Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Proč na VUT
Studijní programy
Dny otevřených dveří
Aktivity pro juniory
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Studium
Předměty
Studijní programy
Harmonogram akademického roku
Závěrečné práce
Celouniverzitní doktorská škola
Legislativa a předpisy
Studijní předpisy
Poplatky za studium
Zpracování osobních údajů studentů
Zahraničí
Studium a stáže v zahraničí
Uznání zahraničního vzdělání
Podpora při studiu
Stipendia
Knihovny
(externí odkaz)
Doktorský příjem
Sociální bezpečí
Studium bez bariér
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Podpora excelence
Mezinárodní vědecká rada
Systém zajišťování kvality výzkumu
Výzkumné infrastruktury
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Spolupráce se školami
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
O univerzitě
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Bezpečná univerzita
Vyznamenání
Organizační struktura
Legislativní a úřední záležitosti
Úřední deska
Ochrana osobních údajů
Kariéra a pracovní prostředí
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Rovné příležitosti
Sociální bezpečí
HR Award
Ostatní
Kontakty
Pro média
Absolventi
(externí odkaz)
Fakulty a vysokoškolské ústavy
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
České polovodičové centrum
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Vavis
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
Udržitelnost
Co děláme
Důstojná práce a ekonomický růst
Téma
Absolvent FSI VUT řídí marketing Olomouckých tvarůžků. Češi jich ročně snědí 2 tisíce tun
Udržitelná univerzita
Úvod
Co děláme
Udržitelná univerzita
Inspirujeme
Kontakty
Absolvent FSI VUT řídí marketing Olomouckých tvarůžků. Češi jich ročně snědí 2 tisíce tun
„S oblibou tvarůžků je to jako s tvarůžky samotnými – někteří konzumenti k nim už dozráli, zatímco jiní ještě ne,“ glosuje vedoucí obchodu a marketingu Olomouckých tvarůžků Leoš Kalandra. Na vedoucích pozicích potravinářských a IT firem strávil 20 let. Nyní je absolvent FSI VUT ve vedení společnosti A.W., jejíž sýrové produkty s nezapomenutelnou vůní zná každý. V nadcházejících 4 letech chystá firma velké kroky – otevření nové výrobní továrny využívající principy robotizace i oslovení nejmladší generace zákazníků.
Olomoucké tvarůžky jsou jediný původní český sýr a
první zmínka
o nich se objevuje již v
15. století v regionu Hané
. Tradice moderní výroby Olomouckých tvarůžků sahá do roku
1876
, kdy Josef Wessels zahájil v Lošticích manufakturní výrobu. Živnost v roce 1897 převzal syn Alois (odtud název současné společnosti A. W.), který ji následně předal svému zeti – ten roku 1930 přestavěl a rozšířil tvarůžkárnu v duchu moderní průmyslové architektury. V roce
2010 udělila Evropská komise
Olomouckým tvarůžkům
chráněné označení původu
.
Syrečky, nebo tvarůžky?
Název „tvarůžky“ se poprvé objevuje v soupisu pozůstalosti v Olomouci roku 1583. Olomoucké trhy, anebo olomoučtí obchodníci doplnili název na „olomoucké tvarůžky“, i když velká většina se vyráběla v okolních obcích jako „selské tvarůžky“. Zejména v Čechách se pak vžil název „syreček“ nebo „tvargle“ z německého Olmützer Quargel. Slovo tvarůžky souvisí s hlavní vstupní surovinou – vyrábějí se z odtučněného tvarohu.
Co způsobuje specifický odér olomouckých tvarůžků?
Olomoucké tvarůžky se vyrábí z netučného tvarohu, jedlé soli, přidány jsou i regulátory kyselosti a mlékárenské kultury. Mlékárenské kultury způsobují zrání, při kterém se tvoří nezaměnitelná jemně pikantní chuť a charakteristická vůně. Výrobní proces má 5 základních kroků – formování, sušení, koupání-sprchování, zrání a štosování-rolování. Všechny musí být precizně provedeny a načasovány, aby mohl finální výrobek nést označení Olomoucký tvarůžek.
Olomoucké tvarůžky zná každý – jak si ale produkt aktuálně vede na českém trhu?
Poptávka po tradičních Olomouckých tvarůžkách je dlouhodobě značná a naše výrobní kapacity jsou naplněny. Roční produkce společnosti A.W. se pohybuje na úrovni 2 200 tun. Převážná část končí u kupujících na tuzemském trhu, exportujeme na Slovensko, do Polska a Maďarska. Obrat společnosti A.W. dosáhl v minulém roce na 419 milionů korun.
Olomoucké tvarůžky se prodávají ve čtyřech hlavních distribučních kanálech – obchodní řetězce, velkoobchody, zpracovatelé (Olomoucké tvarůžky využívají pro přípravu pomazánek, pečiva, masných výrobků, delikates apod.) a firemní prodejny společnosti A.W.
Nová výrobní hala by měla obsahovat i prvky automatizace a robotizace | Autor: Archiv společnosti Olomoucké tvarůžky
Poptávka převyšující nabídku asi není dlouhodobě pozitivní stav.
Plánujeme strategickou investici – výstavbu nové výrobní továrny, která by nám měla pomoct s navýšením kapacity až o 70 %. V současnosti probíhají projekční práce na vybudování inženýrských sítí, finalizujeme technologickou a architektonickou studii a připravujeme se na zadání projektové dokumentace pro stavební povolení k nové investici. Ukončení výstavby a spuštění nového provozu předpokládáme v roce 2028.
Plánujete nějaké inovace, které by zásadně ovlivnily produkční řetězec?
