklady. Práce s SW: Invention Machine (IM).
Analýza příčinně důsledkových řetězců nežádoucích efektů. Zdokonalování objektu procedurou omezování počtu prvků, (resp. operací). Příklady. SW: IM-TechOptimizer 3.5.
Zdokonalování objektu procedurou rozvíjení objektu doplňkovými funkcemi. Příklady. SW: IM-TechOptimizer 3.5.
Zákonitost rozvoje systémů. Slučování alternativních systémů. Příklady. SW: IM 3.5. Kontrolní otázky.
TEST. Algoritmus řešení invenčních zadání (ARIZ). Kontrolní otázky. Příklady. SW: IM-Učitel(win).
Formulace technických rozporů a heuristické postupy jejich řešení. Altšullerova tabulka. SW: IM-Učitel, IM TO 3.5-PRINCIPY. Příklady.
Řešení fyzikálních rozporů v problému.. SW: IM-Učitel. IM-TO 3.5 PRINCIPY. Příklady.
Analýza látek a polí v problému a standardní postupy inovačního řešení. SW: IM3.5-STANDARDY a tendence rozvoje techniky. Příklady. Kontrolní otázky..
Realizace technické funkce (potřeby) fyzikálními, chemickým a geometrickými efekty. SW: IM-TO 3.5 EFEKTY. Příklady. Kontrolní otázky
TEST. Řešení zadaného mikroprojektu s expertním systémem IM TechOptimizer 3.5. SW: IM -Knowledgist -informační a znalostní podpora řešitele (Internet, databáze patentů).
Prezentace mikroprojektu, obhajoba.

Ostatní aktivity

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor