Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Proč na VUT
Studijní programy
Dny otevřených dveří
Aktivity pro juniory
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Studium
Předměty
Studijní programy
Harmonogram akademického roku
Závěrečné práce
Celouniverzitní doktorská škola
Legislativa a předpisy
Studijní předpisy
Poplatky za studium
Zpracování osobních údajů studentů
Zahraničí
Studium a stáže v zahraničí
Uznání zahraničního vzdělání
Podpora při studiu
Stipendia
Knihovny
(externí odkaz)
Doktorský příjem
Sociální bezpečí
Studium bez bariér
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Podpora excelence
Mezinárodní vědecká rada
Systém zajišťování kvality výzkumu
Výzkumné infrastruktury
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Spolupráce se školami
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
O univerzitě
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Bezpečná univerzita
Vyznamenání
Organizační struktura
Legislativní a úřední záležitosti
Úřední deska
Ochrana osobních údajů
Kariéra a pracovní prostředí
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Rovné příležitosti
Sociální bezpečí
HR Award
Ostatní
Kontakty
Pro média
Absolventi
(externí odkaz)
Fakulty a vysokoškolské ústavy
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
České polovodičové centrum
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Vavis
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
Udržitelnost
Co děláme
Pitná voda, kanalizace
Lidé
„Díky formuli mi výuka dává smysl,“ říká nová šéfka TU Brno Racing Anna Piarová
Udržitelná univerzita
Úvod
Co děláme
Udržitelná univerzita
Inspirujeme
Kontakty
„Díky formuli mi výuka dává smysl,“ říká nová šéfka TU Brno Racing Anna Piarová
V září fakulta po letním poklidu opět ožívá, a i studentským týmům se do žil vlévá nová krev: nabírají nováčky, plánují další sezónu a někde, jako třeba v případě formule, se vedení týmu ujímá nový leader. S dnes již minulým team leaderem TU Brno Racing Janem Kozelkem a novou šéfkou týmu Annou Piarovou jsme se bavili o plánech pro letošní rok i o uplynulé sezóně, jejíž krédo by mohlo být: „Není důležité vyhrát, ale poučit se.“
Máte za sebou závodní sezónu 2024/25 s monopostem Dragon e5. Letos jsme se od týmu nedočkali tolika skvělých umístění, jako jsme byli zvyklí, ale vy jste to, Honzo, už předem avizoval. Auto totiž prošlo zásadní proměnou, a to přechodem na pohon všech čtyř kol. Jak uplynulou sezónu hodnotíte?
Jan Kozelek byl team leaderem v sezóně 2024/25. | Autor: TU Brno Racing
Jan Kozelek:
Dopadlo to víceméně tak, jak jsem doufal. Samozřejmě vždy to může být lepší a oproti minulým letům, zvláště Dragonům e3 a e4, byly letos výsledky horší, ale počítali jsme s tím. Byla to sezóna hodně podobná Dragonovi e2, kdy jsme taky významně měnili koncept auta. Letos jsme nedojeli dvě Endurance (stěžejní disciplína na dojezd, pozn. red.) ze tří, což je nešťastné, ale my jsme byli dokonce připraveni, že nedojedeme žádnou. A jsou i věci, které se nám povedly: 3. místo za jedinou dojetou Endurance, zlepšily se nám statické disciplíny…
Hlavní pointa celé uplynulé sezóny byla navrhnout auto jinak, odzkoušet to na závodech, zjistit, kde máme v návrhu rezervy, a něco s ním odjezdit. Cíl sezóny byl tedy splněn, byť máme v žebříčku soutěže objektivně horší výsledky. Teď už je na Aničce a dalších leaderech, aby výsledek do budoucna zlepšovali.
Takže to byla spíš sezóna s cílem poučit se. Jaká klíčová poučení si tedy odnášíte?
