Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Proč na VUT
Studijní programy
Dny otevřených dveří
Aktivity pro juniory
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Studium
Předměty
Studijní programy
Harmonogram akademického roku
Závěrečné práce
Celouniverzitní doktorská škola
Legislativa a předpisy
Studijní předpisy
Poplatky za studium
Zpracování osobních údajů studentů
Zahraničí
Studium a stáže v zahraničí
Uznání zahraničního vzdělání
Podpora při studiu
Stipendia
Knihovny
(externí odkaz)
Doktorský příjem
Sociální bezpečí
Studium bez bariér
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Podpora excelence
Mezinárodní vědecká rada
Systém zajišťování kvality výzkumu
Výzkumné infrastruktury
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Spolupráce se školami
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
O univerzitě
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Bezpečná univerzita
Vyznamenání
Organizační struktura
Legislativní a úřední záležitosti
Úřední deska
Ochrana osobních údajů
Kariéra a pracovní prostředí
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Rovné příležitosti
Sociální bezpečí
HR Award
Ostatní
Kontakty
Pro média
Absolventi
(externí odkaz)
Fakulty a vysokoškolské ústavy
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
České polovodičové centrum
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Vavis
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
Udržitelnost
Co děláme
Důstojná práce a ekonomický růst
Téma
Studenti v matematice nejsou zvyklí klást otázky. Badatelsky orientovaná výuka to chce změnit
Udržitelná univerzita
Úvod
Co děláme
Udržitelná univerzita
Inspirujeme
Kontakty
Studenti v matematice nejsou zvyklí klást otázky. Badatelsky orientovaná výuka to chce změnit
Přiblížit studentům ne příliš populární matematiku a nechat je objevit matematické principy vlastní cestou. To jsou obecné cíle mezinárodního projektu PLATINUM, do kterého je kromě Vysokého učení technického v Brně zapojeno sedm dalších univerzit z Velké Británie, Norska či třeba Ukrajiny. Odborníci budou během tří let zkoumat a do výuky zapojovat takzvaný badatelsky orientovaný přístup. Výstupem by pak kromě odborných publikací a doporučení, jak matematiku vyučovat badatelským způsobem, měly být i konkrétní matematické úlohy, případové studie a mezinárodní komunita podporovatelů. Podle Josefa Rebendy, který působí na CEITEC VUT ve skupině Kybernetika pro materiálové vědy a na Ústavu matematiky FEKT VUT a který je do projektu zapojený za Českou republiku, má přístup stávající způsoby výuky pouze doplnit. Chce studenty především naučit klást a formulovat matematické otázky.
Projekt PLATINUM (Partnership for Learning and Teaching in University Mathematics) financovaný z programu Erasmus+ si klade za cíl přiblížit matematiku studentům vysokých škol. Po základních a středních školách tak odborníci upřeli pozornost i na vysokoškoláky, kteří mnohdy v matematice tápou stejně jako jejich mladší kolegové a učí se vzorečky a příklady zpaměti. „Řada studentů je zvyklá jen opisovat to, co vidí na tabuli. Když ale umí něco zpaměti, často to neumí aplikovat v praxi. Stačí ve vzorečku vyměnit písmena a většina lidí už neví, jak postupovat dál. Chtěli bychom, aby si studenti začali klást otázky. Jsou možná zvyklí se ptát v sociálních vědách, ale ne v matematice,“ popsal Josef Rebenda jedno z hlavních východisek badatelsky orientovaného přístupu, který chce PLATINUM vnést i do vysokoškolské výuky.
Tříletý projekt je rozdělen do několika fází a výstupem má být řada materiálů jak pro rozvoj studentů, tak vyučujících. „V prvním roce proběhla tři velká setkání všech účastníků, kde jsme diskutovali a definovali základní pojmy. Řešili jsme, co si kdo představujeme pod badatelsky orientovanou výukou matematiky. Nebylo to jednoduché, ale z mého pohledu už jsme urazili velký kus cesty. Výstupem těchto diskuzí a seminářů by pak měla být kniha o výuce badatelsky orientované matematiky, která bude obsahovat jak teorii, tak poznatky z workshopů,“ objasnil Rebenda.
Každá ze zapojených univerzit by také měla v budoucnu vybudovat vlastní komunitu a připravit případovou studii přibližující konkrétní aplikaci principů badatelství ve výuce matematiky. „Komunity by ale měly fungovat i po ukončení projektu a sdružovat zájemce o tento způsob výuky,“ dodal Rebenda. Součástí projektu je i školení a rozvoj vysokoškolských učitelů, kteří by badatelství rádi zapojili do své výuky, a badatelsky orientovaná cvičení spolu s metodologickým doporučením. „Některé týmy budou připravovat navíc i úkoly zaměřené na matematické modelování, které jsou ještě více provázány s praxí a reálným životem. Studenti se pomocí nich budou učit modelovat problém, otestovat svůj model a navrhnout řešení,“ podotkl Rebenda.
Podle něj není badatelsky orientované vzdělávání (anglicky inquiry based education) novinka. „Problém ale je, že ho zatím na úrovni vysokých škol nikdo neuchopil systematicky. Momentálně si tak pod tímto pojmem často vyučující v Americe představuje něco zcela jiného než vyučující v Česku. My chceme dosáhnout shody a přijít s definicí základních pojmů i jejich následným převodem do praktické výuky,“ shrnul Josef Rebenda.
Revoluce ale výuku matematiky v Česku zatím nečeká. „Člověk začíná s tím, co má k dispozici. My máme jasně dané studijní plány, které musíme dodržovat. Zatímco v Holandsku už zkouší sestavovat celé kurzy podle badatelského přístupu, my musíme vymýšlet věci, které jsou realizovatelné. To znamená, že v našich podmínkách je myslitelné nabídnout studentům konkrétní úlohu a například jeden seminář se jí zabývat, dát jim prostor se ptát a na řešení přijít. Ambici zcela předělat stávající způsob výuky ale určitě nemáme. Takový ten dril, který všichni známe, je také třeba. Je tedy potřeba oba dva přístupy, konceptuální a procedurální, dobře vyvážit,“ upozornil Josef Rebenda s tím, že badatelsky orientovaný způsob výuky klade nároky především na vyučující. „Vyžaduje to osobní přínos každého učitele. Měl by se zamyslet, jak učí, koho, co a proč. To, co nabízíme, není jednoduchý produkt, který člověk vezme a použije. Musí sám zkoušet, upravovat a vyvíjet,“ uzavřel Rebenda.
(zep)
Publikováno
26.09.2019 09:47
Odkaz
https://www.vut.cz/udrzitelnost/co-delame/dustojna-prace-a-ekonomicky-rust/f38144/d189591
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
CEITEC VUT
zaměstnanci
studenti
Odpovědnost:
Bc. Tereza Kučerová
Nahoru