Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
NEČAS, R. KUČERA, J. KOLÁČEK, J. BEZRUČOVÁ, K.
Originální název
Laděný hmotnostní tlumič (TMD) - vyhodnocení vlivů na chování mostní konstrukce
Anglický název
Tuned Mass Damper (TMD) - Evaluation of the effects on bridge structure behaviour
Typ
článek v časopise - ostatní, Jost
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Komfort chodců, štíhlý subtilní design, minimalizace počtu pevných opěr a v neposlední řadě úspora materiálu. To jsou hlavní důvody pro integraci tlumení kmitání do projektu mostní konstrukce. Cílem je chránit chodce, cyklisty i most před nežádoucím kmitáním či poškozením. Tento článek shrnuje poznatky z návrhu laděných hmotnostních tlumičů, jejich výroby i možnosti optimalizace. Účinnost laděných hmotnostních tlumičů byla ověřena na dvou ocelových lávkách pro pěší v České republice a na Slovensku, konkrétně na lávce přes řeku Svitavu v Bílovicích nad Svitavou a na lávce přes rychlostní komunikaci v Banské Bystrici. Na obou mostních konstrukcích bylo provedeno dynamické měření před a po osazení tlumiče. Sledování shody modálních parametrů bylo zpracováno pomocí provozní modální analýzy (OMA). Součástí vyhodnocení dynamických zkoušek je i odezva na účinky chodců (kritéria pohody) a stanovení logaritmického dekrementu útlumu.
Anglický abstrakt
Pedestrian comfort, a slim, subtle design, minimising the number of fixed supports and, last but not least, material savings. These are the main reasons for integrating vibration damping into a bridge design. The goal is to protect pedestrians, cyclists and the bridge from unwanted vibrations or damage. This paper summarizes the findings from the design of tuned mass dampers, their manufacture and the possibilities for optimization. The effectiveness of tuned mass dampers was verified on two steel footbridges in the Czech Republic and Slovakia, namely on a footbridge over the Svitava River in Bílovice nad Svitavou River and on the footbridge over the expressway in Banská Bystrica. Dynamic measurements were carried out on both bridge structures before and after the installation of the damper. The monitoring of the modal compliance was processed using operational modal analysis (OMA). The evaluation of the dynamic tests includes the response to pedestrian effects (comfort criteria) and the determination of the logarithmic decrement of the attenuation. Translated with DeepL.com (free version)
Klíčová slova
lávka, tlumič, TMD, dynamická analýza, dynamické meření
Klíčová slova v angličtině
pedestrian bridge, damper, TMD, dynamic analysis, dynamic measurement
Autoři
NEČAS, R.; KUČERA, J.; KOLÁČEK, J.; BEZRUČOVÁ, K.
Vydáno
10. 12. 2024
Nakladatel
BETON TKS, s.r.o.
Místo
Praha
ISSN
1213-3116
Periodikum
Beton TKS
Ročník
2024
Číslo
1
Stát
Česká republika
Strany od
34
Strany do
38
Strany počet
5
URL
https://www.ebeton.cz/wp-content/uploads/2024-beton-web-uzamceny.pdf
BibTex
@article{BUT193874, author="Radim {Nečas} and Jiří {Kučera} and Jan {Koláček} and Kristína {Bezručová}", title="Laděný hmotnostní tlumič (TMD) - vyhodnocení vlivů na chování mostní konstrukce", journal="Beton TKS", year="2024", volume="2024", number="1", pages="34--38", issn="1213-3116", url="https://www.ebeton.cz/wp-content/uploads/2024-beton-web-uzamceny.pdf" }