Zatím poslední formule se jmenuje Dragon e5. | Autor: TU Brno Racing
Anna Piarová:
Na autě máme skvělý hardware, ale není odladěný. Proto teď děláme různá měření a testování, abychom zjistili, kde je chyba. Hlavní cíl sezóny je určitě zvýšit spolehlivost powertrainu, abychom dokázali jezdit spolehlivě na všechny čtyři motory. Další obrovskou změnou bylo umístění motorů do kol vozidla čili jsme měli úplně nový návrh převodovky, a i tam jsou rezervy. A kdyby byl čas, hezký bonus by bylo vytvořit řídicí algoritmy, abychom potenciál čtyřkolky využili na maximum, což by byl další krok směrem k nejlepším týmům na světě.
Jak se inspirujete u týmů, které čtyřkolku mají už řadu let a patří mezi favority soutěže?
Jan Kozelek:
Na každých závodech jsme se snažili obejít ty nejlepší týmy a podívat se, jak to mají řešené. Fajn věc na celé Formuli Student je, že většina týmů je schopná a ochotná své zkušenosti sdílet. Tedy, ne že by nám ukázali výkresy, ale jsou ochotní popsat, s čím byly problémy, co jak řešili… Bavili jsme o tom s týmy z Prahy i z Curychu. Pořád je poznat, že je to inženýrská soutěž pro studenty, jejíž pointou není být nutně nejlepší, ale naučit se toho co nejvíc a tým po inženýrské stránce rozvinout. A všichni k tomu tak přistupují.
Honzo, co pro vás jako šéfa týmu bylo v minulé sezóně nejnáročnější?
Jan Kozelek:
Asi jako pro každého lídra team management. Je to dost jiné než management technické stránky. Lidi jsou občas nevyzpytatelní, takže je potřeba se s nimi naučit pracovat. Docela dlouho mi trvalo, než jsem si zvyknul na nějaký systém, který mně osobně vyhovuje a pořád si nejsem jistý, jestli to byl ideální systém pro tým. To je asi ta největší alchymie. Záleží na konkrétním člověku, s jakou myšlenkou a jakým charakterem do role jde, podle toho to potom taky vypadá.
A nyní je vaše role jaká?
Jan Kozelek:
Už v týmu oficiálně nejsem, po čtyřech letech jsem skončil. Teď jsem měl dva týdny volno a neustále jsem spal (smích). Studuju teď ve čtvrťáku mechatroniku, opakoval jsem kvůli formuli třetí ročník, tak bude konečně klid na učení. Ale zůstanu jako mentor na telefonu a když bude potřeba, rád týmu poradím.
Tým TU Brno Racing se i letos těší na nováčky. | Autor: TU Brno Racing
V čele týmu tedy letos stojí opět žena - team leadryně, teprve druhá v historii. Co vás k formuli přilákalo?
Anna Piarová:
Úplná náhoda! Na začátku druháku jsem byla nemocná a chystala se pustit si nějakou přednášku ze záznamu, když jsem na fakultním streamu místo prázdné posluchárny uviděla kluky v košilích, jak mluví o formuli. Náhodou jsem si zapnula náborovou prezentaci týmu! Zaujala mě natolik, že jsem šla ještě na prezenční nábor, pak jsem navštívila dílny. Tam jsem se zapovídala s leaderem sekce podvozku, který mi moc hezky představil, co bych mohla dělat. Chytlo mě to natolik, že jsem se do sekce přidala a v týmu jsem teď čtvrtým rokem. A na magisterské studium jsem nastoupila na automobilní inženýrství.
Vy jste dokonce v minulé sezóně sekci podvozku vedla, letos budete v čele celého týmu. Co vás na formuli nejvíc baví?
K formuli Annu Piarovou přivedla náhoda. | Autor: TU Brno Racing
Anna Piarová:
Propojení s realitou. Chodila jsem do školy na přednášky a cvičení a strašně jsem si chtěla něco osahat, ale nebyla ta možnost. Když jsem začala s formulí, všechno ve škole začalo dávat větší smysl a víc jsem se na výuku těšila.
