Detail předmětu

Základy hudební kompozice 2 - zimní

FaVU-ZHK2-ZAk. rok: 2009/2010

Tento předmět je zaměřen na elektroakustickou část soudobé hudební kompozice. Akcentovány jsou dvě roviny - teoretická a praktická. V teoretické rovině jsou probírány různé metody kompozice elektroakustické hudby za použití technologií od počátku 20. století po dnešek. Probírané metody jsou přímo konfrontovány s kompozicemi světově uznávaných skladatelů, které využívají principy probírané látky.
Praktická část je pak zaměřena na seznámení studentů s vlastní tvorbou elektroakustické hudby. Zde budou dosažené vědomosti prakticky procvičovány tím, že budou studenti tvořit vlastní elektroakustické skladby. Pro účast v předmětu jsou podmínkou základní uživatelské znalosti práce s počítačem. Doporučuje se kombinovat s předměty Základy teorie kompozice I. a II.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Garant předmětu

Výsledky učení předmětu

Kurz v rámci meziuniverzitního projektu ESF "Umění a multimedia" zajišťuje HF JAMU.

Prerekvizity

Zájem o vhled do oblasti elektronické a počítačové hudby a její tvorby. Doporučuje se kombinovat s předměty Základy teorie kompozice I. a II.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednáška je hromadná, cvičení individuální výuka.

Způsob a kritéria hodnocení

V zimním semestru zápočet, v letním semestru klasifikovaný zápočet.

Osnovy výuky

1. - 3. Základní proudy elektronické hudby počátkem 20. století - Theremin (Těrmen Vox), Thaddeus Cahill (Teleharmonium), Ondes Martenot (Martenotovy vlny).
4. - 6. 40. a 50. léta - vynález magnetofonového pásu, konkrétní hudba, Max Matthews a jeho Music 1, RCA Mark II Sound Synthetiser. Aplikace v dílech Pierra Schaffera, Pierra Henryho, Carlheinze Stockhausena, Pierra Bouleze, Edgara Varese a Iannise Xenakise.
7. - 10. 60. a 70. léta - Analogová syntéza, frekvenční modulace, syntezátor Buchla v díle Mortona Subbotnicka, Robert Moog a jeho syntezátory, přesahy do jiných žánrů.
11. - 12. 70. a 80. léta - Úsvit digitálních syntezátorů. Přesun role syntezátorů na pole komerční hudby. Aditivní a granulární syntéza ve vážné hudbě.

Vzhledem k individuální výuce ve cvičení, jehož povaha je ryze tvůrčí a časově nedefinovatelná, se osnova cvičení neuvádí.

Učební cíle

Cílem je v zimním semestru v teoretické části předmětu seznámit posluchače se základními proudy elektronické hudby od počátku století až do současnosti. Metodika výuky předpokládá seznámení s teorií probíraného období a poté s praktickými ukázkami vzniklých děl, či demonstrací zvukových kvalit tohoto období.
V letním semestru je cílem v teoretické části předmětu seznámit posluchače s moderním trendem počítačové tvorby elektroakustické hudby a prakticky demonstrovat tvorbu elektroakustických hudebních děl. Během druhého kurzu je posluchač povinen vytvořit vlastní dílo, které je podmínkou k udělení zkoušky. V praktické části budou posluchači vytvářet vlastní individuálně jednoduché elektronické studie.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kurz v rámci meziuniverzitního projektu ESF "Umění a multimedia" zajišťuje HF JAMU.

Základní literatura

MIDDLETON, CH.: The complete guide to Digital Audio.
HARRISON, CH., WOOD, P.: Art in Therory 1900-2000.
LI, Z.-L., DREW, M. S.: Fundamentals of Multimedia.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program bakalářský

    obor APD , 1. ročník, zimní semestr, doporučený
    obor APD , 2. ročník, zimní semestr, doporučený
    obor APD , 3. ročník, zimní semestr, doporučený
    obor APD , 4. ročník, zimní semestr, doporučený

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

169 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Seminář

169 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor