Detail předmětu

Ergonomie

FSI-YERAk. rok: 2011/2012

V předmětu jde o seznámení se se všemi aspekty soustavy člověk-stroj-prostředí a o jejich postihnutí při navrhování designérského díla v kontextu vědeckotechnického rozvoje, se zvláštním zřetelem na užitnost, bezpečnost a hygienu soustavy.
Studenti jsou seznámeni s ergonomickým softwarem JACK umožňujícím simulaci všech možných pohybů, poloh a činností člověka, práci s nástroji i obsluhou strojů prostřednictvím ovladačů a sdělovačů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Předmět ergonomie poskytuje studentům informace o tomto interdisciplinárním vědním oboru obecně, o člověku, o soustavě ovladačů a sdělovačů, o zásadách pro interierovou tvorbu, o bezpečnosti práce a metodickém postupu konstruování. Studenti získané znalosti uplatní v projektech zadávaných v rámci ateliérové tvorby.

Prerekvizity

Předmět je svým charakterem a náplní specifický a nepředchází mu žádný obdobně orientovaný předmět. Přesto se u studentů předpokládá základní orientace v problematice biologie člověka, fyziky, statistiky a základů konstruování. U biologie a fyziky postačí středoškolská úroveň znalostí, u statistiky a základů konstruování znalosti v rozsahu učiva probíraného v rámci vysokoškolského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení, odevzdání všech zadaných a zkorigovaných prací nejpozději jeden pracovní den před konáním zkoušky. Témata a termíny odevzdání prací budou upřesněny v průběhu výuky.
Zkouška: Po ukončení výuky v zimním semestru. Zkouška prověřuje teoretickou průpravu studenta, jíž měl nabýt prostřednictvím přednášek. Forma zkoušky - písemná (popř. ústní).
Za projekty a pracovní úlohy může student získat až 40 bodů. Dalších až 60 bodů může student získat u zkoušky. Zkoušku tvoří počítačový test s úlohami s výběrem odpovědi. Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení ze cvičení (max. 40 bodů) a zkoušky (max. 60 bodů). Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Předmět ergonomie poskytuje studentům v teoretické rovině informace o tomto interdisciplinárním vědním oboru obecně, o člověku, o soustavě ovladačů a sdělovačů, o zásadách pro interiérovou tvorbu a o bezpečnosti práce. Po seznámení se s unikátním ergonomickým softwarem JACK aplikují studenti získané znalosti na úkolech modelujících situace spojené s užíváním a obsluhou předmětů a strojů. Cílem tohoto předmětu je získání znalostí umožňujících tvůrčí činnost v oboru průmyslový design, znalostí potřebných pro navrhování a modernizaci průmyslových výrobků a pracovního prostředí. Úkolem předmětu je vést studenty k antropocentrickému přístupu v designérské tvorbě.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast ve cvičeních je povinná, kontrola účasti ve výuce probíhá v každé hodině. Účast na přednáškách je obecně nepovinná, avšak je k ní přihlédnuto při konečném hodnocení předmětu. Zameškaná výuka je buď nahrazena po domluvě s pedagogem nebo je řešena formou náhradního úkolu.

Doporučená literatura

KRÁL, Miroslav. Ergonomie a její využití v technické praxi II: Normativy ledského těla. Biomechanika a bioenergetika. Ostrava: Alexandr Vávra-Vava, 1998. ISBN 80-86168-04-2. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3A-P bakalářský

    obor B-PDS , 3. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do předmětu. Ergonomie - definice, základ, přínos, cíl;
2. Člověk - fyzické vlastnosti, rozměry, tělo člověka;
3. Člověk - počitky a vjemy. Reflexy;
4. Člověk - psychologické vlastnosti člověka. Mezilidské vztahy;
5. Člověk - volní akt, motivace. Výkonnost. Organizace práce;
6. Člověk a stroj. Přednosti člověka. Přednosti stroje. Rozměrové řešení stroje;
7. Nářadí a pomůcky. Sedadla;
8. Ovladače. Sdělovače. Vztahy mezi ovladači a sdělovači. Řešení soustavy ovladačů a
sdělovačů;
9. Člověk a prostředí. Klimatické podmínky. Osvětlení. Hluk. Vibrace a otřesy;
10. Bezpečnost práce;
11. Interiér, bydlení, prostor;
12. Prostory bytové, prostory komunikační.
13. Barva, Handicap.

Laboratoře a ateliéry

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Výroba figuríny 5%, 50%, 95% v měřítku 1:5 a 1:10.
2. Ergonomické parametry I. – rozměry a základní polohy člověka v programu JACK.
3. Ergonomické parametry I. – rozměry a základní polohy člověka v programu JACK.
4. Ergonomické parametry II. – simulace jednodušší činnosti člověka v programu JACK.
5. Ergonomické parametry II. – simulace jednodušší činnosti člověka v programu JACK.
6. Ergonomické parametry III. – simulace složitější činnosti člověka v programu JACK.
7. Ergonomické parametry III. – simulace složitější činnosti člověka v programu JACK.
8. Úkol č. 1 – ergonomické řešení sedadel. Test č. 1.
9. Úkol č. 1 – ergonomické řešení sedadel.
10. Úkol č. 1 – ergonomické řešení sedadel.
11. Úkol č. 2 – ergonomické řešení stroje.
12. Úkol č. 2 – ergonomické řešení stroje.
13. Úkol č. 2 – ergonomické řešení stroje. Test č. 2.