Na autě mě nejvíc baví dynamika vozidel, je to strašně komplexní věc, mnoho zajímavých konceptů, které se dají propojit. A taky mě baví tým jako takový: možnost sdílet s lidmi něco, na čem spolupracujeme, trávíme na tom tolik hodin a společně nás to baví, to je skvělý pocit.
Museli vás hodně přemlouvat, abyste se chopila pozice team leadera?
Anna Piarová:
Myslím, že Honza mě celkem chytře zatahoval do role už od doby, kdy si uvědomil, že bych ho mohla vystřídat. Snažil se mi ukázat dobré stránky leaderování, ukazoval mi, co a jak. Když přišel moment, kdy jsem se mohla na pozici oficiálně přihlásit, už jsem se tolik nebála a spíš se těšila. I když se musím přiznat, že jsem nečekala tolik organizace už od začátku. I tak věřím, že za tu zkušenost budu na konci roku ráda.
Jan Kozelek:
Ti nejúspěšnější team leadeři bývají ti, které bylo potřeba trošku přemlouvat, takže je to tak asi správně (smích). Většinou člověk, který to má dělat, je známý třeba od půlky roku. Často je to leader některé sekce, která dobře funguje, umí pracovat s lidmi, rozdělovat práci, řešit problémy transparentně. Všechny kvality Anička splňovala.
Nemohu se nezeptat, protože jste teprve druhá žena v čele týmu a kolektiv je to převážně mužský: Jak se vám mezi tolika kluky funguje?
"Honza se mi snažil ukázat dobré stránky leaderování," říká Anna Piarová. | Autor: TU Brno Racing
Anna Piarová:
Z pohledu týmu to není o tom, jestli jste muž nebo žena, ale o tom, jaký jste člověk a kolik energie chcete týmu věnovat. Po osobní stránce mi občas chybí pokecat si s někým o botách a oblečení, ale kolektiv je tak skvělý a všechny nás spojuje zájem o věc, že nezáleží, jestli jste muž nebo žena.
Na druhou stranu počet žen v týmu roste. Když jsem nastoupila, byly jsme dvě, loni už nás bylo pět, z toho dvě leadryně sekcí. Když přijdou ženy na strojařinu nebo do týmu, tak většinou ne proto, že chtějí něco zkusit, ale je to něco, co už si vybraly a jdou si za tím. Proto taky obvykle vydrží.
Třeba váš příklad přitáhne další studentky techniky. Mimochodem, bavila vás auta vždycky, nebo jste k tomu přičichla až díky formuli?
Anna Piarová:
Mě bavily motorky, k těm mě dovedl táta, a to mě přivedlo i na strojní fakultu. Ale formuli ani auta jsem nesledovala, to až teď.
Vás letos čeká ještě jedna výzva, a to je působení v provizoriu, protože v místě staré dílny vzniká nové Studentské centrum VUT. Co to pro tým znamená?
Anna Piarová:
Předně chci říct, že jsme moc vděční za náhradní prostory. I když jsou menší, pořád je to dostatek místa, abychom mohli fungovat. Myslím si, že tento rok zvládneme v pohodě. Na co jsem zvědavá, tak na dynamiku týmu a komunikaci – protože výjimečně nesedíme všichni v jednom prostoru, ale po místnostech. Bude to výzva z hlediska organizace, aby spolu lidi a leadeři sekcí komunikovali. Ale máme na to plán, tak uvidíme.
(ivu)
Zdroj:
FSI VUT
Publikováno
13.10.2025 07:12
Odkaz
https://www.vut.cz/udrzitelnost/co-delame/pitna-voda-kanalizace/f38102/d305535
Fakulta strojního inženýrství
studenti
Odpovědnost:
Bc. Tereza Kučerová
Nahoru