Detail publikace

Analýza chování řidiče při jízdě ve dne přes rizikové přechody pro chodce v městě Brně

MAXERA, P.

Originální název

Analýza chování řidiče při jízdě ve dne přes rizikové přechody pro chodce v městě Brně

Český název

Analýza chování řidiče při jízdě ve dne přes rizikové přechody pro chodce v městě Brně

Autor(ři)

MAXERA, P.

Typ

článek ve sborníku mimo WoS a Scopus

Jazyk

cs

Originální abstrakt

Článek se zabývá analýzou chování pěti řidičů při jízdě s vozidlem v místě přechodů pro chodce v městě Brně. Měření byla realizována za denního světla na čtyřech přechodech s častým výskytem dopravních nehod. První z těchto přechodů se nachází v těsné blízkosti tramvajové zastávky s nástupním ostrůvkem. Další tři přechody jsou vedeny přes čtyři a více jízdních pruhů se středním dělicím ostrůvkem. Pomocí speciálního zařízení Pupil Labs pro sledování změny úhlu pohledu řidiče jsou analyzovány důležité podněty, na které řidič v daném místě opticky reaguje a doba potřebná na pozorování těchto objektů. Ze způsobu chování řidičů se analyzuje, jak dané dopravní řešení a složitost jízdní situace ovlivňuje možnosti řidiče rozpoznat nebezpečí spojená se vstupem a následným pohybem chodce ve vozovce a také chování řidiče ve vztahu k chodci. Vyhodnocované jízdní zkoušky byly uskuteněny ve spolupráci s Krajským ředitelstvím Policie ČR Jihomoravského kraje v rámci projektu specifického výzkumu s názvem „Analýza chování řidiče v reálném provozu za využití metody eyetrackingu“, řešeném na Vysokém učení technickém v Brně, jehož poskytovatelem je MŠMT.

Český abstrakt

Článek se zabývá analýzou chování pěti řidičů při jízdě s vozidlem v místě přechodů pro chodce v městě Brně. Měření byla realizována za denního světla na čtyřech přechodech s častým výskytem dopravních nehod. První z těchto přechodů se nachází v těsné blízkosti tramvajové zastávky s nástupním ostrůvkem. Další tři přechody jsou vedeny přes čtyři a více jízdních pruhů se středním dělicím ostrůvkem. Pomocí speciálního zařízení Pupil Labs pro sledování změny úhlu pohledu řidiče jsou analyzovány důležité podněty, na které řidič v daném místě opticky reaguje a doba potřebná na pozorování těchto objektů. Ze způsobu chování řidičů se analyzuje, jak dané dopravní řešení a složitost jízdní situace ovlivňuje možnosti řidiče rozpoznat nebezpečí spojená se vstupem a následným pohybem chodce ve vozovce a také chování řidiče ve vztahu k chodci. Vyhodnocované jízdní zkoušky byly uskuteněny ve spolupráci s Krajským ředitelstvím Policie ČR Jihomoravského kraje v rámci projektu specifického výzkumu s názvem „Analýza chování řidiče v reálném provozu za využití metody eyetrackingu“, řešeném na Vysokém učení technickém v Brně, jehož poskytovatelem je MŠMT.

Klíčová slova

bezpečnost silničního provozu; dopravní nehody vozidel s chodci; první optická reakce řidiče; reakční doba; eyetracking

Nakladatel

ÚSI VUT v Brně

Místo

Brno

ISBN

978-80-214-5336-4

Kniha

Junior Forensic Science Brno 2016 - sborník příspěvků

Číslo vydání

1.

Strany od

16

Strany do

16

Strany počet

11

BibTex

@inproceedings{BUT128333,
  author="Pavel {Maxera}",
  title="Analýza chování řidiče při jízdě ve dne přes rizikové přechody pro chodce v městě Brně",
  annote="Článek se zabývá analýzou chování pěti řidičů při jízdě s vozidlem v místě přechodů pro chodce v městě Brně. Měření byla realizována za denního světla na čtyřech přechodech s častým výskytem dopravních nehod. První z těchto přechodů se nachází v těsné blízkosti tramvajové zastávky s nástupním ostrůvkem. Další tři přechody jsou vedeny přes čtyři a více jízdních pruhů se středním dělicím ostrůvkem. Pomocí speciálního zařízení Pupil Labs pro sledování změny úhlu pohledu řidiče jsou analyzovány důležité podněty, na které řidič v daném místě opticky reaguje a doba potřebná na pozorování těchto objektů. Ze způsobu chování řidičů se analyzuje, jak dané dopravní řešení a složitost jízdní situace ovlivňuje možnosti řidiče rozpoznat nebezpečí spojená se vstupem a následným pohybem chodce ve vozovce a také chování řidiče ve vztahu k chodci.
Vyhodnocované jízdní zkoušky byly uskuteněny ve spolupráci s Krajským ředitelstvím Policie ČR Jihomoravského kraje v rámci projektu specifického výzkumu s názvem „Analýza chování řidiče v reálném provozu za využití metody eyetrackingu“, řešeném na Vysokém učení technickém v Brně, jehož poskytovatelem je MŠMT.",
  address="ÚSI VUT v Brně",
  booktitle="Junior Forensic Science Brno 2016 - sborník příspěvků",
  chapter="128333",
  howpublished="print",
  institution="ÚSI VUT v Brně",
  year="2016",
  month="april",
  pages="16--16",
  publisher="ÚSI VUT v Brně",
  type="article in a collection out of WoS and Scopus"
}