Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikačního výsledku
JENIŠ, F. MICHÁLEK, T.
Originální název
Vliv semiaktivního řízení tlumičů vrtivých pohybů na kritickou rychlost železničního vozidla
Anglický název
The effect of semi-active control of bogie yaw dampers on the railway vehicle critical speed
Druh
Stať ve sborníku v databázi WoS či Scopus
Originální abstrakt
Kritickou rychlostí železničního vozidla nazýváme rychlost, při které pohyb jeho dvojkolí ztrácí stabilitu – dochází tedy k nadměrnému rozvinutí samobuzeného příčného kmitání dvojkolí ve volném kanálu koleje s negativními důsledky na silové působení vozidla na kolej a jízdní komfort. V rámci jízdních zkoušek musí vozidlo prokázat stabilní chod při rychlosti alespoň o 10 % vyšší, než je maximální provozní rychlost daného vozidla. Tento příspěvek se zabývá vlivem semiaktivně řízených tlumičů vrtivých pohybů podvozků na stabilitu jízdy vozidla – je demonstrován potenciál zvýšení kritické, a tedy i provozní rychlosti vozidla. Vliv semiaktivního řízení tlumičů na stabilitu jízdy vozidla je zde zkoumán v simulačním prostředí na multi-body modelu moderní lokomotivy o hmotnosti 90 t. Výsledky simulačních výpočtů ukazují, že kritickou rychlost vyšetřovaného vozidla je možné zvýšit až na 500 km/h, resp. o 250 km/h oproti pasivním tlumičům.
Anglický abstrakt
We call the critical speed of a railway vehicle the speed at which the movement of its wheelsets loses stability - it leads to excessive development of the self-excited lateral vibration of the wheelsets in the gauge clearance with negative consequences for the force of the vehicle on the track and ride comfort. As a part of the running tests, the vehicle must demonstrate a stable run at the speed at least by 10 % higher than the maximum operating speed of the vehicle. This paper deals with the effect of semi-actively controlled bogie yaw dampers on the vehicle running stability - the potential for increasing the critical, and thus also the maximum operating speed of the vehicle, is demonstrated. The influence of semi-active damper control on the vehicle running stability is investigated by simulations on a multi-body model of a modern four-axle electric locomotive with a total weight of 90 t. The simulation results show that the critical speed of the investigated vehicle can be theoretically increased up to 500 km/h, i.e. by 250 km/h compared to application of passive dampers.
Klíčová slova
semiaktivní, magnetoreologický, tlumič, vrtění, železniční vozidlo, bogie, jízdní stabilita
Klíčová slova v angličtině
semi-active, magnetorheological, damper, hunting oscilation, railway vehicle, bogie, running stability
Autoři
Rok RIV
2025
Vydáno
20.09.2023
Nakladatel
EDIS-PUBLISHING INST UNIV ZILINA
Místo
ZILINA
ISBN
978-80-89276-61-5
Kniha
XXVI. MEZINÁRODNÁ KONFERENCIA SÚČASNÉ PROBMÉMY V KOĽAJOVÝCH VOZIDLÁCH, ZBORNÍK PREDNÁŠOK
Strany od
213
Strany do
220
Strany počet
8
BibTex
@inproceedings{BUT189874, author="Filip {Jeniš}", title="Vliv semiaktivního řízení tlumičů vrtivých pohybů na kritickou rychlost železničního vozidla", booktitle="XXVI. MEZINÁRODNÁ KONFERENCIA SÚČASNÉ PROBMÉMY V KOĽAJOVÝCH VOZIDLÁCH, ZBORNÍK PREDNÁŠOK", year="2023", pages="213--220", publisher="EDIS-PUBLISHING INST UNIV ZILINA", address="ZILINA", doi="10.26552/spkv.Z.2023.1.20", isbn="978-80-89276-61-5" }