Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Proč na VUT
Studijní programy
Dny otevřených dveří
Aktivity pro juniory
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Studium
Předměty
Studijní programy
Harmonogram akademického roku
Závěrečné práce
Celouniverzitní doktorská škola
Legislativa a předpisy
Studijní předpisy
Poplatky za studium
Zpracování osobních údajů studentů
Zahraničí
Studium a stáže v zahraničí
Uznání zahraničního vzdělání
Podpora při studiu
Stipendia
Knihovny
(externí odkaz)
Doktorský příjem
Sociální bezpečí
Studium bez bariér
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Podpora excelence
Mezinárodní vědecká rada
Systém zajišťování kvality výzkumu
Výzkumné infrastruktury
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Spolupráce se školami
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Bezpečná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Kalendář akcí
Absolventi
(externí odkaz)
Organizační struktura
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Úřední deska
Sociální bezpečí
Podpora a rozvoj zaměstnanců a studujících / HR Award
Pro média
Kontakty
Ochrana osobních údajů
Vyznamenání
Fakulty
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Vysokoškolské ústavy
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
České polovodičové centrum
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Vavis
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
Udržitelnost
Co děláme
Nápady a objevy
Vědci z FIT chtějí zabránit oslňování pilotů laserem. Vyvíjejí bezpečnostní systém, který najde útočníka
Udržitelná univerzita
Úvod
Co děláme
Udržitelná univerzita
Inspirujeme
Kontakty
Vědci z FIT chtějí zabránit oslňování pilotů laserem. Vyvíjejí bezpečnostní systém, který najde útočníka
Pilot letadla se připravuje k přistání na ranvej, když vtom celou kabinu ozáří oslňující zelený paprsek. Právě jej ze země zasáhl útočník vybavený laserem. Nebezpečných incidentů, které mohou způsobit tragickou leteckou nehodu, registruje policie několik ročně. Letiště Václava Havla proto spolu s Policií ČR oslovilo vědce z FIT VUT, ČVUT a Univerzity obrany. Cílem je navrhnout systém letecké ochrany před nízkoenergetickými lasery.
Útočníci se většinou snaží zasáhnout letadla v nejzranitelnějších momentech – při vzlétnutí či přistávání. Letadlo v tu chvíli sice částečně řídí automat, ale pro správné nasměrování na ranvej je nezbytný manuální zásah pilota. „Většinou k tomu dochází v nočních hodinách, kdy paprsek dokáže ozářit celou kabinu a pilota na okamžik oslepit. Nízkoenergetické lasery, které útočníci užívají, mají dosvit až 10 kilometrů. Lokalizovat tak jejich polohu a najít je včas je pro policii prakticky nemožné,“ vysvětluje vedoucí projektu Martin Drahanský z Ústavu inteligentních systémů FIT VUT.
Většinou se útočníci zaměřují na letiště s vyšším provozem, kde rostou jejich šance k zasažení letadla. „Je pro ně snazší trefit velké dopravní letadlo, protože to nemůže zastavit ani změnit směr. Pokud se zaměří třeba na helikoptéru, situace se jim může vymstít. Na vojenském letišti se někdo rozhodl oslnit vojenskou helikoptéru. Ta ale přeletěla ke zdroji, snesla se níže a vojáci se slanili přímo k útočníkovi. Ve standardním letovém provozu však útočníka chytit prakticky nelze, od hranic letiště může být vzdálen i několik kilometrů,“ popisuje Drahanský.
Řešení má nabídnout 4letý projekt, který letos pod záštitou TAČR odstartoval na FIT VUT ve spolupráci s dalšími výše zmíněnými institucemi. Jeho cílem je navrhnout kamerový systém využívající chytré algoritmy, které dokážou detekovat a lokalizovat laserové zdroje ohrožující leteckou dopravu.
„Na letišti budou umístěny kamerové systémy vybavené optometrickým systémem se zesilovačem záření. Jsou nutné k tomu, abychom dokázali laserový paprsek identifikovat i v dobrých povětrnostních podmínkách, kdy jeho viditelnost nezdůrazňují drobné částečky rozptýlené ve vzduchu – kouř, mlha či mraky. Využitím počítačového vidění a zvolením správného algoritmu budeme schopni identifikovat trajektorii paprsku a promítnout do mapy souřadnice, kde se člověk s laserem nachází. Tuto informaci pak okamžitě obdrží hlídka,“ vysvětluje princip bezpečnostního systému Drahanský.
Samotné navržení funkčního řešení ale podle něj snadné nebude: „Musíme vybrat vhodný algoritmus, který paprsek odhalí i v prostředí letiště plného světelného smogu. Jako nejvhodnější zatím vychází hranový detektor založený na rotaci obrazu. Bohužel jde o výpočetně náročnou operaci a my data potřebujeme hlídce předat do několika vteřin, a ne následující den. Budeme proto muset optimalizovat výpočetní výkon a hardwarové řešení tak, aby systém byl rychlý, funkční a relativně skladný,“ upozorňuje.
Další výzvou pak bude včasná identifikace útočníka. „Systém jej sice přesně lokalizuje, pokud ale bude vzdálen několik kilometrů, pravděpodobně z místa ujede dříve, než dorazí policie. A pokud by jej hlídka přece jen zastihla, nebude snadné mu trestnou činnost dokázat,“ dodává Drahanský.
Vědci proto do budoucna zvažují využití takzvaných patrolovacích dronů, které by nenarušily bezpečnost bezletové zóny v blízkosti letiště. „V okamžiku, kdy bychom zjistili souřadnice útočníka, mohl by dron vyrazit na místo a podívat se, zda tam někdo je. Termokamera odhalí člověka i ve tmě a může jej sledovat až k autu, kde rozpozná registrační značku vozidla. Informaci pak okamžitě pošle policejní hlídce, která už jej v provozu dokáže najít,“ naznačuje Drahanský.
Přibližně za rok chtějí výzkumníci systém otestovat ve vojenských prostorech Univerzity obrany a VUT – ke zkušební spolupráci osloví i brněnské letiště. Po otestování bude systém umístěn na letišti Václava Havla. V České republice ani zahraničí zatím nic obdobného neexistuje.
(mar)
Publikováno
06.09.2022 13:00
Odkaz
https://www.vut.cz/udrzitelnost/co-delame/f38103/d229136
věda a výzkum
Fakulta informačních technologií
Odpovědnost:
Bc. Tereza Kučerová
Nahoru