Detail předmětu

Strategické přístupy k rozvoji podniku

FP-KsprpPAk. rok: 2025/2026

Předmět je zaměřen na strategický přístup k rozvoji podniku od fáze nápadu až po existující podnik. Strategický přístup k rozvoji je založen na využití nástrojů výzkumu trhu, analýz a formulaci přístupu k rozvoji využívajícího principy strategického řízení. V oblasti rozvoje záměru je důraz kladen na validaci myšlenky rozvoje. V oblasti rozvoje podniku je důraz kladen na formulaci prvků business strategie. Výzkum a analýza vychází z hodnocení okolí a interních faktorů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Pro absolvování předmětu je rozhodující počet bodů získaných za zpracování dílčích úkolů v průběhu semestru a ústní týmové zkoušky zaměřené na zpracování a obhajobu projektu strategického rozvoje. Bodování jednotlivých částí je následující:
• Hodnocení zpracování dílčích úkolů – až 50 bodů.
• Zkouška – týmové zpracování a obhajoba projektu strategického rozvoje – až 100 bodů

Hodnocení zahrnuje bodové srážky za absence ve výuce. Účast na cvičeních a přednáškách je povinná a kontrolovaná. Každá neúčast na předepsané formě výuky je hodnoceny srážkou 2 bodů z finálního hodnocení. Maximální počet absencí je 4.

Výsledná klasifikace se odvíjí od celkového počtu získaných bodů a je v souladu s ECTS. Opravné termíny zkoušek se řídí studijním a zkušebním řádem.

Podmínky pro studenty s ISP

Zkouška formou zpracování a obhajoby projektu strategického rozvoje dle individuální zadání – max 100 bodů.

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty s přístupy ke strategickému rozvoji podniku od rozvoje nápadu až po rozvoj existujícího podniku. Studenti se seznámí s nástroji využívanými pro rozvoj podniku jak ve fázi nápadu, tak již pro existující podnik. Studenti se naučí kriticky analyzovat obecné a oborové okolí s důrazem na konkurenci a zákazníka. Studenti se naučí zvolit a implementovat metody pro analýzu interního prostředí s důrazem na tvorbu hodnoty pro zákazníka a dlouhodobé fungování podniku. Studenti budou umět realizovat potřebný výzkum pro získání dat pro sestavení analýz. Studenti budou umět formulovat přístup k implementaci navrženého záměru rozvoje. Studenti se seznámí s rozdílným pojetím rozvoje nápadu, rozvoje start up firmy, rozvojem začínající firmy a rozvojem existujícího podniku.

Základní literatura

HITT, M. A., IRELAND, R. D., HOSKISSON, R. E. Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts. 12th ed. Cengage Learning, 2016. 480 p. ISBN 978-1305502208. (EN)
OSTERWALDER, Alexander a PIGNEUR, Yves, 2012. Tvorba business modelů: příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev. V Brně: BizBooks. ISBN 978-80-265-0025-4. (CS)
RIES, Eric, 2015. Lean startup: jak budovat úspěšný byznys na základě neustálé inovace. Brno: BizBooks. ISBN 978-80-265-0389-7. (CS)

Doporučená literatura

GRANT, Robert M., 2024. Contemporary strategy analysis. 12th ed. Wiley. ISBN 978-1-394-25156-8. (EN)
GRANT, Robert M., 2024. Contemporary strategy analysis. 12th ed. Wiley. ISBN 978-1-394-25156-8. (EN)
KOTLER, Philip and ARMSTRONG, Gary, 2018. Principles of marketing. 17. edition. Pearson. ISBN 978-1-292-22017-8. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK-EAM bakalářský

    specializace BAK-EAM-EP , 3 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Strategický přístup k rozvoji nápadu a podniku – rámec BEA1. Rozvoj nápadu – využití nástroje Lean Canvas. Vymezení rozvoje podniku – fáze rozvoje podniku. Týmové přístupy k rozvoji nápadů a vymezení směru rozvoje podniku.
  2. Specifika start up firem, běžných začínajících firem a zavedených podniků. Faktory úspěšnosti a neúspěšnosti strategického rozvoje těchto podniků.
  3. Výzkumně analytický přístup k hodnocení okolí podniku. Metody pro hodnocení oborového a obecného okolí vycházejícího z rámce SLEPT a Porterova modelu. Validace nápadu jako výzkumně analytický přístup.
  4. Nástroje výzkumu a analýzy zaměřených na zákazníka a jeho potřeby. Vymezení zákaznických segmentů a využití definice persony. Specifika B2C a B2B trhu.
  5. Výzkumně analytický přístup k hodnocení interních faktorů podniku. Metody k formulaci závěru analýz.
  6. Rámec business strategie pro rozvoj podniku. Konkurenční výhoda a konkurenční strategie. Formulace strategických cílů rozvoje.
  7. Hodnota pro zákazníka. Hodnotová nabídka v business modelu Canvas.
  8. Business model CANVAS a jeho využití ve strategickém rozvoji.
  9. Přístupy k formulaci a prezentaci strategie rozvoje. PItch prezentace. Prezentace pro investory, vlastníky a zaměstnance. Hodnocení zájmových skupin.
  10. Přístupy ke strategickému rozhodování. Týmové techniky spolupráce a vyjednávání ve strategickém řízení rozvoje podniku.
  11. Nástroje plánování a implementace – Gantt, plánování zdrojů, milníky a dedline, hodnocení priorit. Kontrola implementace strategie
  12. Trendy ve vývoji prostředí a jejich využití při strategickém rozvoji. Faktory udržitelnosti a společenské odpovědnosti.
  13. Faktory mezinárodního prostředí a jejich vliv na strategický rozvoj. Možnosti mezinárodní spolupráce při strategickém rozvoji.

Odborné znalosti

Student zná přístupy a nástroje pro vymezení strategického přístupu k rozvoji podniku s důrazem na business strategii.

Odborné způsobilosti

Student umí implementovat metody vhodné k hodnocení prostředí podniku a pro hodnocení situace podniku s důrazem na vymezení východisek pro jeho rozvoj.

Odborné dovednosti

Student umí implementovat kritický přístup k analýze, jasně formuluje závěry a východiska, a umí volit přístupy k formulaci a implementaci záměru rozvoje.

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Vymezení možnosti rozvoje – týmový přístup
  2. Validace nápadů a možnosti rozvoje
  3. Vymezení problému pro výzkumně analytický přístup při rozvoji
  4. Hodnocení priorit, formulace závěrů a východisek rozvoje
  5. Techniky plánování rozvoje
  6. Prezentace a záměru strategického rozvoje

Individuální příprava na ukončení

61 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Samostudium

40 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor