Detail předmětu

Ateliér - design I

FSI-YZ1Ak. rok: 2011/2012

Předmět se zabývá základy průmyslového designu, jakožto budováním hmoty v prostoru. Praktická cvičení prostorové tvorby, na obecných tématech, jsou úvodem pro práci na konkrétních úkolech. Kompoziční studie akcentují výstavbu objemu a vztahy působící uvnitř i vně prostorových útvarů (obsah a forma, část a celek, proporce, materiál).

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Předmět "Atelier - design I" umožňuje studentům získat základní znalosti pro tvorbu a analýzu prostorových objektů. Vedlejším produktem tvůrčí prostorové činnosti je seznámení se základními technikami, materiály, pomůckami a návyky pro tvorbu modelů.

Prerekvizity

Předpokládají se elementární znalosti perspektivy (perspektiva průčelní a nárožní, nadhled, podhled), zvládnutá kresba základních geometrických těles, v perspektivním pohledu. Důležitá je základní orientace v dějinách umění a designu. Výhodou jsou jakékoli zkušenosti s prostorovou tvorbou.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Získání zápočtu je podmíněno prezencí ve cvičeních, odevzdáním zadaných prací ve stanovených termínech, ústní obhajobou zpracovaných úkolů.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Úkolem předmětu je seznámit studenty se základy průmyslového designu, formou tvůrčí, prostorové činnosti. Ta je prakticky rozvíjena na hmotových,kompozičních studiích. Cílem je rozvoj tvůrčího potenciálu studentů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast v ateliérové výuce je kontrolovaná. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v ateliéru, pracovat na úkolech a vyčkat konzultace, pokud vedoucí práce nezvolí individuálně jiný postup. Student musí pedagogovi předem sdělit, kde bude v době výuky pracovat (ateliér, dílny, modelárna, event. koleje, domov, výrobce ap.) - pokud tomu tak není, jde o absenci. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou nepřijetí práce.

Základní literatura

WONG, Wucius. Principles of Form and Design. New York: John Wiley, 1993. ISBN 0-471-28552-8.
PIPES, Alan. Foundations of Art + Design. Second edition. London: Laurence King Publishing, 2008. ISBN 978-1-85669-578-7.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3A-P bakalářský

    obor B-PDS , 1. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Laboratoře a ateliéry

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Zadání I. úkolu /prostorová kompozice na obecné téma/, analýza tématu, rozbor jeho možností a limitů, kresebné skici;
Kresebné skici, prostorové skici;
Prostorové skici, tvorba modelu;
Tvorba modelu, práce na posteru;
Hodnocení I. úkolu /rozbor kladů a záporů jednotlivých prací/, zadání II. úkolu /prostorová kompozice na obecné téma/, analýza tématu, rozbor jeho možností a limitů/;
Kresebné skici, prostorové skici;
Prostorové skici, tvorba modelu;
Tvorba modelu, práce na posteru;
Hodnocení II. úkolu /rozbor kladů a záporů jednotlivých prací/, zadání III. úkolu /prostorová kompozice na obecné téma/, analýza tématu, rozbor jeho možností a limitů/;
Kresebné skici, prostorové skici;
Prostorové skici, tvorba modelu;
Tvorba modelu, práce na posteru;
Hodnocení III. úkolu /rozbor kladů a záporů jednotlivých prací/, celkové hodnocení semestru.