Detail předmětu

Týmová práce v podnikové praxi

FP-tppPAk. rok: 2025/2026

Hlavním obsahem předmětu je osvojení si poznatků relevantních týmové práci v podnikovém prostředí a jejich následná aplikace prostřednictvím tréninkových aktivit. Důraz je kladen na relevantní poznatky z oblasti teorie osobnosti, interpersonální komunikace a principů řešení konfliktních či krizových situací v podnikovém prostředí. V průběhu přednášek si studenti a studentky osvojí teoretické znalosti, které následně systematicky aplikují na praktických úkolech v rámci manažerské simulační hry. 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Vstupní znalosti na úrovni zvládnutého středoškolského studia. 


Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné splnit následující podmínky:
A. Zápočet:
1) Seminární práce zaměřená na zhodnocení týmové práce v rámci ESIM manažerské hry (30%)
a. formování týmu (rozdělení rolí, úkolů)
b. zpětná vazba jednotlivých členů týmu k jejich roli/ím, komentář k případným změnám v rolích
c. popis týmové komunikace (co se osvědčilo, co ne a proč)
d. popis stylu vedení, který se osvědčil + popis procesu rozhodování (použité metody…)
e. příklad konfliktní situace a přístup k řešení
f. příklad + popis průběhu stresové situace + popis procesu vedoucí k jejímu zvládnutí (metody, které napomohly zvládnutí této situace)
2) Týmová prezentace shrnující zprávu z týmové práce (20%)
3) Efektivita plnění úkolů v průběhu semestru (např. výhra v simulační hře ESIM) (10%)
Pro získání zápočtu je třeba spolupracovat v týmu na simulaci, psát s týmem závěrečnou zprávu i prezentovat v rámci týmové prezentace.
B. Zkouška: písemný test v e-learningu (40%)
! Podmínky v sekci A. i B. je nutné splnit minimálně na 60%.
Pro konečné hodnocení celého předmětu je nutno splnit všechny podmínky z oblasti A. i B.

Podmínky pro ISP: Pro získání zápočtu vypracovat seminární práce dle zadání z oblasti manažerské komunikace. Zadání práce nutno konzultovat na začátku semestru s garantkou předmětu. Vykonat zkoušku v e-learningu. Termín zkoušky lze dohodnout s garantkou předmětu dle individuálních možností studenta/ky.

Učební cíle

Hlavním cílem předmětu je osvojení si poznatků relevantních účinné týmové práci v podnikovém prostředí.

Základní literatura

Armstrong M. Naučte se správně vést lidi. Lingea, 2020. ISBN 978-80-7508-621-1. (CS)

Doporučená literatura

Fieldhouse, A. Getting Teamwork Right: The key to happy, successful and resilient Teams. ‎ Rethink Press, 2020. ISBN: ‎ 978-1781334560. (EN)
Northouse, P.G. Leadership. Theory and Practice. 10th Edition. SAGE Publications, 2024. ISBN 978-1506362311. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK-EAM bakalářský

    specializace BAK-EAM-EP , 2 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do předmětu: význam interpersonální komunikace pro práci manažera. Koncepce předmětu, jeho základní témata a jejich návaznosti. Přehled studijní literatury základní a doporučené. Stanovení požadavků k absolvování předmětu.
2. Vymezení procesu interpersonální komunikace a význam komunikační kompetence pro manažerskou praxi. Modely procesu komunikačního procesu a jejich efektivní aplikace v manažerské praxi.
3. Sebepoznání a poznávání osobnosti druhých jedinců jako účinný nástroj efektivní komunikace manažera.
4. Zákonitosti sociální percepce a jejich důsledky pro poznávání sebe sama a druhých. Aplikace zákonitostí sociální percepce v manažerské praxi.
5. Zásady účinné verbální komunikace v manažerské praxi. Efektivní překonávání bariér ve verbální komunikaci. Aktivní naslouchání jako nedílná součást účinné komunikace. Účinná neverbální komunikace. Formy neverbální komunikace a jejich efektivní aplikace v manažerské praxi.
6. Aktivní naslouchání jako nedílná součást účinné komunikace.
7. Účinná neverbální komunikace. Formy neverbální komunikace a jejich efektivní aplikace v manažerské praxi.
8. Specifika a zásady správného vedení rozhovoru. Zásady úspěšné prezentace a její nácvik. Zásady efektivního vedení porad.
9. Stres a principy jeho zvládání v manažerské praxi.
10. Zásady účinné komunikace v konfliktních situacích.
11. Zásady účinné krizové komunikace.
12. Efektivní komunikace v mezinárodním prostředí.
13. Závěrečná sumarizace získaných poznatků a vyhodnocení získaných dovedností a zkušeností.

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Cvičení probíhají formou simulační manažerské hry.

1. Úvodní seznámení s průběhem a organizací cvičení. Časový plán, podmínky získání zápočtu. Osobnostní testy.
2. Rozdělení do týmů, registrace do simulace.
3. Řešení úkolů v týmu.
4. Řešení úkolů v týmu.
5. Řešení úkolů v týmu.
6. Týmový reporting.
7. Řešení úkolů v týmu.
8. Řešení úkolů v týmu.
9. Řešení úkolů v týmu.
10. Týmový reporting.
11. Týmové prezentace osvojených manažerských přístupů v kontextu výstupů simulace.
12. Týmové prezentace osvojených manažerských přístupů v kontextu výstupů simulace.
13. Shrnutí. Zpětná vazba.

Výsledky učení:
Odborné znalosti
Studenti/jy znají relevantní teorie osobnosti a principy účinné interpersonální komunikace umožňující jim efektivní působení v pracovních týmech.
Odborné způsobilosti
Studenti/ky umějí aplikovat získané poznatky komunikačních strategií pro řešení situací při řešení zadaných úkolů pro týmovou práci.
Odborné dovednosti
Studenti/ky dokáží aplikovat relevantní metody na reálné rozhodovací problémy při řešení úkolů relevantních podnikové praxi, a to včetně prezentace výsledků a obhájení zvoleného postupu řešení.