Detail publikace

PROJEKT GEODETICKÉHO MONITORINGU V GEOLOGICKY NESTABILNÍM ÚZEMÍ DÁLNICE D8 LOVOSICE - ŘEHLOVICE

BÁRTA, L., BLAŽEK, D.

Originální název

PROJEKT GEODETICKÉHO MONITORINGU V GEOLOGICKY NESTABILNÍM ÚZEMÍ DÁLNICE D8 LOVOSICE - ŘEHLOVICE

Anglický název

THE GEODETIC MONITORING PROJECT AT A GEOLOGICALLY UNSTABLE AREA ON THE D8 MOTORWAY (LOVOSICE – ŘEHLOVICE)

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Úsek dálnice D8 Lovosice – Řehlovice se nachází v geologicky komplikovaném území. Již v průběhu výstavby byly na některých stavebních objektech zdokumentovány znepokojivé hodnoty horizontálních a vertikálních posunů. Nejvážnější událostí během výstavby byl masivní sesuv zeminy v km 56.4, který poškodil i rozestavěné těleso dálnice. Potenciální geologická nestabilita území si vyžádala speciální přístup ke geodetickému sledování jednotlivých stavebních objektů. Příspěvek je věnován projektu komplexního geodetického řešení monitoringu objektů. Bodové pole dálnice je navrženo tak, aby bylo možné na základě jeho etapové údržby detekovat i pohyby území. Systémový přístup k údržbě tohoto bodového pole je řešen jeho segmentací na úseky, zajištěné ve stabilních oblastech opěrnými a zajišťovacími body. Uvedené bodové pole je opěrným systémem pro lokální vztažné geodetické sítě monitoringu jednotlivých stavebních objektů. Zvolené řešení umožňuje i při závažném poškození bodového pole a vztažných sítí jejich rekonstrukci a korektní pokračovaní ve sledování prostorových změn předmětných objektů.

Anglický abstrakt

The section of the D8 motorway between Lovosice and Řehlovice sits on a geologically complicated mass. Troubling values of horizontal and vertical shift were documented at several sites during the construction process. The most serious event to occur during the construction process was a massive earth slide at the 56.4 kilometre mark, which damaged the unfinished body of the roadway. This potentially unstable geologic area has required specialized methods of surveying at individual construction sites. This paper describes a complex geodetic project as a solution to monitoring these sites. The survey points of the motorway have been drafted in such a way that it is feasible to detect ground movements based on periodic maintenance. The systems approach to the maintenance of these survey points is achieved by segmenting to the sections with supportive and secure points in stable areas. The survey points listed above are the supportive system for local reference geodetic networks of monitorship over individual construction sites. This approach makes it possible to reconstruct and correctly continue the monitoring of space shifts in the mentioned sites, in the event that survey points of the motorway are seriously damaged.

Klíčová slova

dálnice D8, geodetické monitoring, periodické měření posunů a přetvoření

Klíčová slova v angličtině

D8 motorway, geodetic monitoring, periodical measurement of displacement and deformation

Autoři

BÁRTA, L., BLAŽEK, D.

Vydáno

21. 9. 2017

Nakladatel

Slovenská spoločnost geodetov a kartografov

Místo

Košice

ISBN

978-80-89626-08-3

Kniha

Geodézie a kartografia v doprave

Edice

1

Číslo edice

1

Strany od

1

Strany do

12

Strany počet

12

BibTex

@inproceedings{BUT145361,
  author="Ladislav {Bárta}",
  title="PROJEKT GEODETICKÉHO MONITORINGU V GEOLOGICKY NESTABILNÍM ÚZEMÍ DÁLNICE D8 LOVOSICE - ŘEHLOVICE",
  booktitle="Geodézie a kartografia v doprave",
  year="2017",
  series="1",
  number="1",
  pages="1--12",
  publisher="Slovenská spoločnost geodetov a kartografov",
  address="Košice",
  isbn="978-80-89626-08-3"
}