Detail projektu

Pokročilá diagnostika pohyblivých částí železničních výhybek

Období řešení: 1.1.2025 — 31.12.2027

Zdroje financování

Technologická agentura ČR - 2. veřejná soutěž programu Doprava 2030

O projektu

V současné době se čím dál častěji začínají používat železniční výhybky se srdcovkami s pohyblivým hrotem (PHS). V případě vysokorychlostních tratích (VRT) bude tato konstrukce jediná možná. Zároveň bude žádoucí omezit vstupu osob do VRT za provozu, a to i pro zaměstnance provádějící údržbu a kontrolní činnost. Cílem projektu je proto vyvinout zařízení pro komplexní diagnostiku výhybek se srdcovkami PHS. Diagnostický systém a jeho části budou instalovány do oblasti srdcovky i výměny a budou diagnostikovat provozní stav důležitých pohyblivých dílů a přilehlých oblastí. Zařízení bude založeno na bázi snímání dynamické odezvy. Bude zřízena databáze, navržen a realizován systém autonomního sběru a přenosu dat a vyvinut hodnoticí software na bázi strojového učení včetně rozhraní pro uživatele.

Popis anglicky
Railway turnouts with moveable crossings are becoming more common. In the case of high-speed lines, this design will be the only one possible. It will be also desirable to restrict the access to the HSL during operation, including for staff carrying out maintenance and inspection activities. The aim of the project is therefore to develop a device for comprehensive diagnostics of movable parts. The diagnostic system and will be installed in the crossing area and applied to switch area and will diagnose the operational condition of important moving parts. The equipment will be based on dynamic response sensing. An autonomous data acquisition and transmission system will be designed and implemented, and machine learning-based evaluation software including a user interface will be developed.

Klíčová slova
Výhybky a výhybkové konstrukce, srdcovky s pohyblivým hrotem, diagnostika, prediktivní údržba

Klíčová slova anglicky
Switches and Crossings; Crossings with Movable Parts; Sensing system; Diagnostics; Predictive maintenance

Označení

CL02000125

Originální jazyk

čeština

Řešitelé

Útvary

Ústav železničních konstrukcí a staveb
- odpovědné pracoviště (12.4.2024 - nezadáno)
Univerzita Pardubice
- spolupříjemce (1.1.2025 - 31.12.2027)
Ústav automatizace a informatiky
- spolupříjemce (1.1.2025 - 31.12.2027)
Ústav automatizace inženýrských úloh a informatiky
- spolupříjemce (1.1.2025 - 31.12.2027)
Ústav stavební mechaniky
- spolupříjemce (1.1.2025 - 31.12.2027)
Ústav železničních konstrukcí a staveb
- spolupříjemce (1.1.2025 - 31.12.2026)
DT - Výhybkárna a strojírna, a.s.
- příjemce (1.1.2025 - 31.12.2027)