Detail projektu

Sdružená palubní jednotka pro bezvzduchové mazání hlavy kolejnice

Období řešení: 01.03.2021 — 31.05.2023

Zdroje financování

Evropská unie - OP PIK - Aplikace

- plně financující (2021-06-01 - 2023-05-31)

O projektu

Novost technického řešení spočívá v absenci energeticky náročného a nespolehlivého pneumatického rozvodu stlačeného vzduchu, který je pro nástřik média využíván u konkurenčních systémů. Navržené řešení současně umožňuje přesnější dávkování a zpětnovazební kontrolu o provedeném nástřiku. Součástí novosti technického řešení je využití vody jako média pro mazání temena kolejnice. Aktuální vědecké poznatky ukazují, že aplikací vody je možné docílit významné redukce kvílivého hluku bez rizika ztráty adheze potřebné brzdění či rozjed vozidla. Projekt reaguje na stále se zvyšující tlak na redukci hluku v hustě obydlených oblastech. Projekt je orientován na městské kolejové dráhy, u kterých dochází ke vzniku nepříjemného kvílivého hluku a vlnkovitého opotřebení. Navržené technické řešení reaguje na trend ustupování od energeticky náročných zařízení na stlačený vzduch a také na poptávku po systémech menší zástavby u nízkopodlažních kolejových vozidel.

Klíčová slova
kolejová doprava, mazání kolejnice, modifikace tření, kvílivý hluku, palubní jednotka

Označení

CZ.01.1.02/0.0/0.0/20_321/0025198

Originální jazyk

čeština

Řešitelé

Galas Radovan, Ing., Ph.D. - hlavní řešitel
Omasta Milan, Ing., Ph.D. - spoluřešitel
Skurka Šimon, Ing. - spoluřešitel
Szabari Šimon, Ing. - spoluřešitel
Valena Martin, Ing. - spoluřešitel

Útvary

Ústav konstruování
- spolupříjemce (01.08.2021 - 31.05.2023)
TRIBOTEC, spol. s r.o.
- příjemce (01.03.2021 - 31.05.2023)