Detail publikačního výsledku

Přínos semiaktivně řízeného magnetoreologického tlumiče pro železniční vozidlo

JENIŠ, F.; MICHÁLEK, T.; MAZŮREK, I.

Originální název

Přínos semiaktivně řízeného magnetoreologického tlumiče pro železniční vozidlo

Anglický název

Benefit of a semi-actively controled magnetorheological damper for a railway vehicle.

Druh

Stať ve sborníku v databázi WoS či Scopus

Originální abstrakt

Tento příspěvek se zabývá potenciálním přínosem semiaktivně řízených tlumičů pro železniční vozidlo. Pomocí svislých nebo příčných sekundárních tlumičů je možné podstatně snížit kmitání skříně a tím zvýšit komfort cestujících. Pomocí řízení tlumičů vrtivých pohybů podvozků je možné zlepšit stabilitu jízdy a snížit opotřebení v kontaktu kolo–kolejnice, ať už za použití pomalého adaptivního řízení, nebo řízení plně semiaktivního. Přínos adaptivního módu byl ověřen na reálném vozidle s magnetoreologickým tlumičem vyvinutým v rámci řešení projektu MPO firmou Strojírna Oslavany, spol. s r.o., ve spolupráci s Vysokým učením technickým v Brně. V tomto článku je potom popsáno simulační ověřování přínosu plně semiaktivního řízení nově vyvinutého tlumiče vrtivých pohybů podvozku s krátkou časovou odezvou. Výsledky simulačních výpočtů ukazují, že použití vhodného algoritmu umožňuje dosáhnout klidnějšího chodu vyšetřovaného vozidla při vysoké rychlosti v přímé koleji a má zároveň potenciál snížit úroveň opotřebení v kontaktu kolo–kolejnice.

Anglický abstrakt

This contribution deals with potential benefits of semi-active dampers for a railway vehicle. With the help of vertical or lateral secondary dampers, it is possible to significantly reduce a vibration level of the vehicle body and thus increase passengers' comfort. By controlling the yaw dampers, it is possible to improve running stability and reduce wear in the wheel/rail contact, whether using slow adaptive control or fully semi-active control. The benefit of adaptive mode has been verified on a real vehicle with a magnetorheological damper developed within the Czech Ministry of Industry and Trade project by the company Strojírna Oslavany, spol. s r.o. in cooperation with the Brno University of Technology. This paper then describes the simulation verification of the benefits of fully semi-active control of a developed yaw damper with a short time response. The simulation results show that the application of a suitable algorithm allows to reach smooth running of the investigated vehicle at higher speed in a straight track and has a potential to reduce the level of wear in wheel/rail contact.

Klíčová slova

semiaktivní magnetoreologický tlumič, železniční vozidlo, podvozek, komfort, stabilita jízdy, opotřebení

Klíčová slova v angličtině

semi-active magnetorheological damper, railway vehicle, bogie, comfort, stability, wear

Autoři

JENIŠ, F.; MICHÁLEK, T.; MAZŮREK, I.

Rok RIV

2022

Vydáno

15.09.2021

Nakladatel

Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice

Místo

Pardubice

ISBN

978-80-7560-377-7

Kniha

Součastné problémy v kolejových vozidlech 2021, XXV. konference s mezinárodní účastí

Strany od

85

Strany do

92

Strany počet

8

URL

BibTex

@inproceedings{BUT175079,
  author="Filip {Jeniš} and Tomáš {Michálek} and Ivan {Mazůrek}",
  title="Přínos semiaktivně řízeného magnetoreologického tlumiče pro železniční vozidlo",
  booktitle="Součastné problémy v kolejových vozidlech 2021, XXV. konference s mezinárodní účastí",
  year="2021",
  number="1.",
  pages="85--92",
  publisher="Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice",
  address="Pardubice",
  isbn="978-80-7560-377-7",
  url="https://spkv.upce.cz/"
}