Ve stávajících prostorách logicky modernizujeme jen dílčí části procesu a provádíme výměnu některých zařízení. Nový výrobní závod nám však poskytne zcela jiné možnosti. Měl by být výrazně modernější s prvky automatizace a robotizace výrobního procesu.
Plánujete začlenit i udržitelné technologie nebo ekologičtější obalovou politiku?
Udržitelné technologie i ekologie jsou v naší společnosti aktuální témata. A to v souvislosti s obalovými materiály a obnovitelnými zdroji energie. Pro balení nyní používáme recyklovatelné materiály a do budoucna přemýšlíme o změně obalových materiálů, abychom šli ekologii a udržitelnosti ještě víc naproti.
Zvažujeme i biodegradabilní plastové materiály, vždy však s ohledem na perfektní kvalitu výrobku – Olomoucké tvarůžky jsou i po zabalení živým organismem a nadále zrají, obal musí zrání správně podporovat. Skutečně zásadní změny a kvalitativní posun ve způsobu balení nám umožní až nová výrobní hala, kde celý proces můžeme uchopit nově a komplexně.
Co považujete za UPS (unique selling proposition) Olomouckých tvarůžků?
Olomoucké tvarůžky jsou tradiční a chuťově unikátní produkt s výbornými nutričními hodnotami. Na trhu je možné se setkat i s jinými výrobky označovanými jako tvarůžky – pochází z Německa nebo Rakouska, ale jsou vyráběny jinou technologií a výsledkem je tak odlišný chuťový profil i konzistence. Chuť Olomouckých tvarůžků je mnohem intenzivnější.
Kromě chuti a vůně jsou v souvislosti s tvarůžky často zmiňované i zdravotní benefity. Obsahují málo tuku a spoustu bílkovin, proto jsou oblíbené u sportovců a kulturistů. Je to silný prodejní argument, který bychom rádi posílili v komunikaci na mladší generace.
Kdo teď tvoří vaši největší zákaznickou základnu?
Milovníky Olomouckých tvarůžků jsou zejména lidé nad 35 let, pro které je zásadní chuť a tradice. Pamatují si je z dětství a postupně se k jejich konzumaci propracovali – přeneseně řečeno – „dozráli“. Nezanedbatelnou skupinou jsou mladí lidé, kteří značku Olomoucké tvarůžky znají, ale ještě nemají k našim výrobkům vztah. Řada z nich řeší zdravý životní styl, takže výživové benefity tvarůžků mohou být jedním z témat komunikace.
Nová výrobní hala by měla obsahovat i prvky automatizace a robotizace | Autor: Archiv společnosti Olomoucké tvarůžky
Olomoucké tvarůžky jsou velmi tradiční značka, což je teď patrné i z vašich webových stránek. Plánujete rebranding?
Mnoho tradičních značek provedlo v uplynulých měsících modernizaci svého loga, obalů nebo kompletní rebranding. Mohu jmenovat značky Kofola, Litovel, Magnesia a další. I my podobnou změnu, podloženou daty z trhu a výzkumy u zákazníků, zvažujeme. Vytvoření nového vizuálního stylu a komunikační strategie pro značku Olomouckých tvarůžků však musí být provedeno maximálně citlivě s ohledem na tradici, radikální změny mohou být spíš na škodu.
Asi každý zná klasické tvarůžky, vy ale máte v portfoliu mnohem víc produktů.
V klasických obchodních řetězcích není obvykle dostatek prodejního prostoru a fanoušci Olomouckých tvarůžků tam najdou neúplný sortiment. Většinou jen se 100gramovým balením Olomouckých tvarůžků, nabídka některých řetězců je širší a přidávají i speciality nebo kousky s příchutěmi.
V nabídce ale máme více než 40 výrobků, které se liší tvarem, příchutí, hmotností a v neposlední řadě i velikostí balení. Mezi nejoblíbenější patří tradiční Olomoucké tvarůžky bez příchuti a kmínové. Výhodou našich podnikových prodejen je dostupnost všech druhů na jednom místě obvykle v kombinaci s různou zralostí přesně podle preferencí kupujících. Nejzralejší Olomoucké tvarůžky mají barvu zlatožlutou a jsou zcela prozrálé, zatímco světlejší jsou méně zralé s tvarohovým jádrem.
A pak máte také tvarůžky s dírkou uprostřed. Má to nějaký důvod?
O tvarůžcích ve tvaru věnečku máme natočený hezký film, který pouštíme v našem muzeu. Na začátku 20. století, kdy se ještě vše vyrábělo ručně, prý seděla u stolu tvarůžkáře neposlušná dcerka. A protože se nudila, tak do koleček píchala prstem a udělala v nich dírky. Zapomnělo se to opravit a oni zjistili, že takový tvar tvarůžku mnohem rychleji a rovnoměrněji prozrává, protože má větší povrch a menší gramáž. Což je fakt, ale jestli je to s tou dcerkou pravda, to vám neřeknu. (směje se)
Jaké tvarůžky si nejčastěji servírujete vy?
Já mám nejraději klasický tvarůžek na chlebu s máslem, zasypaný trochou červené papriky a s kolečkem cibule. Z ochucených druhů jsou mým favoritem kousky s chilli. Servírujeme si je s manželkou přibližně každé 2 týdny a myslím, že nás to jen tak nepřejde.
(mar)
Zobrazit galerii
Publikováno
05.09.2024 09:56
Odkaz
https://www.vut.cz/udrzitelnost/co-delame/dustojna-prace-a-ekonomicky-rust/f38144/d263753
Fakulta strojního inženýrství
absolventi
Odpovědnost:
Bc. Tereza Kučerová
Nahoru