Detail publikace
Výsledky stabilizace železniční mostní klenby příčným předpětím
POŽÁR, M. KLUSÁČEK, L. NEČAS, R.
Originální název
Výsledky stabilizace železniční mostní klenby příčným předpětím
Český název
Výsledky stabilizace železniční mostní klenby příčným předpětím
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
cs
Originální abstrakt
Popisovaný most převádí dvou-kolejovou železniční trať Brno – Česká Třebová. Dlouhodobými vlivy provozu byla klenba mostu oddělená podélnými trhlinami na dvě samostatně působící části pod jednotlivými kolejemi a na krajní třetí klenební pás šířky cca 1,2 m, který hrozil zřícením. První část sanace byla provedená v roce 2014 novými čelními stěnami a stabilizováním příčným předpětím. V příspěvku je popsáno srovnání poměrných přetvoření oddělených částí zděné mostní klenby porušené podélnými trhlinami před (rok 2013) a po sanaci (rok 2014). Měření bylo provedeno pomocí technologie pro ověření spolupůsobení soustavou ramenátových zesilovačů umístěných v osách koleje číslo 1 a číslo 2. Měřením byla prokázaná funkčnost daného způsobu sanace zděných klenbových mostů. Hodnoty poměrných přetvoření se výrazně zmenšili, po sanaci dosahují běžně třetinových hodnot. Nosná konstrukce železničního klenbového mostu je tvořena segmentovou cihelnou klenbou o světlosti 7,540 m a světlém vzepětí 1,970 m. Výška paty klenby nad chodníkem je 2,100 m a výška vrcholu nad vozovkou 4,220 m. Tloušťka klenby je cca 0,840 m s tím, že tato hodnota v dolní části zahrnuje cca 35–60 mm torkretu. Obě čela klenby jsou po sanaci tvořena novou železobetonovou čelní stěnou, která roznáší vnesené příčné předpětí do celého průřezu klenby. Stabilizace oddělených částí segmentové klenby byla provedená vnesením předpětí v příčném směru za pomocí čtyř napínacích lan. V rámci sanace, bylo zdivo celé klenby injektováno cementovou injektážní maltou v rastru 600x600 mm.
Český abstrakt
Popisovaný most převádí dvou-kolejovou železniční trať Brno – Česká Třebová. Dlouhodobými vlivy provozu byla klenba mostu oddělená podélnými trhlinami na dvě samostatně působící části pod jednotlivými kolejemi a na krajní třetí klenební pás šířky cca 1,2 m, který hrozil zřícením. První část sanace byla provedená v roce 2014 novými čelními stěnami a stabilizováním příčným předpětím. V příspěvku je popsáno srovnání poměrných přetvoření oddělených částí zděné mostní klenby porušené podélnými trhlinami před (rok 2013) a po sanaci (rok 2014). Měření bylo provedeno pomocí technologie pro ověření spolupůsobení soustavou ramenátových zesilovačů umístěných v osách koleje číslo 1 a číslo 2. Měřením byla prokázaná funkčnost daného způsobu sanace zděných klenbových mostů. Hodnoty poměrných přetvoření se výrazně zmenšili, po sanaci dosahují běžně třetinových hodnot. Nosná konstrukce železničního klenbového mostu je tvořena segmentovou cihelnou klenbou o světlosti 7,540 m a světlém vzepětí 1,970 m. Výška paty klenby nad chodníkem je 2,100 m a výška vrcholu nad vozovkou 4,220 m. Tloušťka klenby je cca 0,840 m s tím, že tato hodnota v dolní části zahrnuje cca 35–60 mm torkretu. Obě čela klenby jsou po sanaci tvořena novou železobetonovou čelní stěnou, která roznáší vnesené příčné předpětí do celého průřezu klenby. Stabilizace oddělených částí segmentové klenby byla provedená vnesením předpětí v příčném směru za pomocí čtyř napínacích lan. V rámci sanace, bylo zdivo celé klenby injektováno cementovou injektážní maltou v rastru 600x600 mm.
Klíčová slova
most, klenba, zdivo, předpětí
Rok RIV
2015
Vydáno
23.04.2015
Nakladatel
SEKURON s.r.o.
Místo
Brno
ISBN
978-80-86604-65-7
Kniha
Sborník přéspěvků; 20. Mezinárodní sympozium mosty/bridges 2015
Edice
2015
Strany od
249
Strany do
254
Strany počet
6
Dokumenty
BibTex
@inproceedings{BUT114269,
author="Michal {Požár} and Ladislav {Klusáček} and Radim {Nečas}",
title="Výsledky stabilizace železniční mostní klenby příčným předpětím",
annote="Popisovaný most převádí dvou-kolejovou železniční trať Brno – Česká Třebová. Dlouhodobými vlivy provozu byla klenba mostu oddělená podélnými trhlinami na dvě samostatně působící části pod jednotlivými kolejemi a na krajní třetí klenební pás šířky cca 1,2 m, který hrozil zřícením. První část sanace byla provedená v roce 2014 novými čelními stěnami a stabilizováním příčným předpětím.
V příspěvku je popsáno srovnání poměrných přetvoření oddělených částí zděné mostní klenby porušené podélnými trhlinami před (rok 2013) a po sanaci (rok 2014). Měření bylo provedeno pomocí technologie pro ověření spolupůsobení soustavou ramenátových zesilovačů umístěných v osách koleje číslo 1 a číslo 2. Měřením byla prokázaná funkčnost daného způsobu sanace zděných klenbových mostů. Hodnoty poměrných přetvoření se výrazně zmenšili, po sanaci dosahují běžně třetinových hodnot.
Nosná konstrukce železničního klenbového mostu je tvořena segmentovou cihelnou klenbou o světlosti 7,540 m a světlém vzepětí 1,970 m. Výška paty klenby nad chodníkem je 2,100 m a výška vrcholu nad vozovkou 4,220 m. Tloušťka klenby je cca 0,840 m s tím, že tato hodnota v dolní části zahrnuje cca 35–60 mm torkretu. Obě čela klenby jsou po sanaci tvořena novou železobetonovou čelní stěnou, která roznáší vnesené příčné předpětí do celého průřezu klenby. Stabilizace oddělených částí segmentové klenby byla provedená vnesením předpětí v příčném směru za pomocí čtyř napínacích lan. V rámci sanace, bylo zdivo celé klenby injektováno cementovou injektážní maltou v rastru 600x600 mm.",
address="SEKURON s.r.o.",
booktitle="Sborník přéspěvků; 20. Mezinárodní sympozium mosty/bridges 2015",
chapter="114269",
edition="2015",
howpublished="print",
institution="SEKURON s.r.o.",
year="2015",
month="april",
pages="249--254",
publisher="SEKURON s.r.o.",
type="conference paper"
}