Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Project detail
Duration: 1.1.2025 — 31.12.2027
Funding resources
Technologická agentura ČR - 2. veřejná soutěž programu Doprava 2030
On the project
V současné době se čím dál častěji začínají používat železniční výhybky se srdcovkami s pohyblivým hrotem (PHS). V případě vysokorychlostních tratích (VRT) bude tato konstrukce jediná možná. Zároveň bude žádoucí omezit vstupu osob do VRT za provozu, a to i pro zaměstnance provádějící údržbu a kontrolní činnost. Cílem projektu je proto vyvinout zařízení pro komplexní diagnostiku výhybek se srdcovkami PHS. Diagnostický systém a jeho části budou instalovány do oblasti srdcovky i výměny a budou diagnostikovat provozní stav důležitých pohyblivých dílů a přilehlých oblastí. Zařízení bude založeno na bázi snímání dynamické odezvy. Bude zřízena databáze, navržen a realizován systém autonomního sběru a přenosu dat a vyvinut hodnoticí software na bázi strojového učení včetně rozhraní pro uživatele.
Description in EnglishRailway turnouts with moveable crossings are becoming more common. In the case of high-speed lines, this design will be the only one possible. It will be also desirable to restrict the access to the HSL during operation, including for staff carrying out maintenance and inspection activities. The aim of the project is therefore to develop a device for comprehensive diagnostics of movable parts. The diagnostic system and will be installed in the crossing area and applied to switch area and will diagnose the operational condition of important moving parts. The equipment will be based on dynamic response sensing. An autonomous data acquisition and transmission system will be designed and implemented, and machine learning-based evaluation software including a user interface will be developed.
Keywords Výhybky a výhybkové konstrukce, srdcovky s pohyblivým hrotem, diagnostika, prediktivní údržba
Key words in EnglishSwitches and Crossings; Crossings with Movable Parts; Sensing system; Diagnostics; Predictive maintenance
Mark
CL02000125
Default language
Czech
People responsible
Plášek Otto, doc. Ing., Ph.D. - principal person responsibleHradil Petr, doc. Ing., Ph.D. - fellow researcherHruzíková Miroslava, Ing., Ph.D. - fellow researcherKrč Rostislav, Ing., Ph.D. - fellow researcherKšica Filip, Ing., Ph.D. - fellow researcherPodroužek Jan, doc. Dr.techn. Ing. - fellow researcherSalajka Vlastislav, doc. Ing., CSc. - fellow researcher
Units
Institute of Railway Structures and Constructions- responsible department (12.4.2024 - not assigned)Institute of Automation and Computer Science- co-beneficiary (1.1.2025 - 31.12.2027)Institute of Computer Aided Engineering and Computer Science- co-beneficiary (1.1.2025 - 31.12.2027)Institute of Railway Structures and Constructions- co-beneficiary (1.1.2025 - 31.12.2026)Institute of Structural Mechanics- co-beneficiary (1.1.2025 - 31.12.2027)
Responsibility: Plášek Otto, doc. Ing., Ph.D.