Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikačního výsledku
JENIŠ, F.; MICHÁLEK, T.; MAZŮREK, I.
Originální název
Přínos semiaktivně řízeného magnetoreologického tlumiče pro železniční vozidlo
Anglický název
Benefit of a semi-actively controled magnetorheological damper for a railway vehicle.
Druh
Stať ve sborníku v databázi WoS či Scopus
Originální abstrakt
Tento příspěvek se zabývá potenciálním přínosem semiaktivně řízených tlumičů pro železniční vozidlo. Pomocí svislých nebo příčných sekundárních tlumičů je možné podstatně snížit kmitání skříně a tím zvýšit komfort cestujících. Pomocí řízení tlumičů vrtivých pohybů podvozků je možné zlepšit stabilitu jízdy a snížit opotřebení v kontaktu kolo–kolejnice, ať už za použití pomalého adaptivního řízení, nebo řízení plně semiaktivního. Přínos adaptivního módu byl ověřen na reálném vozidle s magnetoreologickým tlumičem vyvinutým v rámci řešení projektu MPO firmou Strojírna Oslavany, spol. s r.o., ve spolupráci s Vysokým učením technickým v Brně. V tomto článku je potom popsáno simulační ověřování přínosu plně semiaktivního řízení nově vyvinutého tlumiče vrtivých pohybů podvozku s krátkou časovou odezvou. Výsledky simulačních výpočtů ukazují, že použití vhodného algoritmu umožňuje dosáhnout klidnějšího chodu vyšetřovaného vozidla při vysoké rychlosti v přímé koleji a má zároveň potenciál snížit úroveň opotřebení v kontaktu kolo–kolejnice.
Anglický abstrakt
This contribution deals with potential benefits of semi-active dampers for a railway vehicle. With the help of vertical or lateral secondary dampers, it is possible to significantly reduce a vibration level of the vehicle body and thus increase passengers' comfort. By controlling the yaw dampers, it is possible to improve running stability and reduce wear in the wheel/rail contact, whether using slow adaptive control or fully semi-active control. The benefit of adaptive mode has been verified on a real vehicle with a magnetorheological damper developed within the Czech Ministry of Industry and Trade project by the company Strojírna Oslavany, spol. s r.o. in cooperation with the Brno University of Technology. This paper then describes the simulation verification of the benefits of fully semi-active control of a developed yaw damper with a short time response. The simulation results show that the application of a suitable algorithm allows to reach smooth running of the investigated vehicle at higher speed in a straight track and has a potential to reduce the level of wear in wheel/rail contact.
Klíčová slova
semiaktivní magnetoreologický tlumič, železniční vozidlo, podvozek, komfort, stabilita jízdy, opotřebení
Klíčová slova v angličtině
semi-active magnetorheological damper, railway vehicle, bogie, comfort, stability, wear
Autoři
Rok RIV
2022
Vydáno
15.09.2021
Nakladatel
Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice
Místo
Pardubice
ISBN
978-80-7560-377-7
Kniha
Součastné problémy v kolejových vozidlech 2021, XXV. konference s mezinárodní účastí
Strany od
85
Strany do
92
Strany počet
8
URL
https://spkv.upce.cz/
BibTex
@inproceedings{BUT175079, author="Filip {Jeniš} and Tomáš {Michálek} and Ivan {Mazůrek}", title="Přínos semiaktivně řízeného magnetoreologického tlumiče pro železniční vozidlo", booktitle="Součastné problémy v kolejových vozidlech 2021, XXV. konference s mezinárodní účastí", year="2021", number="1.", pages="85--92", publisher="Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice", address="Pardubice", isbn="978-80-7560-377-7", url="https://spkv.upce.cz/" }