Detail aplikovaného výsledku

Zařízení pro diagnostikování stavu srdcovky železniční výhybky

NAVRÁTIL, P.; RAIF, L.; PLÁŠEK, O.; HADAŠ, Z.; VUKUŠIČ, I.; VÁGNER, J.; KOHOUT, M.; HÁBA, A.

Originální název

Zařízení pro diagnostikování stavu srdcovky železniční výhybky

Anglický název

Device for diagnosing the condition of railway switches and crossings

Druh

Užitný vzor

Originální abstrakt

Užitný vzor se týká železničních výhybek a výhybkových konstrukcí s jednoduchými pevnými srdcovkami uloženými v klasické konstrukci koleje nebo na pevné jízdní dráze, přičemž v oblasti srdcovky jsou efektivně instalovány a uspořádány snímače za účelem diagnostiky provozního stavu, která umožní včas zachytit komplexně poruchy vznikající za provozu a tím zefektivní údržbu výhybek včetně predikce provozního stavu. Výhybky jsou podstatnou a neoddělitelnou částí železniční infrastruktury. Výhybky umožňují přechod kolejových vozidel z jedné koleje na jinou bez přerušení jízdy. Jednou z nejkritičtějších konstrukčních součástí železničních výhybek jsou srdcovky, které jsou zároveň nejvíce dynamicky namáhanými prvky výhybky. Z toho vychází velká časová i finanční náročnost na údržbu celé oblasti srdcovky. Za účelem zjištění stavu je navržen systém snímačů v srdcovkové části výhybky, přičemž snímače efektivně zprostředkovávají informace ze stanovených míst srdcovky, a tím diagnostikují reálné podmínky stavu výhybky v daném čase. Dlouhodobým snímáním stavu výhybky je možné efektivně predikovat budoucí vývoj opotřebení součástí v oblasti srdcovky a rovněž vznik možných poruch.

Anglický abstrakt

The utility model relates to railway switch and crossings structures with common fixed crossings installed in a conventional track or on a slab track, whereby sensors are efficiently installed and arranged in the area of the crossing for the purpose of diagnosing the technical condition, which enables early detection of complex faults occurring during service and thus makes the maintenance of the switches and crossings more efficient, including the prediction of the operating condition. Turnouts are an essential part of the railway infrastructure. Turnouts enable the transition of trains from one track to another without interrupting the journey. One of the most critical structural components of railway turnouts are crossings, which are also the most dynamically stressed elements of the turnout. This results in a high time and financial requirement for the maintenance of the entire crossing area. In order to detect the condition, a system of sensors is designed in the crossing area of the turnout, whereby the sensors efficiently provide information from specified locations of the crossing section, and thus diagnose the real condition of the turnout at a given time. By sensing the condition of the turnout over a long period of time, it is possible to effectively predict the future development of wear on components in the area of the crossing as well as the occurrence of potential failures.

Klíčová slova

železniční konstrukce, výhybky a výhybkové konstrukce, jednoduchá srdcovka, monitoring a diagnostika, prediktivní údržba

Klíčová slova v angličtině

railway structures, switches and crossings, common crossing, monitoring and diagnostics, predictive maintenance

Číslo patentu

37850

Datum přihlášky

04.10.2023

Datum zápisu

30.04.2024

Datum skončení platnosti

30.04.2029

Vlastník

DT - Výhybkárna a strojírna, a.s., Prostějov, CZ Vysoké učení technické v Brně, Brno, Veveří, CZ Univerzita Pardubice, Pardubice, Polabiny, CZ

Licenční poplatek

K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

Dokumenty